اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

حفظ تندرستی و نشاط بانوان ضامن سلامتی خانواده و جامعه است

بدون شک حفظ تندرستی و نشاط بانوان گذشته از تأثیرات عالی بر جسم و روان ضامن سلامتی خانواده و جامعه است.

حفظ تندرستی و نشاط بانوان ضامن سلامتی خانواده و جامعه است

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به راستی چه کسی است که از تأثیر ورزش علاوه بر جسم بر روح و روان هر فرد بی‌خبر و بی‌اطلاع باشد، از نگاه کارشناسان، ورزش و فعالیت فیزیکی در سلامت روان نقشی تاثیرگذار دارد، به طوری که مطالعات نشان می‏‌دهد که مواردی از جمله افسردگی و اضطراب در اثر فعالیت فیزیکی بهبود یافته و ورزش به عنوان یک عامل حمایتی در درمان بیماری روانی پذیرفته شده است.

به راستی ورزش برای تمام اقشار جامعه است و با توجه به این‌که نصفی از جامعه‌ را بانوان تشکیل می‌دهند، نمی‌توانیم هنگامی‌ که از ورزش صحبت می‌کنیم، این بخش را نادیده بگیریم، اگر چه ورزش هم برای بانوان و هم برای آقایان است، اما با توجه به شرایطی که بانوان برای ورزش کردن دارند باید بتوانیم فضاها و رشته‌های ورزشی متناسب با شرایط آن‌ها را فراهم سازیم.

در این راستا نباید فراموش کرد در جامعه امروز کشور ما بی‌تحرکی موضوعی بسیار جدی است و در این بین این مسئله بیش از مردان بانوان کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است و با توجه به تحرکاتی که تاکنون در زمینه ورزش بانوان شده و با وجود همه رشد و پیشرفت‌هایی که در زمینه رشد و پرورش ورزش بانوان در بعد قهرمانی کسب شده، اما همچنان بی‌تحرکی مشکل اصلی بانوان ایرانی است و بانوان استان قزوین نیز از این قضیه مستثنی نیستند.

با توجه به شیوه و شرایط زندگی و محدودیت‌های موجود برای بانوان در فعالیت‌های ورزشی و همچنین زندگی آپارتمان‌نشینی که شرایطی تحمیلی است و از سویی کاهش حرکت‌های روزمره که موجب افزایش امراض و مشکلات فراوان در بانوان و مادران شده، ضرورت توجه به ورزش در بانوان دوچندان شده است.

امروزه توجه به ورزش برای حفظ تندرستی و نشاط بانوان ضروری است و اگر چه فضاهای ورزشی موجود برای ورزش بانوان ناکافی است، اما باید با اصلاح و بازنگری در قوانین شاهد اختصاص فضاهای بیشتر ورزشی برای بانوان بود.

امکانات موجود با توجه به استقبال بانوان کافی نیست زیرا موضوع بی‌تحرکی امروز مسئله بسیار جدی است و باید برنامه‌ریزی لازم در خصوص توسعه مکان‌های ورزشی بانوان و همچنین فرهنگ‌سازی لازم برای توجه بانوان به ورزش‌های همگانی به عنوان یک فعالیت روزانه جدی گرفته شود.

با تمام محدویت‌های موجود در جامعه آقایان امکانات و فضاهای بیشتری برای فعالیت‌های ورزشی نسبت به بانوان در اختیار دارند و امکاناتی که برای بانوان فراهم شده قابل مقایسه با فضاها و امکانات ورزشی آقایان نیست.

معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به مشکلات جسمی و روحی ناشی از بی‌تحرکی و تهدید سلامت بانوان به خاطر نپرداختن به ورزش گفت: توجه به فراهم آوردن امکانات و فضای ورزشی مناسب موجب شکوفایی استعدادهای ورزش بانوان می‌شود.

افسانه حسن‌نایبی با تأکید بر سلامتی بانوان و نقش تأثیرگذار آنان در خانواده و جامعه افزود: بانوان به عنوان قشر تاثیرگذار در سلامت جامعه نیاز مبرمی به ورزش و امکانات ورزشی دارند لذا تلاش می‌کنیم تا با همکاری همه مسئولان در این زمینه اقدامات بهتر و بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ورزشکاران زن در استان قزوین از توانمندی بسیار بالایی برخوردار هستند و موفقیت آن‌ها در میادین مختلف ورزشی این ادعا را ثابت می‌کند، اضافه کرد: در صورت توجه بیشتر به این قشر قطعاً می‌توانیم نمایندگان خوبی در این بخش در بیشتر رشته‌های ورزشی به جامعه ورزشی کشور تحویل دهیم.

معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین با اشاره به نهادینه کردن فرهنگ ورزش در ارتقای سطح سلامت بانوان جامعه تصریح کرد: این مسئله بسیار ضروری است، چراکه بانوان در تربیت فرزندان و ساختن آینده جامعه نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

وی توجه مسئولان استانی به ورزش بانوان را با اهمیت برشمرد و افزود: افزایش احداث سالن‌های ورزشی ویژه و استخرهای ویژه بانوان و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای ارتقای سطح ورزش بانوان می‌تواند راه‌گشای بسیاری از مشکلات باشد.

حسن‌نایبی با اشاره به نقش ورزش از دوران کودکی و فرهنگ‌سازی آن در خانواده‌ها خاطرنشان کرد: ورزش در سنین کودکی ضمن بروز کشف استعدادها و قابلیت‌های جسمانی و افزایش سلامت روان می‌تواند دختران ما را در آینده به قهرمانانی تبدیل کند که پرچم مقدس جمهوری اسلامی را در دنیا به اهتزاز درآورده و موجب افتخار شوند.

صحبت‌های معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین در حالی عنوان می‌شود که در حال حاضر 37 باشگاه ورزشی در استان در بخش بانوان فعالیت می‌کند و تنها 10 سالن ورزشی در استان ویژه فعالیت بانوان است؛ البته این میزان با توجه به جمعیت بالای 20 هزار بانوی ورزشکار بیمه شده جوابگو نیست و قطعاً مسئولان امر باید در این خصوص چاره‌اندیشی کنند.

اما در حالی 36 هیئت ورزشی در بخش بانوان استان قزوین فعالیت دارند که نایبی از حضور 15 تیم ورزشی بانوان قزوین در مسابقات لیگ‌های باشگاهی کشور خبر داد و گفت: سال گذشته بانوان ورزشکار استان در رشته‌های مختلف از جمله بسکتبال، فوتسال، تکواندو، تیراندازی و کبدی در لیگ‌های برتر حضور داشتند.

وی با اشاره به حضور ورزشکاران دعوت شده به اردوها و تیم‌های ملی ورزشی بانوان ادامه داد: سال گذشته 60 بانوی ورزشکار قزوینی و پنج نفر از مربیان خانم به عنوان مربی در تیم‌های ملی حضور داشتند.

معاون ورزش بانوان اداره‌کل ورزش و جوانان استان قزوین عمده‌ترین مشکل بانوان استان را نبود بودجه مناسب و توزیع عادلانه اعتبارات ورزشی دانست و اضافه کرد: جا دارد که مسئولان به منظور ارتقا و توسعه ورزش در میان بانوان در کمیته برنامه‌ریزی اعتبارات مطلوبی را به این بخش اختصاص دهند تا شاهد رشد و شکوفایی هر چه بیشتر بانوان استان در میادین ملی و فراملی باشیم.

این مسئول با اشاره به مشکلات مالی شدید در ورزش استان به ویژه ورزش بانوان اظهار امیدواری کرد؛ با توجه به اعتبارات کم تخصیص یافته به بخش ورزش رؤسای هیئت‌ها به دنبال جذب اعتبار از صنایع بخش دولتی و خصوصی باشند تا بتوانند برای ارتقای سطح ورزش استان قزوین و شهرستان‌ها گام‌های بیشتری بردارند.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به نقش کلیدی ورزش در میان بانوان گفت: بانوان با ورزش کردن ضمن اینکه سلامتی خود را تضمین می‌کنند، روحیه نشاط و شادابی را نیز به خانواده خود هدیه می‌دهند.

فاطمه سیدی با اشاره به موفقیت‌های بانوان ورزشکار استان قزوین در سال‌های گذشته خاطرنشان کرد: با وجود همه محدودیت‌ها و مشکلات مالی و نبود امکانات مناسب، بانوان ورزشکار استان در میادین ملی و فراملی خوش درخشیدند و موفق شدند با حفظ حجاب اسلامی افتخارات بی‌شماری را نصیب ورزش بانوان قزوین کنند.

وی با اشاره به اینکه قزوین دارای استعدادهای فراوانی در بخش ورزش بانوان است، افزود: بانوان ورزشکار قزوین در سال‌های گذشته با کمترین امکانات و منابع مالی بهترین نتایج و عملکرد را به دست آورده‌اند.

مدیرکل دفتر بانوان و خانواده استانداری قزوین توجه بیشتر به ورزش بانوان از سوی هیئت‌های ورزشی و تلاش برای اختصاص امکانات و منابع مالی بیشتر برای این قشر را مهم برشمرد و تصریح کرد: جا دارد که مسئولان با توجه به اهمیت این قشر نگاه وی‍ژه‌تری به بخش بانوان داشته باشند و با حمایت‌های مالی و امکانات ورزشی مناسب نقش قابل توجهی را در سلامت جسمی و روح و روان جامعه ایفا کنند.

وی با اشاره به توجه خاص مسئولان به ورزش بانوان تأکید کرد: احداث بوستان ویژه بانوان و ایجاد جاده سلامت می‌تواند در ارتقا و توسعه ورزش همگانی در بین دختران و زنان استان نقش مؤثری ایفا کند.

سیدی فعالیت در حوزه بانوان را مصداق مدیریت جهادی برشمرد و خاطرنشان کرد: بانوانی که به عنوان مسئول در حوزه‌های ورزشی فعالیت می‌کنند، با وجود تمامی مشکلات با انگیزه‌های بالا موفقیت‌های چشمگیری را به دست آورده‌اند.

به طور حتم توجه به ورزش بانوان در جامعه امروز امری ضروری است و به نظر می‌رسد مسئولان ورزشی با همکاری دستگاه‌های اجرایی باید بیش از گذشته توجه به این مسئله را در دستور کار خود قرار دهند و به یاد داشته باشند که اهمیت به این قشر سلامتی جامعه را به همراه دارد و گذشته از بعد سلامتی که نقشی کلیدی در ارتقای جسم و روان دارد، می‌تواند موجب شود تا بانوان استان در سایه امکانات و توجه بیشتر در بعد قهرمانی نیز در سال‌های آتی با موفقیت در میادین آسیایی و جهانی برای کشور افتخارآفرینی کنند.

برای پیشبرد ورزش بانوان در بعد سلامتی و پشت بند آن بعد قهرمانی توسعه زیرساخت‌های ورزش بانوان، افزایش امکانات و فضاهای ورزشی، توزیع عادلانه امکانات و برگزاری دوره‌های آموزشی با هدف پیشبرد ورزش بانوان استان به سوی موفقیت در ورزش باید اجرایی و به بهترین شکل ممکن عملی شود.

انتهای پیام/77004/ز40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول