اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با نقل و انتقال 26 درصد بنزین و 12 درصد از نفت‌گاز کشور

مرکز انتقال نفت شازند مهم‌ترین ترمینال نفت خام کشور است

رئیس مرکز انتقال نفت شازند گفت: مرکز انتقال نفت شازند به عنوان مهم‌ترین ترمینال نفت خام کشور، نقل و انتقال 26 درصد از بنزین و 12 درصد از نفت‌گاز کشور را بر عهده دارد.

مرکز انتقال نفت شازند مهم‌ترین ترمینال نفت خام کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، محمد سلیمی‌پناه شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طی هفت ماه گذشته 5 میلیارد و 170 میلیون لیتر فرآورده از پالایشگاه نفت شازند، دریافت و انتقال داده شده است.

وی با بیان اینکه مرکز انتقال نفت شازند بعد از مرکز ری مهم‌ترین ترمینال نفت خام کشور به شمار می‌رود، گفت: دو خط 26 اینچ که نفت خام را از چاه‌های نفت جنوب وارد این مرکز می‌کند، روزانه 500 هزار بشکه نفت خام را به این مرکز وارد می‌کند که از این میزان 260 هزار بشکه تحویل پالایشگاه و 240 هزار بشکه به سمت تهران و تبریز منتقل می‌شود.

رئیس مرکز انتقال نفت شازند با اشاره به اینکه تمامی مانور مربوط به کنترل فشار و شدت جریان مربوط به نفت خام در این مرکز انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: در بحث انتقال فرآورده‌ها سه خط انتقال فرآورده در مرکز شازند فعال است. از این سه خط، دو خط 10 اینچ و 16 اینچ در امتداد خطوط 10 و 16 اینچ اهواز ـ ری فعال است که فرآورده‌هایی را که مازاد فرآورده‌های پالایشگاه آبادان است، وارد مخازن این مرکز می‌کند.

سلیمی‌پناه با اشاره به اینکه در حال حاضر 6 مخزن 40 میلیون لیتری در این مرکز وجود دارد که فرآورده‌های خروجی از جنوب وارد این مخازن می‌شود، ادامه داد: علاوه بر این خطوط یک خط 12 اینچی نیز به عنوان خط مبدأ، از شازند به مقصد همدان، کار انتقال فرآورده‌ها را بر عهده دارد، تلمبه‌خانه‌هایی در این خطوط نصب است که انتقال فرآورده‌ها را انجام می‌دهند.

وی اظهار کرد: فعالیت‌های این مرکز در دو بعد انجام می‌شود، یک بعد در حوزه فرآورده‌های دریافتی از مرکز است که از خطوط جنوب به این مرکز انجام می‌شود و روزانه 4 میلیون فرآورده که مازاد بر فرآورده‌های پالایشگاه آبادان بوده و از لرستان و خوزستان تقسیم شده و باید به شمال کشور ارسال شود، در مرکز شازند ذخیره و در فرصت مناسب به شهرهای قم، تهران و همدان ارسال می‌شود.

سلیمی‌پناه افزود: در بعد دوم انتقال فرآورده‌ها، مرکز شازند انتقال فرآورده‌های پالایشگاه را بر عهده دارد که در هر ماه، حدود 750 میلیون لیتر از فرآورده‌های پالایشگاه را دریافت کرده و انتقال می‌دهد.

وی خاطرنشان ساخت: بخشی از این فرآورده‌ها شامل بنزین پاک است که روزانه 13.5 میلیون لیتر بنزین پاک و بنزین سوپر از مجموع 16 میلیون لیتر بنزین تولیدی را از پالایشگاه دریافت کرده و به شهرهای تهران و کرج انتقال می‌دهیم.

به گفته وی در مجموع مرکز انتقال نفت شازند در هفت ماه گذشته 5 میلیارد و 170 میلیون لیتر فرآورده از پالایشگاه دریافت و انتقال داده است.

انتهای پیام/87003/گ30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول