اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نصب گلدسته‌های طلایی مسجد جامع شهر آبیک

طی مراسمی و با حضور مردم و مسئولان شهرستان آبیک گلدسته‌های طلایی مسجد امام جعفر صادق(ع) شهر آبیک حمل و بر تن این مسجد نصب و از ماکت این مسجد رونمایی شد.

نصب گلدسته‌های طلایی مسجد جامع شهر آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، مسجد، محل زیارت خداوند متعال یعنى مکانى است که انسان با انجام عبادت خالصانه خویش در آن، در اوج تقرب به حق تعالى قرار می‌گیرد و ملکوت این عبادت و حضور خالصانه در مسجد، به صورت نورى درخشان در تاریکی‌هاى عالم قیامت، براى او جلوه‌گر خواهد شد.

مسجد همانند ستاره‌اى درخشان در آسمان است. سکونت در جوار عرش الهى در فرداى قیامت و کسب مغفرت گناهان از خداوند متعال یکى دیگر از فواید و آثار رفت و آمد به مسجد است.

همان گونه که بازار، محل خرید و فروش و مبادله کالاهاى دنیوى است، مسجد نیز محل کسب امور معنوى و اسبابى است که در سراى آخرت داراى کاربرد و تأثیر بسیاری است. در حدیثى از رسول اکرم(ص) آمده است: «مساجد، بازارى از بازارهاى آخرت است. از کسانى که به آن وارد می‌شوند با معرفت پذیرایى می‌شود و هدیه آنها بهشت است.»

اگر در هر شهر و روستایی وارد شویم، شاهد وجود یک مسجد جامع یا بزرگ با گنبد و گلدسته هستیم که مسجد جامع شهر آبیک از این مهم محروم بود، مسجد جامعی که نام‌آشنای همه مردم این شهر است.

گلدسته‌های طلایی مسجد امام جعفر صادق(ع) شهر آبیک که در واقع مسجد جامع این شهر محسوب می‌شود، با تدبیر و توسط هیئت امنای جدید این مسجد از یکی از شهرهای شمالی کشور خریداری شد.

مراسم استقبال مردم و مسئولان شهر آبیک از این دو گلدسته مسجد جامع، امروز از میدان ولی‌عصر(عج) این شهر آغاز و تا مقابل دو درب مسجد ادامه یافت.

مسجد امام جعفر صادق(ع) شهر آبیک از خیابان اصلی دارای دو درب ورودی آقایان و بانوان است و دو درب ورودی آقایان و بانوان نیز از داخل کوچه فرعی مسجد است.

امام جمعه موقت شهر آبیک که امام جماعت مسجد امام جعفر صادق(ع) شهر آبیک نیز است، در حاشیه مراسم استقبال از گلدسته‌ها و رونمایی از ماکت مسجد جامع این شهر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: مسجد جامع شهر آبیک در مرکز شهر واقع شده که بنای قدیمی آن برای بازسازی بیش از 10 سال است که تخریب شده و اقداماتی برای بازسازی آن صورت گرفته و به اتمام نرسیده است.

حجت‌الاسلام عبدالصمد رمضانی افزود: به دلیل نبود بودجه و اعتبار، ساخت و بازسازی مسجد جامع شهر آبیک راکد مانده است، گرچه هیئت امنای این مسجد زحمات فراوانی کشیده‌اند، ولی هیئت امنای جدید با تدابیر لازم اقدام به خرید گلدسته‌های مسجد کرد که امروز شاهد حمل و سپس نصب آن خواهیم بود.

وی نصب گلدسته‌ها بر مسجد را بیانگر هویت فرهنگی مسجد و زنده کردن این هویت ذکر و خاطرنشان کرد: وجود این گلدسته سبب می‌شود مسافرانی که از شهر آبیک تردد می‌کنند، برای حضور در مسجد با مشکل مواجه نشوند و با مشاهده گلدسته به سمت مسجد هدایت شوند.

امام جمعه موقت شهر آبیک ادامه داد: با توجه به دغدغه همه مسئولان به ویژه حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی امام جمعه شهر آبیک مبنی بر معماری اسلامی مسجد جامع شهر، ماکت مسجد جامع با نقشه کاملا معماری اسلامی طراحی شده و انشاالله در آینده با همت مردم و مسئولان ساخت آن آغاز و ادامه می‌یابد.

رمضانی بیان کرد: مکاتباتی با مسئولان استان قزوین در خصوص مساعدت برای ساخت مسجد جامع شهر آبیک صورت گرفته است که قول داده شده در صورت اختصاص اعتبار، سهمی را هم برای این مسجد اختصاص دهند.

وی مساجد را خانه‌های خدا در روی زمین دانست و اضافه کرد: با توجه به عظمت بسیار زیاد خانه خدا در مکه مکرمه، به تبع آن مساجد نیز از ارزش و اعتبار خاصی برخوردار هستند، به ویژه مساجد جامع شهر که به دلیل اقامه نماز جماعت در آن فضیلت مسجد مضاعف است.

امام جمعه موقت شهر آبیک یادآور شد: مطلوب است مردم به ویژه جوانان همان‌گونه که در عمران و آبادانی فیزیکی و ظاهری مسجد کمک می‌کنند، با حضور خود در مساجد به عمران و آبادانی معنوی مسجد نیز کمک کنند.

فرماندار شهرستان آبیک نیز که در این مراسم حضور داشت، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم، این است که بسیاری از مساجد نمای معماری اسلامی دارند، ولی دشمنان از طرق مختلف درصدد هستند این معماری را زیر سئوال ببرند.

عبدالحسین داداشی افزود: مسجد جامع شهر آبیک از مساجد قدیمی این شهر است که نصب گلدسته نشانه و علامت واقعی مسجد محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه همه باید تلاش کنند تمام مسائل فرهنگی شهرستان آبیک در مساجد صورت گیرد، ادامه داد: با تحقق این امر، می‌توان مساجد را از غربتی که در آن مکان‌های مقدس احساس می‌شود، خارج کرد و حضوری پررنگ‌تر و پرجمعیت‌تر در مساجد داشت.

این مسئول تصریح کرد: با تعیین هیئت امنای جدید مسجد جامع شهر آبیک که از مهندسان و معتمدان محلی هستند، نواقص فنی مسجد رفع شده و گام‌های خوبی برای ادامه عملیات ساخت مسجد برداشته می‌شود.

فرماندار شهرستان آبیک اضافه کرد: طبق مصوبه‌ شورای فرهنگ عمومی به زودی در داخل مساجد شهر آبیک حداقل در دو وقت نماز جماعت اقامه می‌شود.

داداشی افزود: همه می‌دانیم که اگر یک آجر در مسجد با هزینه یک نفر ساخته شود، تا زمانی که مسجد بر پا است از ثواب نماز داخل مسجد بهره‌مند می‌شود، بنابر این همه مردم می‌توانند با کمک و مشارکت خود در ساخت مسجد جامع از ثواب بسیار زیادی برخوردار شوند.

وی یادآور شد: با توجه به نظر استاندار قزوین مبنی بر احداث مساجد کوچک در سریع‌ترین زمان ممکن، سعی خواهیم کرد مساجد محله‌ای در اسرع وقت و در مکانی کوچک‌تر احداث شود تا مردم بتوانند از آن به نحو احسن استفاده کنند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، نصب گلدسته بر مسجد جامع را برنامه‌ای زیبا و نماد معماری اسلامی عنوان کرد و گفت: فلسفه نصب مناره و گلدسته بر مسجد در گذشته این بود که چون سیستم صوتی نبود، افراد بالای مناره می‌رفتند و اذان می‌گفتند تا اعلامی برای حضور مردم در مسجد و اقامه نماز باشد.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی افزود: گرچه امروزه سیستم صوتی کار اذان گفتن بر مناره را آسان کرده است، ولی نماد اسلامی است و وجودش در مسجد جامع لازم و ضروری بود.

وی مساجد را به عنوان خانه‌ خدا دارای جایگاه ویژه ذکر کرد و ادامه داد: در صدر اسلام همه فعالیت‌ها و کارها به ویژه فعالیت‌های دینی و مذهبی در مساجد برگزار می‌شد، البته باید گفت که شکل‌گیری انقلاب اسلامی نیز از مساجد صورت گرفته و اعزام رزمندگان اسلام به جبهه‌های نبرد حق علیه باطل نیز از مساجد انجام می‌شد که مطلوب است در این برهه از زمان رسیدگی به مشکلات مردم و برنامه‌های مختلف در مساجد صورت گیرد.

این مسئول تصریح کرد: خداوند متعال مسجد را در زمین قرار داد تا بندگانش به عبادت و رکوع و سجود بپردازند که خدا به حضرت ابراهیم(ع) در این زمینه فرمود خانه من را مهیا کن تا مردم برای رکوع و سجود حضور یابند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان آبیک اضافه کرد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است «کسی که در مسجد بماند از عمر او محسوب نمی‌شود و هر کس به نیت نماز جماعت در مسجد از منزل به مسجد برود، برای هر قدم او 700 حسنه قرار داده می‌شود».

حسینی گفت: طبق فرمایش قرآن کریم کسانی مساجد را آباد می‌کنند که به خدا، روز قیامت ایمان دارند، نماز می‌خوانند و زکات می‌دهند و از هیچ‌کس جز خدا نمی‌ترسند که می‌طلبد همه در ساخت مسجد مشارکت داشته باشند و هرچه زودتر شاهد آبادانی و عمران این مکان مقدس باشیم.

وی با توجه به اهمیت مسجد و اقامه نماز در این مکان مقدس بر حضور پررنگ و پرشور مردم در مساجد تاکید کرد و افزود: مساجد باید مملو از جمعیت باشد تا خالی نماند و دشمن نتواند از این موضوع بهره‌برداری نامطلوب کند.

این مسئول تبلیغات سوء دشمن، قومیت‌گرایی، زیبا نبودن برخی از مساجد و برخورد نامناسب برخی از هیئت امنا و نبود روحانی و دایر نبودن مساجد را از علل حضور کم‌رنگ مردم در مساجد برشمرد و گفت: مردم باید حضوری گسترده در مساجد داشته باشند تا دشمن از حضور کم‌رنگ سوءاستفاده نکرده و تبلیغات منفی علیه نظام و ملت انجام ندهد.

به گزارش فارس، در این مراسم که مسئولان و مردم شهر آبیک حضور داشتند چند تن از ذاکران اهل‌بیت(ع) به مداحی و مرثیه‌سرایی پرداخته و حضار شرکت‌کننده در این مراسم سینه‌زنی کرده و با ذاکران هم‌نوایی کردند و به یاد گلدسته‌های حرم اباعبدالله‌الحسین(ع) و حضرت عباس(ع) سلام آخر زیارت پرفیض عاشورا را دسته‌جمعی قرائت کردند.

البته کمک‌های مردمی نیز برای ساخت مسجد در این مراسم جمع‌آوری شد و بازار توزیع نذری هم داغ بود.

در این مراسم همچنین با حضور دو پدر شهید شهرستان آبیک از ماکت مسجد جامع شهر آبیک نیز رونمایی شد که امید است با همت والای مردم و مسئولان هرچه سریع‌تر عملیات اجرایی پروژه ساختمان نیمه‌کاره مسجد آغاز شود و به زودی شاهد افتتاح این مسجد به طور کامل باشیم.

انتهای پیام/77006/ب40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول