اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کشف یکی از نادرترین پدیده‌های دوره ساسانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس از کشف یکی از نادرترین پدیده‌های باستان‌شناسی دوره ساسانیان در کاوش‌های باستان‌شناسی تل قلعه سیف‌آباد کازرون خبر داد.

کشف یکی از نادرترین پدیده‌های دوره ساسانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، مصیب امیری اظهار داشت: تل قلعه سیف‌آباد یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی فارس است که کاوش‌های باستان‌شناسی این محوطه تاریخی از ابتدای مهرماه جاری زیر نظر اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس توسط رضا نوروزی، پارسا قاسمی و عزیزالله رضایی از کارشناسان باستان‌شناس این استان آغاز و مطالعات تکمیلی آن همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه بررسی‌های نخستین نشان داد که تل قلعه بخشی از یک محوطه ساسانی است که بیش از 100 هکتار وسعت دارد و در سطح آن تعدادی تپه کوچک دیگر، بنا و آثار شاخص وجود دارد، ادامه داد: مهم‌ترین ویژگی کاوش‌ها و اکتشافات به‌ دست‌ آمده در این سایت کشف تعداد بسیاری اثر خمره‌های گلی و یافت شدن دانه‌های خرما در خمره‌های به‌ دست‌ آمده در داخل فضاهای معماری است که در نوع خود یکی از پدیده‌های نادر در باستان‌شناسی دوره ساسانی است که برای نخستین‌بار در کاوش‌های باستان‌شناسی از این محوطه یافت شده و نشان‌دهنده این است که این محوطه در جمع‌آوری و صادرات این محصول نقش اساسی ایفا می‌کرده و تل قلعه یک مرکز فعال اقتصادی و بازرگانی دوره ساسانی بوده و نقش اساسی در تبادلات اقتصادی و بازرگانی ایفا می‌کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس در ادامه گفت: آنچه طی یک‌فصل کاوش در این محوطه یافت شد اثر خمره‌های گلی فراوانی است که بعد از قصر ابونصر و تخت سلیمان بیشترین تعداد را داراست و نشان‌دهنده اهمیت تجاری و اقتصادی این محوطه است که امید است با مطالعه مواد فرهنگی به‌دست‌آمده از این محوطه به‌‌ویژه اثر خمره‌های گلی ارتباطات اقتصادی این محوطه با دیگر نقاط امپراتوری ساسانی مشخص شود.

امیری همچنین به تنوع فراوان سفال‌های ساسانی به‌ دست‌ آمده از این سایت بزرگ اشاره کرد و ادامه داد: سفال‌های به‌ دست‌ آمده در محوطه نشان دیگری از تبادل و فعالیت‌های اقتصادی در این منطقه است و علاوه بر سفال ظروف شیشه‌ای، فلزی و سنگی بسیاری از این محوطه یافت شده که در نوع خود نادر است.

این مسئول اضافه کرد: بقایای معماری آشکار شده در این فصل از کاوش شامل فضاهای کوچک بوده که دیوارهای حمال آن از مصالح سنگ و گچ و دیوارهای داخلی آن از مصالح خشت و آجر است.

انتهای پیام/2448/ذ/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول