اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پنجمین نشست مشترک حق آبه کشاورزان از رودخانه شور و شیرین (جاجرود) بخش جواد‌آباد

عباسی: دفاع از سهم حق آبه رودخانه شور و شیرین، حق کشاورزان بخش جوادآباد است

بخشدار جوادآباد گفت: دفاع از سهم حق آبه رودخانه شور و شیرین، حق کشاورزان بخش جوادآباد است.

عباسی: دفاع از سهم حق آبه رودخانه شور و شیرین، حق کشاورزان بخش جوادآباد است

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، صبح امروز پنجمین نشست مشترک حق آبه کشاورزان از رودخانه شور و شیرین (جاجرود) بخش جوادآباد با حضور سیدهمایون عباسی بخشدار جوادآباد و نمایندگان کشاورزان این بخش در سالن اجتماعات بخشداری جوادآباد برگزار شد.

سیدهمایون عباسی، بخشدار جوادآباد در این نشست اظهار داشت: رودخانه شور و شیرین یا آب‌های نامتعادل حاصل آب باران یا پساب کارخانه‌های صنعتی است و به لحاظ کیفی و آلاینده‌های زیست محیطی بهره‌برداری از آب این رودخانه مورد تایید هیچ وزارتخانه‌ای نیست.

وی گفت: با توجه به کمبود آب، خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی نیاز به آب این رودخانه برای کشت گیاهان ساقه‌ای احساس می‌شود که ان‌شاءالله با احداث تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران مشکل زیست محیطی آن هم برطرف می‌شود.

نماینده عالی دولت در بخش جوادآباد خاطرنشان کرد: جوادآباد یکی از بزرگترین بخش‌های استان تهران در عرصه کشاورزی است و بر اساس آمار جهاد کشاورزی استان تهران اراضی زیر کشت منطقه جنوب بخش جوادآباد در حدود 27 هزار هکتار است و اراضی زیر کشت شهرستان ری در حدود 6 هزار هکتار است که آبرسانی به این اراضی از طریق رودخانه شور یا شیرین برای کشت گندم و جو یا سایر گیاهان ساقه‌ای تامین می‌شود.

بخشدار جوادآباد بیان داشت: با توجه به اینکه میزان تولیدات محصولات کشاورزی شهرستان ورامین چهار برابر تولیدات کشاورزی شهرستان ری است 75 درصد سهم آب رودخانه شور و شیرین به کشاورزان ورامین رسید که این امر مورد اعتراض کشاورزان شهرستان ری قرار گرفته است و با پیگیری‌های لازم خواستار سهم بیشتری از آب این رودخانه شده‌اند.

مشاور فرماندار شهرستان ورامین به کشاورزان این بخش توصیه کرد: امروزه با رشد کشاورزی در منطقه و افت آب‌های زیر زمینی عمدتاً مراتع جنوب شهرستان در معرض خطر تهدید و خشکسالی قرار دارند. بنابراین با جانمایی مناطقی که احتمال وجود آب اضافه پیش‌بینی می‌شود به تقویت سفره‌های زیرزمینی پرداخته و با اعمال مدیریت صحیح و اصلاح الگوی مصرف شاهد بهره‌برداری صحیح از منابع کشاورزی در سطح بخش جوادآباد باشیم.

بخشدار جوادآباد در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: وقتی با افتخار اعلام می‌کنیم اکثریت عشایر استان تهران، قم و گرمسار در برخی از فصول سال دام‌های خود را به این منطقه می‌آورند پس باید از سهم حق آبه کشاورزان بخش دفاع کنیم.

عباسی خاطرنشان کرد: اگر آبی به این منطقه نرسد عشایر دام‌های خود را به این منطقه نمی‌آورند پس ابتدا از سهم حق آبه خود دفاع کنید و بعد از مشخص شدن سهم به لایروبی رودخانه اقدام کنید.

بخشدار جوادآباد در پایان جلسه اظهار امیدواری کرد: در جلسه‌ای که با حضور استاندار تهران، معاونان و مدیران کل مربوط برگزار می‌شود، نمایندگان کشاورزان با روحیه همدلی، همفکری و ارائه دلایل کافی از سهمی که به آنان تعلق گرفته است، دفاع کنند.

انتهای پیام/2462/الف40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول