اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اجرای «طرح آبشاری» راهکاری برای پیشگیری از تب‌مالت در آبیک

«طرح آبشاری» تب‌مالت در راستای ارتقای آگاه‌سازی مردم شهرستان آبیک در زمینه پیشگیری از این بیماری، از سوی مسئولان شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک در حال اجراست.

اجرای «طرح آبشاری» راهکاری برای پیشگیری از تب‌مالت در آبیک

به گزارش خبرگزاری فارس از آبیک، بیماری تب‌مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

بیماری تب‌مالت به علت سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی، نازایی و از دست دادن ارزش‌های اقتصادی دام‌های مبتلا و نیز به علت ابتلای انسان به بیماری تب‌مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه بوده است.

عفونت‌ باکتریایی تب‌مالت، اعضای‌ خون‌ساز بدن‌ از جمله‌ مغز استخوان‌، گره‌های‌ لنفاوی، کبد و طحال‌ را متأثر می‌سازد، دوره‌ نهفتگی آن ممکن‌ است‌ بین پنج تا 60 روز یا حتی‌ چندین‌ ماه‌ باشد و بر دو نوع حاد و مزمن‌ است.

رئیس مرکز بهداشت و درمان شهرستان آبیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: تب‌مالت جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که از طریق دام آلوده به انسان منتقل می‌شود و از علائم آن در حیوانات سقط جنین است.

محمد بابایی شایع‌ترین و اصلی‌ترین راه انتقال بیماری تب‌مالت به انسان را از طریق فرآورده‌های لبنی آلوده عنوان کرد و افزود: دست زدن به امحا و احشای دام آلوده در صورت وجود بریدگی و خراش بر پوست انسان، سبب انتقال بیماری می‌شود اما اگر دستکش، چکمه و عینک به همراه داشته باشد بیماری منتقل نمی‌شود.

وی ادامه داد: بیماری تب‌مالت بیماری شغلی است و افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند اگر استانداردهای اولیه را رعایت نکنند و در حین فرآوری و بسته‌بندی دچار بریدگی شوند، بیماری تب‌مالت به آنها منتقل می‌شود.

این مسئول بیان کرد: اگرچه ممکن است از طریق استنشاق فضای آلوده به تب‌مالت در اصطبل‌ها نیز انسان به این بیماری مبتلا شود اما احتمال انتقال این بیماری از طریق استنشاق کم است.

رئیس مرکز بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک از تشکیل کمیته ویژه پیشگیری از بیماری تب‌مالت در این شهرستان خبر داد و گفت: در زمینه پیشگیری از این بیماری فرمانداری، اداره آموزش و پرورش، شبکه دامپزشکی، شهرداری و همچنین بخش خصوصی و آزمایشگاه‌های سطح شهرستان آبیک، پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان آبیک و بخشداری بشاریات و مرکزی وظایف خود را به نحو احسن انجام داده‌اند.

روند کاهش ابتلا به بیماری تب‌مالت در آبیک

بابایی از کاهش روند ابتلا به بیماری تب‌مالت در هشت ماه ابتدای امسال در شهرستان آبیک نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: با حساسیتی که مسئولان شهرستان آبیک برای کنترل و پیشگیری بیماری تب‌مالت داشته‌اند و نیز با آموزش‌های مستمر شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک روند تب‌مالت در هشت ماه ابتدای امسال کند بوده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

وی آموزش در زمینه پیشگیری از بیماری تب‌مالت را استراتژی شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک عنوان و اضافه کرد: در مراکز بهداشتی و درمانی، خانه‌های بهداشت روستایی و پایگاه‌های بهداشتی شهری اطلاع‌رسانی لازم از سوی بهورزان و کارشناسان صورت گرفته و قشرهای مختلفی از آموزش‌های لازم در زمینه پیشگیری از تب‌مالت بهره‌مند شده‌اند.

وی به وجود سه فروشگاه کارگاه تبدیل شیر به فرآورده‌های لبنی به ویژه ماست در شهرستان آبیک اشاره و تصریح کرد: این سه فروشگاه از شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند و با رعایت شرایط استاندارد نسبت به فرآوری شیر اقدام می‌کنند.

این مسئول ادامه داد: البته نظارت و کنترل بر این فروشگاه‌ها از سوی شبکه بهداشت و درمان وجود دارد و نمونه‌برداری و آزمایش لازم از محصولات لبنی از سوی کارشناسان شبکه بهداشت صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سه فروشگاه فعال در عرصه تبدیل شیر به محصولات لبنی حق تولید و فروش از فروشگاه خود را دارند و حق ندارند در بین فروشگاه‌ها و مغازه‌های دیگر توزیع و اقدام به فروش کنند.

رئیس مرکز بهداشت شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک افزود: با همکاری شبکه دامپزشکی شهرستان آبیک کانون و مناطق آلوده به بیماری تب‌مالت شناسایی شده و اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

بابایی اظهار کرد: بیماری تب‌مالت یک بیماری مزمن است که اگر هرچه زودتر و به موقع تشخیص داده شود فرد مبتلا سریع‌تر درمان می‌شود.

وی افزود: بر اساس پروتکل سازمان جهانی بهداشت دوره درمان بیماری تب‌مالت دو ماه است و مطلوب است فردی که به این بیماری مبتلا می‌شود دوره درمان را تکمیل کند و بهبودی ظاهری، خودسرانه ادامه درمان را ترک نکند.

این مسئول به بانوان خانه‌دار یادآور شد: بر اساس توصیه سازمان جهانی بهداشت، بانوان در صورت خرید شیر فله‌ای لازم است از زمان جوش آمدن شیر، آن را به مدت 10 تا 15 دقیقه بجوشانند و این توصیه را جدی بگیرند تا در سلامت کامل از شیر و فرآورده‌های حاصل از آن استفاده کنند و سلامت خود و خانواده خود را به خطر نیندازند.

اجرای طرح آبشاری آموزش تب‌مالت در آبیک

مسئول برنامه مراقبت تب‌مالت شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آبیک اظهار کرد: سه ماه پیش طرح آبشاری تب مالت از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین به شبکه بهداشت درمان شهرستان آبیک ابلاغ شد که با گذشت دو هفته از ابلاغ آن، اجرای این طرح آغاز شد.

هادی باقری افزود: طرح آبشاری از سوی وزارت بهداشت و سازمان دام پزشکی به صورت مشترک تدوین و طراحی شده که بر اساس این طرح، بسته آموزشی تب‌مالت به صورت مدل یکسان به مردم آموزش داده می‌شود که بیشتر هدف جلب حمایت مردم برای آموزش در زمینه این بیماری و انتقال این آموزش‌ها به دیگران است.

وی ادامه داد: در این طرح، گروه‌های مختلفی به عنوان مربیان تربیتی آموزش داده می‌شوند که می‌توان به گروه‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، سربازان، داوطلبان هلال‌احمر و نیروی‌های نظامی و انتظامی و همچنین نیروی‌های مردمی و رابطان بهداشت ادارات مختلف اشاره کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: تاکنون کارگاه‌های آموزشی طرح آبشاری برای گروه‌های رابطان بهداشت شهری، کارکنان شبکه بهداشت و درمان شامل بهورزان، کاردانان و کارشناسان محیطی به اجرا در آمده است که درصدی از مردم را از مطالب جامع و کلی بسته آموزشی طرح آبشاری تب‌مالت بهره‌مند کرده‌ است.

مسئول برنامه مراقبت تب‌مالت شبکه بهداشت و درمان شهرستان آبیک تصریح کرد: طرح آبشاری در قالب مدل SHEP (مدل جامع و سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت) به منظور آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی مردم در زمینه تب‌مالت است تا مردم وارد عمل شده و هر کدام به عنوان مربی تب‌مالت سطح آگاهی عموم مردم در زمینه این بیماری را افزایش دهند.

باقری خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل کارگروه طرح آبشاری برای گروه‌های مختلف، تربیت مربی همسان بر اساس شیوه‌ها و مدل‌های آموزشی متنوع با توجه به ویژگی‌های فردی و گروهی مخاطبین بوده است.

وی ادامه داد: محتوای آموزشی این طرح به صورت یکسان و آبشاری از سطح وزارت بهداشت تا پایین‌ترین سطح بهداشتی در کشور توسط مربیان همسان به عموم مردم آموزش داده می‌شود تا بلکه بتوان با افزایش سطح سواد سلامت جامعه و تغییر نگرش آنها به تغییر رفتار بهداشتی آنها منجر شود و بتوان با استراتژی آموزش و اطلاع‌رسانی جامع و یکسان بیماری بروسلوز (تب‌مالت) را در دام و انسان پیشگیری و کنترل کرد.

باقری با بیان اینکه بیماری تب‌مالت از طریق دام‌های آلوده به انسان سرایت می‌کند، مخازن این بیماری را گاو، گوسفند، بز، گاومیش، الاغ، قاطر، شتر و حتی سگ برشمرد و افزود: مصرف شیر و فرآورده لبنی خام آلوده، استنشاق و تنفس در نگهداری دام آلوده، تماس خون و ترشحات دامی آلوده با پوست ناسالم بدن انسان هنگام ذبح و زایمان دام و مصرف گوشت و فرآورده‌های گوشتی آلوده مانند جگر و دنبلان به صورت خام و نیمه‌پز و کبابی از راه‌های انتقال تب‌مالت است که می‌طلبد گوشت به صورت آب‌پز و بخارپز پخته شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه زایش و زایمان دام در فصول پاییز و زمستان بیشتر و در فصول بهار و تابستان شیوع بیماری تب‌مالت بیشتر است، می‌طلبد افراد به دلیل تماس بیشتر با دام نکات ایمنی را رعایت کرده و علاوه بر اقدامات محافظتی، تماس کمتری با دام داشته باشند.

این مسئول در خصوص علایم بیماری تب‌مالت توضیح داد: شایع‌ترین و بارزترین علامت این بیماری، تب متناوب و دوره‌ای در اوقات شبانه‌روز و درد عضلانی است؛ از دیگر علایم می‌توان به تعریق، کاهش وزن، کاهش اشتها، درد عضلات و استخوان، التهاب مفاصل و کمر درد که شایع‌ترین است، اشاره کرد.

باقری اضافه کرد: در زمانی‌که تب‌مالت در حد پیشرفته باشد، تمام اعضای بدن را درگیر ‌می‌کند که می‌توان به عوارض قلبی و کلیوی، نارسای کلیوی، درگیر کردن سیستم تناسلی مردان و زنان و حتی در صورت آلودگی شدید به این بیماری، احتمال دارد مادران باردار دچار سقط جنین و مردان نیز عقیم شوند.

وی بیان کرد: این موارد در مناطقی رخ می‌دهد که افراد اصول بهداشتی دام را رعایت نمی‌کنند، تعداد زیاد دام دارند و اقدام به واکسیناسیون دام نمی‌کنند و آگاهی آن‌ها نسبت به بیماری تب‌مالت پایین است، ابتلا به بیماری تب‌مالت بیشتر است.

این مسئول یادآور شد: از مردم درخواست می‌شود اتلاف ناگهانی هرگونه دام را جدی گرفته و به شبکه دامپزشکی اطلاع دهند، شیر و فرآورده‌های آن را به مدت دو تا پنج دقیقه بجوشانند و نسبت به واکسیناسیون دام‌ها در دامداری‌ها و دامپروری‌ها حساس بوده و اقدام کنند.

گفتنی است، میزان شیوع بیماری تب‌مالت در کشور و به تبع آن در استان قزوین و شهرستان آبیک 65 درصد در مردان و 35 درصد در بین زنان است که مطلوب است مردم شهرستان آبیک با استقبال از طرح آبشاری، اطلاعات خود را در زمینه بیماری هزار چهره تب‌مالت افزایش داده و با تسری این اطلاعات به دیگران و قشرهایی مختلف، بتوانند در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب‌مالت گام‌های مثبت و مثمرثمری بردارند.

انتهای پیام/77006/ی40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول