اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان مستند حماسه شهادت در گفت‌وگو با فارس:

«حماسه شهادت» در مراحل نهایی تولید است

مسئول بسیج هنرمندان شهرستان پاکدشت از به پایان رسیدن مراحل ساخت فیلم مستند جدیدش به نام حماسه شهادت خبر داد.

«حماسه شهادت» در مراحل نهایی تولید است

امیدرضا خیرخواه، مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان پاکدشت که سال قبل ساخت مجموعه‌ای 12 قسمتی از زندگی‌نامه شهدای پاکدشت و ورامین به نام «حماسه شهادت» را پشت سر گذاشته این بار مشغول ساخت 48 فیلم مستند شهدای هنرمند استان تهران است.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس در جنوب استان تهران، پیرامون این فیلم اظهار کرد: باید بگویم که جنگ عراق علیه ایران یکی از بزرگترین تراژدی‌های بشری تاریخ معاصر خاورمیانه بوده، شاید حدود یک میلیون نفر جان باخته و شمار بیشتری مجروح و میلیون‌ها نفر آواره شده باشند.

خیرخواه ادامه داد: به اعتقاد من جهاد همگانی مردم برای حفظ انقلاب شکوهمند خود که از شروع آن دو سال هم نمی‌گذشت ستودنی است. رشادت‌ها، مرارت‌ها، ایستادگی‌های رزمندگان اسلام برای اشاعه اسلام ناب محمدی باید سینه به سینه نقل شود وقتی به زندگی هر شهید با دقت نگاه می‌کنیم به ویژگی‌های فرا زمینی می‌رسیم؛ گویی که زمینی نبودند و لذت‌های دنیوی و مادی خویش را فدای آرمان‌هایشان کردند.

این هنرمند شهرستان پاکدشت خاطرنشان کرد: شهدا بزرگترین معلم ما محسوب می‌شوند به‌ویژه نسل‌های جوان چرا که می‌توان از آنان درس اخلاق، از خودگذشتگی، و حتی سبک زندگی درست و ساده زیستی را آموخت. حال برای انتقال این فرهنگ بهترین زبان، زبان هنر است که می‌تواند به خوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند، از این رو من هم تا حد توانم با هنر خود که فیلم‌سازی است سعی کردم در این راه قدمی برداشته باشم.

وی پیرامون ساخت این مستند، عنوان کرد: سازمان بسیج هنرمندان استان تهران طی بررسی و تحقیقات گسترده تعداد 48 شهید هنرمند که در رشته‌های مختلف هنری اعم از خوشنویسی، شعر، تئاتر، فیلم‌سازی، نقاشی و ... تبحر خاصی داشته‌اند شناسایی کرده که هم‌اکنون در حال ساخت فیلم‌های مستند از زندگی‌نامه‌های این شهیدان گرانقدر هستم.

کارگردان مستند حماسۀ شهادت، پیرامون تفاوت این فیلم با آثار قبلی‌اش گفت: امام خمینی (ره) فرمودند «شهادت هنر مردان خداست» در واقع به درستی می‌توان تمام شهدای هشت سال دفاع مقدس را هنرمندان واقعی دانست. اما شهدای هنرمند استان تهران علاوه بر هنر شهادت‌طلبیشان با هنر خاصی که داشتند برای پیشرفت اسلام، جهاد، ایثار و شهادت می‌کوشیدند با شعرهای انقلابی‌شان و خطاطی‌شان و یا با کاریکاتور اجرای نمایش تئاتر به گوش جهانیان دفاع از حق علیه باطل را برسانند.

خیرخواه با اشاره به عوامل تولید این فیلم مستند خاطرنشان کرد: در این پروژه که به تهیه‌کنندگی سازمان بسیج هنرمندان استان تهران کلید خورده است، مدیر تصویربرداری علیرضا اسدنژاد، دستیار تصویر محسن محمدزاده، مدیر تولید و طراح صحنه و لباس سینا قاجار، عکاس شقایق دخش، صدابردار رحمان خیرخواه از جمله عوامل این مستند هستند.

این کارگردان پاکدشتی که آثار زیادی را در حوزه مستند و داستانی تولید کرده است، خاطرنشان کرد: به یاری خداوند متعال بعد از ساخت این مجموعه کنگره‌ای توسط سازمان بسیج هنرمندان استان تهران با عنوان «کنگره شهدای هنرمند» برگزار می‌شود که این فیلم‌ها در آنجا نمایش داده خواهد شد، سپس از یکی از شبکه‌های سراسری روی آنتن می‌رود.

وی ادامه داد: در کنار ساخت این مجموعه کتابی هم در دست تهیه و تدوین است که محمودرضا پیرهادی از هنرمندان خوب شهرستان پاکدشت زحمت تحقیق و تدوین این کتاب ارزشمند را عهده‌دار است که این کتاب شامل زندگی‌نامه و معرفی شهید و صفحاتی از جمله دل‌نوشته، عکس وصیت‌نامه شهید و مختصری از خاطرات بازماندگان شهدای هنرمند استان تهران است.

به گزارش فارس، امیدرضا خیرخواه متولد 1361 تهران، فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی سینما از دانشگاه ایالتی وارونژ روسیه است، وی در طول سال‌های اخیر جوایز زیادی را در زمینه نویسندگی و کارگردانی از جشنواره‌های متعدد کسب کرده که آخرین جایزه وی سال گذشته در زمینه نویسندگی، فیلم‌نامه داستانی «پای مصنوعی» با موضوع دفاع مقدس بود که از سومین جشنواره فیلم بسیج استان تهران به‌عنوان بهترین فیلم‌نامه شناخته شد.

وی تاکنون فیلم‌های زیادی را در کارنامه خود به ثبت رسانده که از جمله آنها می‌توان به فیلم داستانی، رهگذر، آن‌ سوی دوربین، تمام مسیرها مسدود است، قلم دل، آماتورها، شمارش معکوس و تله فیلم «مسافر» اشاره کرد که چندی پیش از شبکه 2 سیما به روی آنتن رفت.

گفتنی است، خیرخواه در جشنوارۀ خاک سرخ که در مهر ماه سال جاری فعالیت خود را در زمینه‌های مختلف اعم از فیلم، فیلمنامه، تئاتر، نقاشی و ادبیات با رویکرد اشاعه فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت آغاز کرد، با ارائه فیلمنامه‌ای حائز رتبه برتر شد.

انتهای پیام/2462/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول