اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اهل سنت قروه:

وقف مهم‌ترین مصداق آشکار نیکوکاری و دیگرخواهی است

امام جمعه اهل سنت قروه گفت: سنت نیکوی وقف، یکی از مصداق‌های آشکار نیکوکاری و غیرخواهی است که خیرین آن را بنیان نهاده و در صحنه حیات اجتماعی به ودیعت گذاشته است.

وقف مهم‌ترین مصداق آشکار نیکوکاری و دیگرخواهی است

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، ماموستا یدالله محمدی صبح امروز در همایش بزرگ وقف و دانشجو  با بیان اینکه یکی از هنرهای اسلام به منظور نفوذ بیشتر در انسان استفاده از خوددوستی است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیات مختلف، به انسان عنوان می‌کند که اگر خودت را دوست داری به انجام واجبات و ترک محرمات همت داشته باش.

وی با بیان اینکه در وقف نیز از بعد خوددوستی انسان استفاده شده است، تصریح کرد: عضویت در این نهاد که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نهاد ممتاز دینی معرفی شده است، راهی است که در آن نام انسان و مالکیت اموال و دارایی‌هایش تا ابد تضمین می‌شود.

به گفته ماموستا محمدی، یکی از ابعاد اجتماعی وقف، نوع دوستی، غیرخواهی و مردم‌گرایی است که در این بعد بهترین روابط انسانی حاکم می‌شود و دیوارهای تنگ فردپرستی و بی‌تفاوتی در خصوص زندگی دیگران فرو می‌ریزد.

وی افزود: در جامعه اسلامی، همه در قبال دیگر هم نوعان، خود را مسئول دانسته و بهترین مردم، سودمندترین آن‌ها برای مردم معرفی شده است.

وی با بیان اینکه نکته ظریف اجتماعی وقف این است که چون بهره‌مندان از منفعت‌های موقوفات، به طور مستقیم با وقف کننده رو به رو نمی‌شوند، هیچ‌گونه منت و تحقیری به چشم نخواهند دید و عزت افراد، محفوظ مانده و محترم شمرده می‌شود، افزود: در آیات و روایت هم بر این اصل تاکید شده است.

محمدی متداول‌ترین نقش وقف را در رویکرد اقتصادی آن برشمرد و گفت: نمونه موقوفاتی که در سیره پیامبر اکرم(ص) وجود داشت، بیشتر در همین قالب بود و به عنوان پشتوانه اقتصادی نظام اسلامی وقف شده است.

امام جمعه اهل سنت قروه از مهم‌ترین آثار اقتصادی وقف را محدود کردن انباشت ثروت و زیاده خواهی نام برد و تصریح کرد: وقف، رویکردی است که بدون هرگونه اختلاف، درگیری و عدم رضایت، انتقال ثروت‌ها را در پی‌دارد.

به گفته محمدی، امتیاز وقف این است که وقف کنندگان، تنها بر اساس وجدان دینی خود عمل می‌کنند بی آنکه به این کار مجبور شده باشند و به ضمانت اجرایی خاصی از جامعه نیاز باشد.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن وقف، برخلاف شیوه‌های دیگر انتقال ثروت، معمولاً افراد محتاج و کارهای عام‌المنفعه را دربر می‌گیرد که در تأمین عدالت اجتماعی اثربخش‌تر خواهد بود.

امام جمعه اهل سنت قروه در ادامه سخنان خود، پیامبر اکرم(ص) را اسوه برجسته اخلاق دانست و افزود: پیامبر اکرم (ص)، 1400 سال پیش مسئله آزادی انسان را به بهترین شیوه مطرح کردند.

وی گفت: امروز دنیای غرب که ادعای مهد آزادی و دموکراسی را دارد در الفبای این اصل انسانی، مانده است در حالی که پیامبر اسلام(ص) آن را قرن‌ها قبل، به وضوح تبیین کرده است.

محمدی در پایان خلق داعش را برای جلوگیری از اشاعه اسلام اعلام کرد و گفت: دست پرورده آمریکا و اسراییل امروز به نقطه انحطاط و سقوط خود نزدیک شده است.

انتهای پیام/79009/س40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول