اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی خبر داد

صدور 209 هزار شناسنامه مکانیزه در استان مرکزی

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی گفت: از سال 89 و همزمان با اجرای طرح مکانیزه کردن مدارک شناسایی تاکنون 209 هزار شناسنامه مکانیزه در استان مرکزی صادر شده است.

صدور 209 هزار شناسنامه مکانیزه در استان مرکزی

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، یزدان خسروی ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت روز ملی ثبت احوال اظهار داشت: طرح مکانیزه کردن شناسنامه‌ها از سال 1389 در کشور آغاز شده، اما همچنان شناسنامه‌های قدیمی دارای کاربرد و معتبر هستند.

وی عنوان کرد: شناسنامه‌های جدید غیر قابل مخدوش کردن است که این فرآیند برای سایر اسناد نیز در گام‌های بعدی ادامه خواهد یافت.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اضافه کرد: ادارات ثبت احوال به صورت یکپارچه از قرن 19 میلادی در جهان آغاز به کار کردند.

خسروی بیان داشت: در ایران نیز با صدور اولین شناسنامه در سال 1297 هجری شمسی در تهران اداره ثبت احوال فعالیت خود را آغاز و طی 10 سال در تمام استان‌ها و شهرهای بزرگ دایر و فعال شد.

وی خاطرنشان کرد: اداره ثبت احوال استان نیز در سال 1304 با صدور اولین شناسنامه در اراک آغاز به کار کرد و به تدریج با راه‌اندازی شعبه‌ها در دیگر شهرستان‌های استان نیز فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور به پاس قدردانی از پاسداران مرزهای هویتی 3 دی ماه را به عنوان روز ملی ثبت احوال و سوم تا نهم دی ماه را به عنوان هفته ثبت احوال نام‌گذاری کرده است.

خسروی با بیان اینکه این سازمان استراتژیک و حساس است، ادامه داد: سازمان ثبت احوال کشور سازمانی حاکمیتی و زیرساختی است که بدون در نظر گرفتن آن اداره کشور با مشکلات متعددی مواجه می‌شود.

این مسئول گفت: با توجه به نقش زیرساختی، سازمان ثبت احوال خوشبختانه امروزه در مسیر توسعه قرار گرفته و مرحله نوینی را در ارائه خدمات الکترونیک تجربه می‌کنیم.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی افزود: سه بخش اصلی صدور اسناد هویتی ایرانیان، ثبت وقایع حیاتی چهارگانه، تولید و انتشار آمار جمعیتی و مهاجرت از مهم‌ترین ارکان فعالیتی سازمان ثبت احوال به شمار می‌رود.

خسروی عنوان کرد: در سال‌های اخیر و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ادغام اسناد هویتی اقدامات بسیار مطلوبی در این حوزه صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: امروزه کارت‌های ملی هوشمند جایگزین کارت‌های ملی قدیمی شده‌اند که حکم آن در برنامه پنجم توسعه به ثبت رسیده که می‌توان اجرای این موضوع را یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فناوری کشور دانست.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی بیان داشت: کارت ملی هوشمند چند منظوره بوده و از کارکردهای چندگانه برخوردار است که از آن می‌توان به عنوان کلید ورود به سامانه دولت الکترونیک یاد کرد که با ایجاد زیرساخت‌ها در دستگاه‌های اجرایی می‌توان از آن برای دریافت خدمات دولت الکترونیک استفاده کرد.

خسروی تاکید کرد: استفاده از این کارت صرفه‌جویی در صنعت را به دنبال خواهد داشت که در ایجاد زمینه‌های توزیع عادلانه خدمات و پویایی اقتصاد نقش به سزایی را ایفا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سه کاربر شناسایی، تصدیق هویت و امضای دیجیتال از مهم‌ترین کاربردهای این کارت است خاطرنشان کرد: اطلاعات روی کارت شامل اطلاعات هویتی می‌باشد، اما در حافظه کارت اطلاعات شناسنامه‌ای، گروه خونی، تغییرات درون شناسنامه‌ای، سوابق تحصیلی، اطلاعات شغلی و... درج شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی اضافه کرد: در حال حاضر افرادی که به سن 15 سالگی رسیده‌اند، کسانی که کارت ملی آنها مفقود شده و کسانی که درخواست تعویض یا تغییر در مشخصات سجلی خود را دارند به عنوان جامعه هدف و کسانی هستند که می‌توانند از این کارت ملی هوشمند استفاده کنند.

خسروی گفت: این افراد می‌توانند برای دریافت کارت ملی هوشمند به سایت اداره کل ثبت احوال و قسمت پیش ثبت‌نام مراجعه کرده و نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

وی تصریح کرد: متقاضیان با دریافت کد رهگیری پس از 24 ساعت باید مجددا به سایت اداره کل ثبت احوال مراجعه و نسبت به نوبت گیری و انتخاب محل مورد نظر اقدام کنند و در موعد مقرر به محل انتخاب شده مراجعه و با ارائه مدارک کارت ملی هوشمند خود را دریافت کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان مرکزی یادآور شد: از اول مهر ماه سال جاری نیز صدور کارت ملی هوشمند برای کسانی که کارت ملی قدیمی خود را گم کرده‌اند آغاز شده است.

این مسئول گفت: ایستگاه کارت هوشمند ملی اراک در خیابان آیت‌الله سعیدی نرسیده به چهارراه راهزان واقع شده که در آینده‌ای نزدیک به چهار ایستگاه افزایش داده می‌شود.

وی اذعان داشت: همزمان با هفته ثبت احوال ایستگاه کارت هوشمند ملی در دفاتر پیشخوان شهرهای ساوه و خمین نیز افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/87001/ن40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول