اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

نایب رئیس کانون انجمن صنفی کارگران در گفت‌وگو با فارس

لزوم افزایش سهم کارگر از قیمت کالای نهایی تولیدی/ ریزش نیروی کار ادامه دارد

نایب رئیس کانون عالی انجمن صنفی کارگران ضمن تأکید بر افزایش سهم مزد کارگران در قیمت تمام شده کالاها گفت:‌ ریزش نیروی کار در بنگاه‌ها الان هم وجود دارد،به ویژه در ماه‌های پایانی سال کارفرمایان این کار را بیشتر انجام می‌دهند.

لزوم افزایش سهم کارگر از قیمت کالای نهایی تولیدی/ ریزش نیروی کار ادامه دارد

ابوالفضل فتح‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد پایداری شغلی کارگران اظهار داشت: مشکل کارگران به گونه‌ای شده است که همواره به سمت افزایش فقر و نابرابری پیش می‌روند و هیچ اقدام مؤثری در این زمینه انجام نمی‌شود.

وی افزود: اگر قرار است از تولید و اشتغال کشور حمایت شود، انتظار جامعه کارگری این است که علاوه بر افزایش دستمزدها، سبد حمایتی هم که جز تعهدات قانونی دولت است، برای کارگران در نظر گرفته و این کار از دهک‌های پایین کارگری آغاز شود.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران افزود: یک بخش از مشکل کارگری مربوط به دولت است و بخش دیگر مربوط به فرار مالیاتی و یا افرادی که به اسم تولید وام از بانک‌ها دریافت می‌کنند، اما آن را در زمینه تولید به کار نمی‌گیرند و در واقع هزینه این بخش‌ها به اقشار کم درآمد تحمیل می‌شود.

فتح‌اللهی گفت: در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مؤثری در کشور انجام نشده و اغلب سرمایه‌گذاری‌ها توسط دولت یا با استفاده از رانت‌های دولتی بوده است.

وی با تأکید بر اینکه سهم مزد در قیمت تمام شده کالاهای تولیدی باید افزایش پیدا کند، گفت: هر ساله به بهانه‌های مختلف با افزایش قیمت کالا و خدمات روبه‌رو هستیم، اما سهم مزد از قیمت تمام شده محصول در سال‌های اخیر کاهش یافته است و این مسئله موجب شده که افزایش دستمزدها کارایی چندانی نداشته باشد.

این فعال بخش کارگری تصریح کرد: در چند سال گذشته به دلیل مشکلات بیرونی مانند تحریم‌ها و همچنین اشتباهاتی که در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها انجام شد، مشکلات اقتصادی گریبانگیر تولید کشور شد و کارگران هم که ناچار به تمکین تصمیمات دولت مثل افزایش قیمت حامل‌های انرژی بودند، ترجیح دادند که مشکلاتشان را از طریق کاهش دستمزدها یا تعدیل نیروی کار برطرف کنند.

وی گفت: با این وضعیت اجرای ماده 41 قانون کار دیگر نمی‌تواند جوابگوی نیازهای کارگران باشد، چون در سال‌های گذشته دستمزدها رشد منطقی نداشته است.

نایب رئیس کانون‌عالی انجمن صنفی کارگران بر اهمیت ورود دولت برای حل این مشکل تأکید کرد و گفت: اگر گردش مالی بنگاه‌های تولیدی بالا برود می‌توان برای اشتغال تعداد زیاد بیکاران هم برنامه‌ریزی کرد، اما بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را برطرف کند.

فتح‌اللهی در مورد برخی اظهارنظرها درباره کاهش و جلوگیری از ریزش شغلی نیروی کار در سال جاری اظهار داشت: با توجه به موقت بودن اغلب قراردادهای کار، ریزش نیروی کار همواره وجود دارد، به ویژه با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال کارفرمایان سعی می‌کنند، بخشی از نیروی کار خود را تعدیل کنند، چون پیش‌بینی روشنی از اوضاع اقتصادی کشور در سال آینده ندارند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول