اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی:

کمیته «حافظه جهانی» در مشهد فعال می‌شود

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: کمیته «حافظه جهانی» در مشهد فعال می‌شود.

کمیته «حافظه جهانی» در مشهد فعال می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، سیدرضا صالحی امیری عصر امروز در نشست خبری که در سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان خراسان رضوی برگزار شد، در ارتباط با کمیته حافظه جهانی اظهار داشت: از برنامه‌های یونسکو برای حفظ ارزش‌های میراث جهانی کمیته حافظه جهانی است که شامل هر اثر ارزشمندی است که ارزش‌های جهانی را شامل می‌شود.

وی افزود: تا به امروز موفق به ثبت 42 اثر در سطح ملی، چهار اثر در سطح منطقه‌ای و هفت اثر در سطح جهانی شده‌ایم که از جمله این آثار جهانی اسناد خلیج فارس بوده که با حضور مدیرکل یونسکو گواهی ثبت آن تقدیم وزیر امور خارجه شده است.

این مسئول در ارتباط با ثبت اسناد جهانی مربوط به مشهد بیان کرد: اسنادی مربوط به دوره صفوی که در موزه آستان قدس نگهداری می‌شود ثبت جهانی شده است و بنابر توافقی که با استاندار محترم و ریاست موزه و اسناد آستان قدس داشته‌ایم مقرر شد کمیته حافظه جهانی در خراسان مستقر شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ارتباط با وظایف این کمیته تاکید کرد: کمیته حافظه جهانی مستقر در خراسان رضوی آثار استانی که ارزش جهانی دارند را شناسایی و به ثبت می‌رساند.

وی تصریح کرد: کمیته حافظه جهانی در تهران تشکیل شده و سپس برای نخستین بار در استان‌های کشور، در خراسان رضوی و در مشهد به دلیل اینکه بزرگترین منبع و ذخایر عظیم کشور در خراسان رضوی وجود دارد که می‌تواند ارزش‌های جهانی برای ایران خلق کند، تشکیل می‌شود.

مشاور رئیس جمهور در ارتباط با انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 اظهار کرد: مشهد 2017 باید با حداکثر توان به معرفی هرچه بهتر ایران در فرهنگ ایرانی اسلامی بپردازد.

صالحی امیری با بیان فعال بودن ایران در یونسکو افزود: تاکنون 42 اثر دارای ارزش ثبت جهانی در ایران شناخته شده‌ که از این 42 اثر چهار اثر در سطح منطقه‌ای و هفت اثر ثبت جهانی شده است و ما جزو کشور‌های بسیار فعال در عرصه کمیته هستیم اما حداکثر دو اثر را در سال می‌توانیم معرفی کنیم.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی خبر داد: در بدو ورود به استان تفاهم‌نامه‌ای با استاندار امضا شد که مقرر شد یکی از ساختمان‌های کتابخانه در تهران تحویل استانداری خراسان رضوی شود و سپس استانداری ساختمانی را به ما در مشهد تا پایان سال واگذار کند.

صالحی امیری در ارتباط با نقش آثار فرهنگی در جامعه اظهار داشت: کتابخانه ملی و اسناد ملی بخشی از هویت ایرانی اسلامی و عامل غرور ایرانیان است و نسل‌های گذشته، حال و آینده توسط ارتباطات فرهنگی با یکدیگر ارتباط پیدا می‌کنند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی تصریح کرد: در سطح ملی 400 هزار نسخه خطی دست مردم است و در این صورت عمر مفید آثار در منازل 50 سال است و به تدریج از بین می‌رود اما در کتابخانه ملی عمر مفید به 500 سال می‌رسد و جامعه می‌تواند از آن استفاده کند.

وی تأکید کرد: مردم می‌توانند آثار خطی را به امانت به کتابخانه واگذار کنند و سند بگیرند و یا بفروشند و یا اینکه وقف کتابخانه کنند.

صالحی امیری در ارتباط با ظرفیت زیاد کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار کرد: آستان قدس و کتابخانه‌ آن از مفاخر بزرگ ایران است و بزگترین نسخ خطی به دلیل علاقه مردم به امام رضا (ع) اهدا شده و در آنجا نگهداری می‌شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پایان تصریح کرد: آستان‌قدس بزرگترین نهاد خصوصی کشور بوده و دولت تدبیر و امید برنامه جدی برای حمایت از موسسات خصوصی دارد، همچنین برنامه‌هایی برای حمایت از صاحبان اندیشه‌، اصحاب قلم، نخبگان، فرهیختگان و کسانی که آثار نفیس فرهنگی خلق می‌کنند، داریم.

انتهای پیام/3138/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول