اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان محیط زیست عنوان کرد

تنوع بی‌نظیر تالاب‌های ایران / 3 عامل عمده آلودگی تالاب انزلی

معاون زیست‌محیطی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تنوع گیاهی، جانوری تالاب‌های ایران بی‌نظیر است.

تنوع بی‌نظیر تالاب‌های ایران / 3 عامل عمده آلودگی تالاب انزلی

احمد کیخا امروز در حاشیه بازدید از تالاب انزلی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در انزلی با بیان اینکه مخاطب شعار امسال «تالاب‌ها برای آینده ما، همراه شوید» بیشتر نوجوان و جوان هستند، اظهار کرد: امیدواریم با ورود جوانان به این عرصه شاهد اتفاق‌های خوبی در حفاظت از محیط زیست باشیم.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی نگه‌داری تالاب‌ها تصریح کرد: بدون تالا‌ب‌ها نمی‌شود زندگی کرد و اگر حال تالاب‌ها که سفره آخر حوضه آبریز هستند خوب نباشد تمام حوضه آبریز بیمار می‌شود و در این صورت نیز شرایط انسان‌هایی که در کنار این حوضه آبریز زندگی می‌کنند خوب نیست.

معاون زیست‌محیطی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با تصریح بر اینکه گروه‌های مختلفی از بیماری تالاب‌ها آسیب می‌بینند، گفت: بیشتر این گروه‌ها کودکان هستند بنابراین باید کارکردهای تالاب بیشتر گفته و شناسانده شود.

تنوع بی‌نظیر تالاب‌های ایران/سه عامل عمده آلودگی تالاب انزلی/افتتاح ساختمان مرکز کنوانسیون آسیا در رامسر

وی تنوع گیاهی، تنوع جانوری و... تالاب‌ها را بی‌نظیر خواند و ادامه داد: هیچ اکوسیستمی به اندازه تالاب از این تنوع برخوردار نیست و در گیلان بیش از 335 گونه پرنده وجود دارد و به اندازه مجموع پرندگان اروپا در ایران پرنده است که عمده اینها در محدوده تالاب‌ها زندگی می‌کنند.

کیخا با بیان اینکه در طول هفته روز جهانی تالاب‌ها برنامه‌های زیادی برگزار می‌شود، افزود: 42 سال گذشته در شهر رامسر ایران کنوانسیون حفاظت از تالاب‌ها امضا شد و به همین مناسبت یک هفته برای تالاب‌ها در نظر گرفته شده که برنامه اصلی ما روز دوشنبه هفته آینده در تالاب هامون برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اسفندماه امسال ساختمان کنوانسیون رامسر افتتاح می‌شود، تصریح کرد: عملیات اجرایی این ساختمان در طول چند سال گذشته آغاز شده و اکنون در حال اتمام است و اسفند ماه امسال با حضور نمایندگان کشورهای حاشیه خزر مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

معاون زیست‌محیطی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، فعالیت این مرکز را در راستای وضعیت تالاب‌های ایران و جهانی و بین‌المللی تاثیرگذار دانست و ادامه داد: تلاش زیادی برای احداث ساختمان صورت گرفته و پس از افتتاح آن، جلسه‌ای با حضور کشورهای دوست برای برنامه‌ریزی سال آینده تالاب‌ها تشکیل می‌شود.

وی با بیان اینکه رامسر باید ظرفیتی ایجاد کند که در هر جای دنیا اگر کسی خواست برای تالاب اقدامی کند از رامسر باشد، اضافه کرد: از فرماندار این شهر خواستیم تا اجلاس‌هایی با حضور شهرداران شهرهای تالابی کشور و منطقه را در رامسر برگزار کند.

کیخا درباره تالاب انزلی تصریح کرد: سه دلیل عمده فاضلاب، پسماند و رسوبات در بالادست به دلیل تخریب جنگل‌ها موجب آلودگی تالاب انزلی شدند و اقدام‌های لایروبی انجام شده و در حال نهایی شدن است.

وی با اشاره به اینکه آغاز نهضت حفاظت از تالاب‌ها از رامسر ایران بود، خاطرنشان کرد: باید این نهضت با حجم و قدرت بیشتری تداوم یابد.

معاون زیست‌محیطی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امروز مردم نسبت به محیط زیست و تالاب‌ها حساس شده‌اند، خاطرنشان کرد: از این مسئله خرسندیم و برخی انتقادها که بر ما وارد می‌کنند به دلیل حساسیت مردم نسبت به محیط زیست است.

خواستار احیای تمام تالاب‌های ایران هستیم / پرسش ابتکار از جوانان

کیخا متذکر شد: از مردم می‌خواهیم در هفته جهانی تالاب‌ها با وحدت و یکصدا خواستار احیای تالاب‌های کشور شوند و در این صورت ما دولتی‌ها می‌توانیم سریع‌تر به اهداف زیست‌محیطی خود برسیم.

وی با بیان اینکه روح حاکم بر این برنامه‌ها باید بر مشارکت جوانان متمرکز شود، گفت: جوانان باید متوجه کارکردهای تالاب‌ها شوند تا بدانند اگر تالاب‌ها را از دست دهیم در آینده چالش‌ها بسیار زیادتر از امروز خواهند بود.

این مسئول ادامه داد: در روز جهانی تالاب‌ها در تالاب هامون خانم ابتکار پرسشی را از جوانان و نوجوانان طرح می‌کند که توسط وی عنوان می‌شود تا با این پرسش مسئله تالاب به اجتماع جوانان کشیده شود.

وی با تصریح بر اینکه روز جهانی تالاب‌ها توسط سازمان‌های مردم‌نهاد برگزار می‌شود، یادآور شد: توصیه ما این است که سازمان‌های مردم‌نهاد مجری این برنامه‌ها شوند و دولتی‌ها را همراهی کنند.

انتهای پیام/23002/ج40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول