اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

بنیاد هریتیج گزارش داد

آزادی اقتصادی در ایران بیشتر شد/ صعود 2 پله‌ای ایران

بنیاد هریتیج در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد، رتبه ایران از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی در میان ۱۷۷ کشور جهان با 2 پله صعود به 171 رسیده است.

آزادی اقتصادی در ایران بیشتر شد/ صعود 2 پله‌ای ایران

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس، بنیاد «هریتیج» در جدیدترین گزارش خود با نام «شاخص آزادی اقتصادی 2015» به بررسی آزادی فعالیت‌های اقتصادی در 177 کشور جهان پرداخته است.

بر اساس این گزارش، ایران با افزایش 1.5 واحدی نسبت به سال گذشته امتیاز 41.8 را از لحاظ شاخص آزادی اقتصادی را کسب کرده است. ایران سال گذشته امتیاز 40.3 را کسب کرده و در رتبه 173 جهان قرار گرفته بود اما امسال با 2 رتبه صعود در جایگاه 171 قرار گفته است.

بر اساس این گزارش، این آمار نشان‌دهنده بهبود وضعیت آزادی اقتصادی در ایران است.

شاخص آزادی اقتصادی میزان آزادی فعالیت‌های اقتصادی بر اساس اصول اقتصاد بازار آزاد را نشان می‌دهد و به هر کشور در این شاخص امتیازی از صفر تا 100 داده می‌شود، هر چه این امتیاز بیشتر باشد نشان‌دهنده آزادی بیشتر اقتصادی این کشور است.

این گزارش، در بازار آزاد به آزادی معامله در ایران امتیاز 41.4، به آزادی سرمایه‌گذاری امتیاز صفر و به آزادی مالی امتیاز 10 داده است.

از لحاظ اجرای قانون، حقوق دارایی در ایران امتیاز 10 و آزادی رشوه‌خواری امتیاز 25 را به خود اختصاص داده است. که در زمینه آزادی رشوه‌خواری امتیاز ایران در سال گذشته برابر با 23.4 بوده است.

از نظر کارایی نظارت، آزادی تجارت در ایران امتیاز 57، آزادی نیروی انسانی امتیاز 51.3 و آزادی پولی امتیاز 48.7 را از آن خود کرده‌اند.

از دیگر موارد ارزیابی شده برای شاخص آزادی اقتصادی، شاخص دولت کوچک است که معیارهای مخارج دولت و آزادی مالیاتی را در برمی‌گیرد که امتیاز این موارد برای ایران به ترتیب 93 و 81.2 تخمین زده شده است.

بر اساس این گزارش، هنگ‌کنگ با امتیاز 89.6 در رتبه نخست جهان، سنگاپور با  امتیاز 89.4 و نیوزیلند با امتیاز 82.1 در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

استرالیا، سوئیس، کانادا، شیلی، استونی، ایرلند و موریتیس نیز به ترتیب در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

آمریکا با امتیاز 76.2 رتبه 12 را به خود اختصاص داده است. جایگاه این کشور نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

بر اساس این گزارش، رتبه انگلیس 13، آلمان 16، ژاپن 20، اردن 38، کره جنوبی 29، فرانسه 73، ترکیه 70، عربستان 77، هند 128 و روسیه 143 عنوان شده است.

کره شمالی نیز با امتیاز 1.3 و 0.3 واحد افزایش نسبت به سال گذشته در رتبه آخر این رده‌بندی قرار گرفته است. پس از آن کوبا و ونزوئلا قرار گرفته است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول