اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی اردبیل:

بقعه شیخ ‌صفی‌الدین اردبیلی مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: طرح جامع مرمتی اثر جهانی بقعه شیخ‌ صفی‌الدین اردبیلی اجرایی و عملیاتی می‌شود.

بقعه شیخ ‌صفی‌الدین اردبیلی مرمت می‌شود
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کریم حاجی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست با مسئولان میراث فرهنگی در اردبیل گفت: مرمت مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی به عنوان آمیزه‌ای از تمام علوم و فنون تاریخ معماری ایرانی باید زیر نظر یونسکو و بر اساس طرح جامع مرمتی انجام شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع مرمتی مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیل در حال تدوین است، افزود: پس از اتمام تدوین این طرح جامع باید با گروه‌های علمی و تخصصی برای مرمت و ساماندهی مجموعه مذکور اقدام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل با اشاره به اینکه در طول سال‌های گذشته اقدامات مرمتی و حفاظتی ضروری مانند استحکام‌بخشی سازه برای رفع خطر این مجموعه انجام شده به طوری که در پی و پیکره اصلی مجموعه هیچگونه احساس خطر جدی وجود ندارد، عنوان کرد: در حال حاضر مرمت تزئینات بنا به عنوان بخش غیر اضطراری مرمت باقیمانده است که به دلیل بالا بودن تکنیک‌های اجرایی این بخش عملیات مرمتی آن پس از تدوین طرح جامع مرمتی به طور تخصصی به انجام خواهد رسید.

این مسئول با اشاره به محدود بودن اعتبارات ملی و استانی مربوط به بخش حفاظت و مرمت گفت: تا زمانی که تهیه و تدوین طرح جامع مرمتی به پایان نرسد و توان تخصصی و مالی لازم برای احیا و مرمت این بنا فراهم نشود انجام عملیات مرمت حرفه‌ای و تخصصی روی این اثر تاریخی دور از انتظار است و تنها اقدام میراث فرهنگی می‌تواند در بخش مرمت‌های اضطراری باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اردبیل در پایان تهیه طرح جامع مرمتی برای بنایی که ترکیبی از تمام علوم و فنون تاریخ معماری ایران است را فرآیندی تخصصی و پیچیده توصیف کرد که نیازمند تشکیل یک گروه تخصصی بزرگ با گرایش‌های متعدد علمی چون مهندسی شیمی، مهندسی پایداری سازه و مهندسی مواد و در مباحث تزئینات نیز نیازمند متخصصان علوم میان رشته‌ای و دقیق است که در حال حاضر گردآوری تمامی این تخصص‌ها در استان مقدور نیست.

انتهای پیام/62003/م30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول