اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم خبر داد

صدور 321 هزار سند در دفاتر اسناد رسمی قم

مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان قم گفت: 277 هزار و 681 سند در سال گذشته و 321 هزار و 148 سند در 10 ماه نخست امسال در دفاتر اسناد رسمی صادر شده است.

صدور 321 هزار سند در دفاتر اسناد رسمی قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان قم در زمینه صدور سند مالکیت برای املاک، موقوفات، آرای هیئت حل اختلاف و املاک تفکیک شده فعالیت دارد و ثبت واقعه طلاق و ازدواج از سوی این اداره انجام می‌شود.

اسناد باید به صورت رسمی ثبت شوند و مالکان باید این نکته در نظر داشته باشند، زیرا اسناد رسمی نظم و امنیت بسیاری را ایجاد می‌کند.

طی گفت‌وگویی با اسدالله گائینی، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان قم تشریح بیشتر فعالیت‌های این اداره‌کل صورت گرفته است.

فارس: ادارات ثبت اسناد دارای چه کارکردهایی هستند؟

ادارات ثبت اسناد مالکیت صادر می‌کنند و ابتدا کسی که خانه‌ای یا مزرعه یا باغ و آپارتمان دارد، درخواست می‌کند و اظهارنامه ثبتی به نامش توسط اداره ثبت تنظیم می‌شود، یعنی اداره ثبت نقشه‌بردار به محل اعزام می‌کند تا به بررسی تصرف مالکانه وی بپردازد، در صورت اثبات تصرف مالکانه اظهارنامه ثبتی به نامش تنظیم کرده و به ترتیب تحدید حدود می‌کنند و اگر نیاز به تفکیک باشد، تفکیک صورت می‌گیرد و اقدام به صدور سند مالکیت می‌کنند.

برخی افراد ملکی به سبب سند عادی خریداری کردند، اصل ملک دارای سند مالکیت است، ولی دسترسی به فروشنده ندارند تا از طریق دفترخانه اسناد رسمی این ملک را به نامشان انتقال بدهند، آنها نیز در اداره ثبت اسناد ثبت‌نام می‌کنند.

چند هیئت حل اختلاف در اداره ثبت اسناد و املاک وجود دارد که متشکل از رئیس اداره ثبت، یک نفر از قضات دادگستری و یک نفر از اداره مسکن و شهرسازی است و این هیئت به تقاضا رسیدگی کرده و کارشناس را به محل اعزام می‌کنند و زمانی‌که تصرفات مالکانه این متقاضی توسط کارشناس احراز شد، به هیئت گزارش می‌دهد و هیئت بر اساس مالکیت رسمی فروشنده و بیع نامه خریداری و متقاضی در این زمینه رأی صادر می‌کند که  این مقدار خریداری متقاضی از مالکیت مالک رسمی کسر شود و به نام متقاضی که متصرف مورد تقاضا است، سند مالکیت صادر شود.

فارس: اداره ثبت اسناد و املاک در زمینه کسانی که چک صادر کرده ولی پولی در حسابشان وجود ندارد، چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

 کسی که چکی را صادر کرده، ولی پولی به حساب نریخته و وجه به اندازه مبلغ چک نیست، دارنده چک که طلبش وصول نشده می‌تواند به اداره ثبت رجوع کند و از اداره ثبت می‌خواهد که اجرائیه علیه صادرکننده چک و بدهکار صادر شود.

اداره ثبت اجرائیه را صادر می‌کند و به بدهکار ابلاغ می‌کند که نسبت به پرداخت دین اقدام کند و اگر اقدام نکرد درخواست توقیف اموال می‌‌شود و اداره ثبت با خارج کردن آن اموال، از محل فروش آنها طلب بستانکار را به حوزه وصول در می‌آورد.

باید به این نکته توجه شود که دامنه فعالیت ادارات ثبت گسترده است و وظایفی که به ادارات ثبت محول شده وسیع و گسترده است، ولی امکاناتش محدود است.

فارس: آمار و اطلاعاتی از عملکردی اداره‌کل ثبت اسناد و املاک استان قم در سال جاری و مقایسه آن با سال گذشته بیان کنید؟

در سال گذشته 215 سند مالکیت و امسال  3 هزار و 178 سند مالکیت برای مسکن مهر صادر شده و برای اماکن روستایی 262 سند در سال گذشته و 558 سند در سال جاری صادر شده است.

اسناد مالکیت صادر شده برای املاک دولتی در سال گذشته، هزار و 474 سند و در سال جاری، 5 هزار و 942 سند بوده است.

310 سند در سال گذشته و 217 سند امسال برای موقوفه‌ها صادر شده است.

آرای هیئت‌های حل اختلاف که در اجرای قانون تعیین تکلیف ساختمان‌ها و اراضی فاقد سند رسمی صادر شده، در سال گذشته 855 رای بوده و این میزان امسال به 2 هزار و 788 رای رسیده است.

در زمینه آرای دادگاه‌های انتظامی سردفتران و دفتر یاران در سال گذشته، 36 رأی و امسال 40 رأی صادر شده است.

در سال گذشته و امسال 61 رای در زمینه آرای هیئت‌های نظارت که مربوط به اختلافات و اشتباهات ثبتی که حادث شده، صادر شده است.

همچنین تعداد املاکی که تفکیک شده‌اند در سال گذشته، 3 هزار و 225 پلاک و امسال 4هزار و 992 پلاک بوده است.

فارس: عملکرد دیگر اداره‌کل ثبت اسناد و  املاک را توضیح دهید؟

تعداد املاکی که تحدید حدود شده‌اند در سال گذشته، 280 پلاک و در سال جاری، 666 پلاک بوده است.

تعداد پاسخ استعلام که به صورت الکترونیکی و مکانیزه پاسخ داده شده است، در سال گذشته، 28 هزار و 377 استعلام و در سال جاری، 38 هزار و 760 بوده است.

همچنین تعداد کل اسناد مالکیت که به صورت مکانیزه صادر شده، در سال گذشته 24 هزار و 361 سند مالکیت و امسال 33 هزار و 848 سند مالکیت بوده است.

در مجموع 277 هزار و 681 سند در سال گذشته و 321 هزار و 148 سند امسال در دفاتر اسناد رسمی صادر شده است.

تعداد شرکت‌های ثبت شده در سال گذشته، 655 شرکت و در سال جاری 479 شرکت بوده است؛ همچنین در سال گذشته 127 شرکت و امسال 80 شرکت منحل شده‌اند.

انتهای پیام/78003/ل30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول