اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشنهاد رئیس هیئت‌مدیره انجمن متخصصین کودکان فارس به وزارت بهداشت

نرخ ویزیت پزشکان متخصص کودک بر اساس سختی کار تعیین شود

رئیس هیئت‌مدیره انجمن متخصصین کودکان فارس گفت: معاینه اطفال در مقایسه با بزرگ‌سالان زمان و انرژی بیشتری را از پزشکان می‌گیرد و باید نرخ ویزیت پزشکان متخصص کودک بر اساس سختی کار تعیین شود.

نرخ ویزیت پزشکان متخصص کودک بر اساس سختی کار تعیین شود

محمود حقیقت امروز در حاشیه نشست سالانه اعضای هیئت‌مدیره انجمن متخصصان کودک فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در نامه‌ای از معاون درمان وزارت بهداشت درخواست کرده‌ایم که ضمن تغییر نرخ تعرفه ویزیت اطفال، ویزیت کودکان زیر پنج سال تنها توسط متخصصان اطفال با توجه به نیازها و بیماری‌های ویژه این محدوده سنی انجام شود.

وی با بیان اینکه بیمارِ کودک، سنین متفاوتی را از نوزاد نارس گرفته تا پایان دوره نوجوانی شامل می‌شود، افزود: مشکلات مربوط به اخذ شرح‌حال و معاینه بالینی کودکان و ناتوانی این گروه سنی در بیان مشکلات موجب می‌شود که افزون‌بر معاینه عضو درگیر کودک، ناگزیر به معاینه عمومی و بررسی مسائل بهداشتی و تغذیه‌ای و همچنین موارد روان‌شناختی و دندانپزشکی و حتی مشکلات آموزشی و رفتاری وی نیز بپردازیم.

حقیقت خاطرنشان کرد: عدم همکاری کودک بیمار در زمان انجام معاینه و بروز رفتارهای ناشی از موقعیت سنی و ترس از پزشک مانند گریه شدید، بی‌قراری و موارد دیگر خطر انتقال بیماری به پزشک هنگام معاینه را افزایش می‌دهد.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن متخصصان کودک فارس یادآور شد: سختی کار و درآمد کم متخصصان این رشته باعث شده که در سال‌های اخیر داوطلبان تحصیل در این رشته بسیار مهم کاهش یابد.

وی گفت: از وزارت درمان خواسته‌ شده است که درزمینهٔ تعرفه ویزیت متخصصان کودک مانند رشته‌های دیگری از قبیل روان‌پزشکی، سختی کار در نظر گرفته شود.

حقیقت همچنین با اشاره به اینکه اجرای پزشک خانواده از سال 91 باعث افت شدید تعداد مراجعان به متخصصان اطفال شده است، بیان کرد: غالب پزشکان عمومی به‌جای ارجاع بیماران کودک به متخصصان، آنان را به‌طور مستقیم به فوق‌تخصص‌ها ارجاع می‌دهند که این کار برخلاف نص صریح نسخه 2 در قانون پزشک خانواده است.

وی افزود: این انجمن در نامه به معاون بهداشتی وزارت بهداشت خواستار برقراری مجدد قرارداد بیمه‌ها با متخصصان به‌صورت پذیرش 70 درصد و 30 درصد (مشابه استان مازندران) شده است.

این متخصص کودکان، فوق‌تخصص دستگاه گوارش اطفال و استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره نشست سالانه اعضای انجمن متخصصان کودک فارس، اظهار داشت: در نشست امروز، هیئت‌مدیره انجمن که برای چهار سال انتخاب‌شده‌اند، تمام امور مربوط به کودکان اعم از پزشکی، فرهنگی، اجتماعی و غیره را برای اعضای انجمن بازگو کرد.

وی بابیان اینکه همیشه این مشکل را در علم داریم که مسائل به‌روز تغییر می‌کند و در تمام رشته‌های علوم و در رشته پزشکی نیز این اتفاق می‌افتد، خاطرنشان کرد: ما در طول سال نشست‌های علمی و کنگره برگزار می‌کنیم که در آن از طریق اساتید، تازه‌ترین رویدادهای پزشکی مطرح می‌شود.

حقیقت افزود: دو اصل مهم درباره اطفال وجود دارد، یکی بحث پیشگیری بیماری‌ها از طریق واکسیناسیون و دیگری تغذیه مناسب که در تمام دنیا به آن توجه شده  است و در این راستا تغذیه با شیر مادر بسیار اهمیت دارد و ما به آن توجه کردیم.

وی تصریح کرد: در استان فارس کمیته‌ای داریم که پیگیر این موضوع است تا کمک کنیم که مادران از شیر خود، کودکان را تغذیه کنند و در کنار آن اگر لازم باشد فراورده دیگری به‌جز شیر مادر استفاده شود.

این فوق‌تخصص گوارش کودکان یادآور شد: در تغذیه مناسب بچه‌ها، نوع غذاها، ریزمغذی‌ها و ویتامین‌ها و مواد مختلف را در نظر می‌گیریم که با معیارهای استاندارد تغذیه همخوانی داشته باشد و سفره غذائی بچه‌ها را نیز صریح تعریف می‌کنیم که مادران بتوانند به‌راحتی این کار را انجام دهند.

وی بابیان اینکه نکته دوم وجود و شناخت بیماری‌های منطقه‌ای در کودکان است، گفت: افزون‌بر بیماری‌های کلی کودکان مانند اسهال، سرماخوردگی و یک‌سری بیماری‌های مزمن دیگر که در تمام مناطق جهان وجود دارد، ممکن است در ایران نوع بیماری‌های شایع کودکان در مناطق مختلف تفاوت کند.

حقیقت افزود: در فارس باسابقه دیرینه‌ای که وجود دارد و از سال‌ها پیش دانشگاه متولی این امور بوده اتفاق خوشی افتاده که ما در تمام رشته‌ها به‌ویژه کودکان دارای فوق‌تخصص‌های متعددی هستیم و رشته‌های تخصصی یا فوق‌تخصصی نیز در کار خود در معالجه و  پیشگیری اقدام می‌کنند و در استان فارس و شهر شیراز موفق بوده‌ایم و اساتید و فارغ‌التحصیلان ما با جدیت، مسائل پزشکی مربوط به اطفال را پیگیری کرده‌اند.

انتهای پیام/2448/گ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول