اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول خانه کشاورز همدان خواستار شد

محدودیت کشت سیب‌زمینی در همدان

مسئول خانه کشاورز همدان با بیان اینکه کشت سیب زمینی در استان باید محدود و مشخص باشد، گفت: کشاورزان باید خود نیز به فکر چاره‌جویی برای حل معضل کم‌آبی باشند و هر 20 هکتار کشت آبی را به 10 تا 12 هکتار کاهش دهند.

محدودیت کشت سیب‌زمینی در همدان

ابوالقاسم سوزنچی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه کشاورزان باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف آب در کشت سیب زمینی بین 10 تا 12 هزار متر مکعب در هر هکتار است که می‌توان با روی آوردن به کشت تیپ، میزان مصرف آب را به 4 هزار متر مکعب در هکتار کاهش داد.

وی با بیان اینکه کشاورزان در صورت حمایت مسئولان می‌توانند در هر هکتار 6 هزار متر مکعب آب صرفه‌جویی کنند، افزود: در حال حاضر مشکل بزرگ کشاورزی در استان نداشتن برنامه و الگوی کشت است.

مسئول خانه کشاورز همدان با بیان اینکه حمایت‌های دولتی در راه کاهش مصرف آب، کافی نیست، تصریح کرد: برنامه‌هایی چون تبدیل زراعت به باغداری که مصرف آب را به یک پنجم می‌رساند در دستور کار است که باید انجام شود.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا سیب زمینی در شهرستان بهار به وسیله کود شیمیایی به ویژه نیترات بیش از حد استاندارد به عمل می‌آید، ادامه داد: نمی‌توانم این ادعا را قبول کنم اما بنا به تجربه نمی‌توان تولید تناژ بالای 50 تا 60 تن سیب زمینی را طبیعی دانست و تأیید کرد زیرا این مقدار در زمین‌های فرسوده نشانه خوبی نیست.

سوزنچی خاطرنشان کرد: مسئولان برای انتخاب کشاورز نمونه علاوه بر اینکه میزان تولید را باید در نظر بگیرند کیفیت محصول را نیز در آزمایشگاه بررسی کرده و آیتم‌های مهم را در انتخاب کشاورزان نمونه لحاظ کنند.

وی با تأکید بر اینکه صادرات سیب زمینی باید با گواهی بهداشت صورت گیرد، گفت: متأسفانه در حال حاضر کیفیت سیب زمینی در آزمایشگاه‌ها بررسی نمی‌شود.

نماینده کشاورزان استان همدان در خانه کشاورز با بیان اینکه از ریاست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، حدود چهار ماه پیش استعفا کرده، اظهار کرد: به دلیل اینکه مسئولان اتاق در دوره قبل همکاری لازم را مبذول نداشتند، استعفای خودم را ارائه کردم.

وی با اشاره به اینکه در دوره جدید هیئت رئیسه اتاق باید بار دیگر انتخابات برای رئیس کمیسیون کشاورزی صورت گیرد، افزود: ممکن است در دور جدید بتوانیم با اعضای هیئت رئیسه برای همکاری مجدد به توافق دست یابیم.

سوزنچی به بارش باران در نوروز نیز اشاره کرد و ادامه داد: این بارش کشاورزان را شاد کرد اما نباید به آن دل بست به همین دلیل هر کشاورز باید 20 هکتار زمین آبی را به 10 تا 12 هکتار کاهش دهد.

وی با تأکید بر اینکه کشاورزان باید به فکر چاره باشند، تصریح کرد: در حال حاضر روند نصب کنتور هوشمند در استان مطلوب نیست، در حالی که تنها راهکار حل معضل آب است.

نداشتن نژاد خوب برای کشت، مشکل امروز

رئیس اسبق کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان خاطرنشان کرد: طبق قانون ظرف سه سال تمام چاه‌های کشاورزی باید به کنتور هوشمند مجهز شوند و شرکت آب با هزینه خود آن‌ها را نصب و به طور اقساط از کشاورزان باز پس گیرد.

وی با تأکید بر اینکه باید هرچه سریعتر الگوی کشت استان تدوین شود، گفت: باید کشت سیب زمینی در استان محدود و مشخص شود زیرا امروز به دلیل ارزانی این محصول، بسیاری از افراد به کشت آن علاقه‌مند هستند.

سوزنچی اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید خرید تضمینی سیب زمینی را از کشاورزانی که توصیه‌های آن را به کار می‌بندند انجام دهد و دست واسطه‌ها را کوتاه کند.

وی به قیمت گندم نیز اشاره کرد و گفت: قیمت خرید تضمینی گندم مناسب است هر چند می‌توانست بهتر باشد اما مشکل فعلی ما نداشتن نژاد خوب برای کشت است چرا که بودجه‌های تحقیقاتی چندسالی است، قطع شده است.

مسئول خانه کشاورز استان همدان در پایان با بیان اینکه کشت در استان باید به صورت عمودی توسعه یابد، افزود: باید مانع از توسعه افقی کشت شد و با همین میزان آب، مقدار محصول را افزایش داد.

انتهای پیام/89040/ر40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول