اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

فعالیت بنگاه‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت/ واردات بی‌رویه و نرخ بالای سود بانکی عامل افت تولید و اشتغال

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی با انتقاد از نرخ‌های بالای سود تسهیلات بانکی به کاهش میزان تولید با وجود ظرفیت بالا و افزایش بیکاری اشاره کرد و گفت: بانک‌ها با اعمال نرخ‌های سنگین سود وام تولیدکنندگان را تحریم کردند.

فعالیت بنگاه‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت/ واردات بی‌رویه و نرخ بالای سود بانکی عامل افت تولید و اشتغال

علیرضا مرادی رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه هم اکنون 60 هزار تعاونی تولیدی در کشور فعالیت می‌کنند اظهار داشت: نیمی از تعاونی‌های تولیدی در تهران هستند و در مجموع 50 درصد از کل تعاونی‌های کل کشور را تعاونی های تولیدی تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه این تعاونی‌ها در تمام رشته‌های تولیدی از جمله صنایع سبک و سنگین فعالیت می‌کنند افزود: ایران خودرو و فولاد زمانی تعاونی بودند و اکنون به دلیل عدم فرهنگ سازی صحیح به درستی معرفی نشده‌اند.

مرادی با بیان اینکه بسیاری از صنایع بزرگ از تعاونی‌های کوچک کار خود را آغاز کردند گفت: تعاون به درستی در کشور فرهنگسازی نشده است و همان تفکرات قدیمی عرضه کالاهای اساسی و یا جاروبرقی در کشور باقی مانده است.

وی گفت: تعاونی‌ها در واقع با سرمایه‌های اندک کارهای بزرگی را که موفق هم بوده‌اند ایجاد کرده و اشتغال بسیاری از افراد جامعه مدیون این بخش مهم جامعه است، بنابراین اگر فرهنگ سازی صحیحی در این بخش انجام می‌شد و اطمینان دولت به این مجموعه اثرگذار بیشتر بود اکنون شاهد جایگاه بالاتری از تعاونی‌ها بودیم.

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی با اشاره به اینکه ایجاد بسیج 20 میلیونی تجربه خوبی برای تشکیل تعاونی‌ها برای اشتغال دهها میلیونی است، تأکید کرد: هم اکنون بخش خصوصی و تعاونی‌ها با شرایط بسیار سختی روبه‌رو هستند و از جانب دستگاه‌‌های داخلی و نهادهای ملی تحریم شده‌اند.

مرادی تأکید کرد: بانک‌ها، ادارات مالیات و بیمه مقررات دست و پاگیر و سختی را مقابل تولیدکنندگان قرار داده‌اند و در واقع آنها را تحریم کرده‌اند به عبارتی دیگر تولیدکنندگان ما نه تنها از تحریم‌های خارجی بلکه از وضعیت نابسامان داخلی اسیب‌پذیر شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و قوانین دست و پاگیر یکی از بزرگترین مشکلات تولیدکنندگان است، گفت: در کشورهای بزرگ برای رونق تولید تسهیلات ویژه‌ای قرار می‌دهند و نقدینگی آنها را با کمترین هزینه تأمین می‌کنند.

رئیس اتحادیه‌ سراسری تعاونی‌های تولیدی ظرفیت بالای تولید در کشور را مورد توجه قرار داد و میزان تولید را 40 درصد ظرفیت اعلام کرد و گفت: تولیدکنندگان با نرخ سود تسهیلات 28 درصدی و ارزش افزوده 9 درصدی علاوه بر 3 تا 4 درصد هزینه‌های اداری چطور امکان ادامه فعالیت دارند.

وی افزود: آیا وقت آن نرسیده که مسئولان با توجه به مشکلات تولید نرخ سود تسهیلات را به نفع اشتغال و رفاه جامعه کاهش دهند؟

مرادی یکی از مهمترین راهکارها برای رونق تولید را اصلاح ساختارهای داخلی دانست و گفت: میزان اشتغال ایجاد شده توسط تعاونی‌های تولیدی استان تهران 628 هزار نفر است و قطعاً با توجه به ظرفیت موجود با ارائه تسهیلات و تأمین نقدینگی این میزان تا چندین برابر قابل افزایش است.

وی افزود: مسئولان به جای آنکه بیمه بیکاری پرداخت کنند باید منابع حاصل از این طرح را به تعاونی‌ها تخصیص داده و شاهد اثرات آن باشند تا ببینند که با این میزان نقدینگی چقدر اشتغال به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدی استان تهران یکی دیگر از مشکلات بخش تولید را واردات بی‌رویه و قاچاق عنوان کرد و گفت: تمام کالاهای قاچاق از سنگ قبر گرفته تا مهر و تسبیح لطمه سنگینی به تولیدات ملی وارد کرد و این در حالی است که مزیتی در داخل برای تولیدکنندگان نیست.

وی گفت: هم اکنون تولیدکنندگان با 40 درصد ظرفیت تولید کار می‌کنند و هیچ کدام از آنها ادعایی مبنی بر میزان فعالیت بیش از 40 درصد را ندارد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول