اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

تدوین نظام مدیریت ریسک در وزارت نیرو آغاز شد

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه نظام‌نامه مدیریت ریسک در وزارت نیرو در حال تدوین است، گفت: آنچه امروز به عنوان مسئله آب همچون خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها وجود دارد به این دلیل است که از گذشته این آینده‌نگری و مدیریت ریسک را نداشته‌ایم.

تدوین نظام مدیریت ریسک در وزارت نیرو آغاز شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محسن غفوری آشتیانی با بیان این مطلب گفت: تصمیمی که در 20 سال گذشته برای توسعه کشاورزی یا مصرف آب در منطقه اتخاذ شد، بدون توجه به آینده و مدیریت ریسک‌های محتمل از تصمیمات اتخاذ بوده است، بنابراین خشک شدن دریاچه‌ها و تالاب‌ها به این دلیل است که از گذشته این آینده‌نگری و مدیریت ریسک را نداشته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ اگر تصمیم‌سازی‌های وزارت نیرو در گذشته مبتنی بر بررسی‌ همه‌ جانبه و یکپارچه بود و تبعات آن در آینده در نظر گرفته می‌شد، هم‌اکنون شاهد این اتفاقات نبودیم، پس تصمیم‌سازی‌ها باید براساس در نظر گرفتن پیامدهای احتمالی یک تصمیم اتفاق بیفتد و هم‌اکنون نیز که درباره مسئله آب کار می‌کنیم و راه‌حل‌هایی که می‌دهیم باید اندیشیده شده باشد.

غفوری آشتیانی خاطرنشان کرد: امروزه در دنیا رشد و پیشرفتی مورد تأیید است که ماندگار و پایدار باشد و رشد همه ابعاد مرتبط با زندگی مردم را به دنبال داشته است، پس در این راستا کشوری پایدار است که عوامل طبیعی و دست‌ ساخته‌های انسان چرخه زندگی مردم را دچار اختلال نکند.

مشاور وزیر نیرو افزود: شهرها با انسان، آب و برق و جاده معنا پیدا می‌کند، پس در شهرها شریان حیاتی در قالب شبکه‌های آب و برق و گاز و تلفن وجود دارد و اگر توسعه شهری بخواهد پایدار باشد باید زیرساخت‌های توانمند و مقاومی داشته باشد.

به گفته وی در این این زیرساخت‌ها آب و انرژی حیاتی‌تر است و هرگونه مشکل در این بخش‌ها سایر شریان‌های حیاتی را دچار مشکل می‌کند.

مشاور وزیر نیرو گفت: وظیفه وزارت نیرو تأمین پایدار آب و برق و خدمات‌رسانی بی‌وقفه و مطمئن و ایمن و مؤثر به شهروندان است و اگر وزارت نیرو بخواهد این هدف را محقق کند و این تأمین پایدار آب دچار اختلال نشود باید بر تمامی جوانب کار خود احاطه داشته باشد.

وی افزود: در گام نخست باید بداند این سیستم در کجا آسیب‌پذیر است و نقاطی که می‌تواند بر اثر یک سانحه خدمات‌رسانی را مختل کند شناسایی تا ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی شود.

غفوری آشتیانی با بیان اینکه توسعه در بخش آب و انرژی باید با اطمینان از ایمنی و پایداری آن صورت بگیرد و این با مدیریت ریسک ممکن است، تأکید کرد: مدیریت ریسک یعنی اینکه ما پیامدهای اقدام‌های مدیریتی، مهندسی، اقتصادی و اجتماعی را با نگاه جامع و یکپارچه از قبل برآورد و پیش‌بینی کنیم تا تدبیر و طراحی صحیح از وقوع پیامدهای نامطلوب محتمل آینده پیش‌بینی کنیم یا آمادگی لازم را برای کنترل آن داشته باشیم.

مشاور وزیر نیرو ادامه داد: باید فرایند مدیریت ریسک در وزارت نیرو براساس این دانش جاری شود تا تصمیمات با در نظر گرفتن آینده باشد و تمامی جوانب دیده شود.

وی گفت: بعد نخست مدیریت ریسک در تصمیم سازی و برنامه‌های اجرایی است و بعد دیگر آن مدیریت ریسک برای پیش‌بینی پیامدهای آینده و خطراتی که می‌توانند در سامانه‌های ما تأثیرگذار باشند و روند تأمین پایدار آب و برق را مختلف کنند از هم‌اکنون شناسایی و چاره‌اندیشی شود تا پیشرفت ما توسعه پایدار باشد.

غفوری آشتیانی افزود: مدیریت ریسک کاربرد نظا‌م‌مند سیاست‌های مدیریتی و فرایندهای مربوط به فعالیت‌هایی است که در وزارت نیرو انجام شود و برای این کار نیازمند شناسایی وضع موجود است. بنابراین پیش‌شرط این کار دسترسی دقیق و سریع به آمار و اطلاعات است که متأسفانه هم‌اکنون این ضعف در دسترسی به‌روز و سریع به اطلاعات وجود ندارد.

به گفته مشاور وزیر نیرو نظام‌نامه مدیریت ریسک در بخش‌های مختلف تدوین شده و در مرحله نظرخواهی نهایی قرار دارد و امید است با ایجاد زیرساخت‌های لازم این برنامه اجرایی شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول