اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرد

رتبه ۱۷ دنیا و اول خاورمیانه در تولید علوم پزشکی برای ایران/ بودجه پژوهش از زمان انقلاب افزایش نداشته است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بودجه علم و پژوهش از پیش از انقلاب تا کنون تغییری نداشته است، گفت: با این وجود دانشمندان ما جهاد کرده و رتبه ۱۷ دنیا و اول خاورمیانه و شمال آفریقا را در تولیدات علم پزشکی به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه ۱۷ دنیا و اول خاورمیانه در تولید علوم پزشکی برای ایران/ بودجه پژوهش از زمان انقلاب افزایش نداشته است

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری فارس، رضا ملک‌زاده در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره باقرالعلوم دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله رتبه کشور از نظر تولید علم پزشکی در جهان را برای سال 2014، هفدهم اعلام کرد و گفت: ایران در این زمینه کشور اول خاورمیانه و شمال آفریقا محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تولید علم در ایران با پایان جنگ تحمیلی و با جهاد دانشمندان پیشرفت چشمگیری داشته است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه تا کنون 210 سند علمی توسط دانشمندان ایرانی تولید شده است گفت: 69 هزار مورد این اسناد در علوم پزشکی بوده است که 39 درصد تولیدات علمی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال 2014 دانشمندان ایرانی تعداد 2 هزار و 500 مقاله بیشتر از دانشمندان ترکیه تولید کرده‌اند گفت: دانشگاه آزاد 18 درصد تولیدات علم کشور را به خود اختصاص داده است.

ملک‌زاده با اشاره به اسامی 15 دانشگاهی که بیشترین تولیدات علم را داشته‌اند گفت: دانشگاه آزاد رتبه اول، دانشگاه تهران رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌اند و 4 دانشگاه علوم پزشکی نیز در این میان دیده می‌شوند.

ملک‌زاده عمده تولیدات علم در حوزه پزشکی را مربوط به علوم بالینی، علوم پایه و داروسازی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید علم در ایران تازه آغاز شده است استنادات به مقالات ایرانی کم است.

وی تاکید کرد: در زمینه H-INDEX هنوز فاصله زیادی با دانشگاه‌های مطرح دنیا داریم.

وی به گزارش ISI اشاره کرد و گفت: از 4 میلیون دانشمندی که در ISI مقاله دارند 60 هزار نفر تاثیرگذاری زیادی دارند در این تعداد تنها 88 نفر ایرانی هستند در حالی که این عدد باید 600 نفر باشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم بنابراین یک درصد تولیدات علمی نیز باید توسط دانشمندان ما انجام شود که خوشبختانه این مقدار 1.5 درصد است.

وی به علت پیشرفت اروپا و آمریکا شاره کرد و گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری تاکید کردند با تکیه بر علم می‌توان پیشرفت کرد.

ملک‌زاده با بیان اینکه 65 هزار دانشجوی پزشکی در کشور وجود دارد گفت: ما باید تا ایجاد محیط امن اجتماعی و اقتصادی جلوی مهاجرت نخبگان را بگیریم این نخبگان، کشورشان را دوست دارند اما برای پیشرفت مهاجرت می‌کنند و ما باید زمینه‌های پیشرفت را برای آنها فراهم کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه دادن مسئولیت به دانشمندان و حمایت‌های مالی و معنوی از آنها می‌تواند تبدیل به الگویی برای دانشجویان شود گفت: متاسفانه بودجه علم و فناوری و سهم آن از تولید ناخالص ملی قبل از انقلاب زیر 0.5 درصد بود و اکنون نیز همان 0.5 است.

وی ادامه داد: در حالی که بودجه پژوهش آمریکا 120 میلیارد دلار است بودجه پژوهش در ایران زیر 1 میلیارد دلار است.

ملک‌زاده در ادامه به وضعیت دانشگاه بقیه الله در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: ما بقیةالله را با دانشگاه‌های هم سن آن مقایسه می‌کنیم و خوشبختانه این دانشگاه در میان دانشگاه‌های تیپ 2 رتبه اول را داراست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: البته این دانشگاه باید کم‌کم وارد تیپ 1 شود و با دانشگاه‌های تیپ 1 رقابت کند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه بقیةالله از نظر تولید مقالات علمی رشد چشمگیری داشته و مقالات خود را از 12 عدد به 250 عدد رسانده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ضعف دانشگاه بقیةالله را تعداد پایین استنادات به مقالات آنها عنوان کرد و گفت: این مشکل به این دلیل است که دانشمندان شما نام بقیةالله به انگلیسی را به 27 نوع مختلف می‌نویسند که این موضوع کار جستجو را مشکل می‌سازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول