اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان خبر داد

بروز خسارت به 90 درصد باغات گردوی تویسرکان بر اثر سرمازدگی

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان گفت: بر اثر سرمازدگی 80 تا 90 درصد باغات گردو و 60 درصد سایر باغات تویسرکان خسارت دیدند.

بروز خسارت به 90 درصد باغات گردوی تویسرکان بر اثر سرمازدگی

مسعود اکبری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تویسرکان، با اشاره به سرمازدگی بخش گسترده‌ای از باغات گردو و میوه تویسرکان اظهار کرد: بر اثر سرمازدگی پنجم اردیبهشت ماه سال جاری به 80 تا 90 درصد باغات گردو و 60 درصد سایر باغات تویسرکان خسارت وارد شده است.

وی اراضی زیرپوشش باغات تویسرکان را 8 هزار و 300 هکتار عنوان کرد و ادامه داد: 5 هزار هکتار از این مجموع را درختان گردوی بارور به خود اختصاص داده که حداقل چهار هکتار از باغات گردو بر اثر سرمازدگی دچار خسارت شده‌اند.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان با اشاره به اینکه طبق گزارش صندوق بیمه 15 درصد از باغداران ما بیمه هستند، ابراز کرد: از 7 تا 8 هزار باغدار در تویسرکان حدود یک‌هزار و 300 نفر بیمه‌نامه دارند.

وی در خصوص چرایی عدم استقبال باغداران از بیمه درختان، دلایلی همچون عدم تناسب بین فرانشیز بیمه و خسارت پرداختی، مراحل اداری دست و پاگیر، طولانی بودن برآورد خسارت و عدم پرداخت به‌ موقع بیمه را عنوان کرد.

اکبری در ادامه استفاده از ارقام مقاوم، تغذیه‌ مناسب و گرم کردن محیط باغ در ساعت احتمال وقوع سرما را از راه‌های کنترل سرمازدگی دانست و گفت: البته در مورد سرمازدگی اخیر تویسرکان متأسفانه ضمن عدم اعلام اخطار از سوی هواشناسی، شدت سرما نیز به حدی بود که حتی مناطق کاشت ارقام اصلاح شده هم دچار خسارت شد.

وی ادامه داد: به طور قطع در مناطقی که از ریزمغذی استفاده شده، خسارت کمتر بوده و یا احتمال برگشت و جوانه زدن مجدد وجود دارد.

رئیس جهاد کشاورزی تویسرکان به کشاورزان توصیه کرد مناطقی که گل‌های درخت خسارت ندیده، به وسیله تغذیه گیاهی یعنی محلول‌پاشی کودهای ریز مغذی درخت تقویت شود، چراکه احتمال میوه‌دهی درخت وجود دارد.

وی گفت: بر اثر خسارت وارد شده، عملکرد برداشت محصول حتی در صورت تغذیه گیاهی هم کاهش پیدا می‌کند.

شایان ذکر است سال گذشته نیز به 50 درصد از باغات تویسرکان بر اثر سرما، تگرگ و ‌بادزدگی خسارت وارد شد.

انتهای پیام/89010/ب30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول