اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی یزد:

احیای بناهای وقفی تاریخی یزد نیازمند همکاری اوقاف است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: برای مرمت و احیای بناهای وقفی تاریخی در یزد به ویژه در بافت تاریخی نیاز به همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه داریم.

احیای بناهای وقفی تاریخی یزد نیازمند همکاری اوقاف است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، محمدمهدی شرافت ظهر امروز در جلسه مشترک میراث فرهنگی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان یزد با بیان اینکه حفظ، احیا، مرمت و مستندسازی اماکن تاریخی، اولویت اصلی اداره‌کل میراث فرهنگی استان یزد است، اظهار داشت: بخش قابل توجهی از بناهای با ارزش فرهنگی و تاریخی وقفی هستند.

وی عنوان کرد: بخش قابل توجهی از بناها نیز امامزادگان و بقعه‌های متبرکه است که میراث فرهنگی در این حوزه‌ها نیازمند به همکاری اداره اوقاف و امور خیریه است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه در این راستا با یکدیگر تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده‌اند، خاطر نشان کرد: این دو سازمان به منظور بهره‌مند از امکانات فنی و اجرا، تجربیات، منابع کارشناسی و ... در راستای حفاظت، مرمت و احیای اماکن وقفی و بقاع متبرکه با یکدیگر تفاهم‌نامه امضا کرده‌اند و در استان‌هایی نظیر یزد، اجرای مفاد این تفاهم‌نامه بسیار راهگشاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد عنوان کرد: در صورت این همکاری و تداوم آن، بسیاری از بناهای دارای ارزش تاریخی و فرهنگی به ویژه در بافت تاریخی یزد احیا خواهد شد.

شرافت همچنین یادآور شد: اوقاف و میراث فرهنگی در بسیاری از بناها، اهداف مشترکی به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌ها بنا دارند که تحقق این تفاهم‌نامه می‌تواند به آنها جامه عمل بپوشاند.

وی تصریح کرد: این همکاری حتی می‌تواند در تقویت زیرساخت‌های گردشگری و حتی توسعه و ترویج صنایع دستی اثرگذار باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد ادامه داد: یکی از سیاست‌هایی که اوقاف آن را دنبال می‌کند نیز تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی است که این مهم از رهنمودها و توصیه‌های رهبری است و میراث فرهنگی در این زمینه می‌تواند اقدامات مؤثری در امامزادگان و بقاع متبرکه انجام دهد.

وی همچنین تصریح کرد: بسیاری از بناهای تاریخی در استان یزد نیز دارای ارزش فرهنگی و مذهبی هستند که اغلب آنها نیز موقوفه‌اند و احیای آنها از خواسته‌های اداره‌کل اوقاف و امور خیریه است که میراث فرهنگی می‌تواند در این زمینه اثرگذار باشد.

شرافت، نمایندگان این دو سازمان در استان یزد می‌توانند با حفظ، احیا، مرمت این جاذبه‌‌های تاریخی و مذهبی و موقوفه‌های موجود در این زمینه، شرایط مستندنگاری و ثبت ملی این آثار را فراهم کنند.

وی افزود: این اقدام هم می‌تواند شامل آثار تاریخی و فرهنگی منقول و هم آثار تاریخی غیرمنقول باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد همچنین با بیان اینکه آب‌انبارها یکی از مواردی است که باید توجه ویژه‌ای در آنها شود، چراکه به دلیل عدم کاربرد، اغلب متروکه شده‌اند، عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم در این زمینه به نتایج مطلوبی برسیم تا هم حق وقف ادا شود و هم شاهد احیای آثار تاریخی ارزشمند باشیم.

وی برای اجرای هرچه بهتر مفاد این تفاهم‌نامه خواستار تشکیل کمیته‌ها و کارگروه‌های تخصصی به صورت استانی شد.

انتهای پیام/2464/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول