به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، حجتالاسلام اسعد نصاری صبح امروز در همایش حکمت مطهر در شهرستان بوشهر، اظهار کرد: آیات و روایات زیادی با موضوع تعلیم و تعلم در قرآن و احادیث به ما رسیده که این نشان از جایگاه تعلیم و تربیت در قرآن و آموزههای دینی دارد.
نصاری با اشاره به اینکه نخستین معلم بشریت و جهان هستی خداوند متعال است، ادامه داد: در جامعه بشریت امروزی ما مشکل علم نداریم بلکه آنچه باید بهدنبال آن باشیم تعقل است.
وی با اشاره به اینکه غرب و اروپا در حال حاضر از نظر علم تجربی پیشرفتهای قابل توجهای داشتهاند این نشان میدهد که بشریت امروز مشکل علم ندارد، بیان کرد: در حال حاضر اگر علوم تجربی و غیرتجربی و پیشرفت علم را به تکریم و حفظ ارزشهای انسانی مقایسه کنیم جهش معکوس دارد.
این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه آنهایی که ادعای مهد علم دارند انسانیت و ارزشهای انسانی را لگدمال کردهاند و نمونه عینی آن را در یمن میبینیم، تصریح کرد: امروز کرامت و ارزشهای انسانی از سوی کسانی که ادعای مهد علم را دارند زیر سئوال رفته است.
نصاری با اشاره به اینکه هرکس قلدر است از هوا و فضا و دانش در بمباران کردن و کشتن مظلوم بهره بیشتر میبرد، عنوان داشت: در آموزههای دینی ما روی علم صرف تکیه نمیشود.
وی با بیان اینکه آنچه به مقام معلم ارزش و اهمیت میدهد به این است که هم علم میآموزد و هم تعقل و این ارزشمند است، یادآور شد: آنچه انسان را به جهنم میبرد بهخاطر آن است که به آنچه میدانستیم تعقل نمیکردیم.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه جهل صرفا مقابل علم نمیآید بلکه کسی گاهی علم دارد باز جاهل است، خاطرنشان کرد: اسلام بهدنبال آنچه میگردد تعقل است.
نصاری با تاکید بر اینکه در این زمان تعقل در زمینههای مختلف خیلی موثر است، گفت: متولیان عقیدتی سیاسی، مربیان و اساتید این بخش باید سعی کنند آموزههایی به جوانان و نوجوانان و بسیجیان آموزش دهند که جنبه عملی و کاربردی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مردم توقع دارند روحانیون، پاسداران و بسیجیان خدومترین، متواضعترین، بااخلاقترین و مردمیترین مردم باشند، افزود: مردم در وهله اول نظام را در روحانیون میبینند و این نشانه تعلم مردم نسبت به روحانیون است.
این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: باید خروجی دورههای مختلف عقیدتی سیاسی رصد و آسیبشناسی شود و این میتواند به روند تاثیرگذاری دورهها در آینده کمک کند.
نصاری تصریح کرد: برگزار کردن نماز اجباری در دبیرستانها و مدارس نتیجه ندارد پس اگر اول کلاسهای آموزشی برای آنها گذاشتیم و تاثیر داشت و نماز برگزار کردیم و آنها نماز خوان شدند ما در این راه پیروز هستیم.
انتهای پیام/66009/گ40/پ3003