اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

فارس گزارش می‌دهد

اظهارات ضد و نقیض مسئولان وزارت کار درباره سند ملی کار شایسته/ بی‌اطلاعی تشکل‌های کارگری از محتوای سند

قائم‌مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حالی از تدوین سند ملی کار شایسته و مراحل نهایی آن خبر داد که نمایندگان تشکل‌های کارگری از آن بی‌خبرند.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان وزارت کار درباره سند ملی کار شایسته/ بی‌اطلاعی تشکل‌های کارگری از محتوای سند

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس قانون، سند ملی کار شایسته به موضوعاتی همچون اشتغال مولد، بهره‌مندی از حقوق بنیادین کار، افزایش بهره‌وری و وجود گفتمان اجتماعی سه‌جانبه بین کارگران، کارفرمایان و دولت تأکید دارد.

بر همین اساس، با وجود الزام قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه کشور، تدوین سند ملی کار شایسته در پیچ و خم مراحل اداری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است و اظهارات ضد و نقیضی در این باره بیان می‌شود. 

طبق اظهارات فیروزآبادی، قائم مقام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تدوین سند ملی کار شایسته با استفاده از تجربیات سایر کشورها و کار کارشناسی با حضور تشکل‌های کارگری و کارفرمایی نهایی خواهد شد.

وی گفت: در این سند، تشکل‌های کارگری و کارفرمایی حضور فعال خواهند داشت و هم‌اکنون این سند در حال تدوین است.

به گزارش فارس، یک هفته پس از مصاحبه قائم مقام وزیر، حسن هفده‌تن معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رسماً اعلام کرد که سند ملی کار شایسته در دولت تصویب شده است و اجرای آن پس از تخصیص بودجه پیگیری خواهد شد.

براساس این گزارش، در حالی معاون وزیر از تصویب نهایی سند خبر می‌دهد که هنوز تشکل‌های کارگری و رسانه‌ها از متن آن بی‌اطلاعند و مشخص نیست که بدون اطلاع نمایندگان کارگری و کارفرمایی، این سند چطور تصویب شده است.

اما اگر سند تصویب شده باشد، چرا تاکنون متن آن منتشر نشده و تشکل‌های کارگری در جریان روند تصویب آن نیستند.

در این باره، آرش فراز دبیرکل انجمن کارگران ضمن اظهار بی‌اطلاعی از نحوه تصویب آن به نمایش کار شایسته در روز همایش ملی کار اشاره کرد و گفت: در کمیسیون کار شایسته، بیش از 50 نفر حضور داشتند و فرصت خوبی برای بخش تبادل‌نظر پیرامون سند ملی کار شایسته بود.

وی گفت: سند ملی کار شایسته نقشه راهی برای تحول در قانون کار و تأمین اجتماعی خواهد بود و معلوم نیست، چرا پس از گذشت دو برنامه توسعه‌ای، هنوز اقدام عملی مؤثر انجام نشده است.

فراز با بیان اینکه سال 89 در یک تیتر تاریخی تصویب سند ملی کار شایسته اعلام شد، تصریح کرد: در آن زمان یک نشست نیم‌روزه و نمایشی برگزار شد که کلیت سند توسط مسئولان به صورت شعاری مورد تمجید قرار گرفت، اما عملاً به فراموشی سپرده شد.

وی درباره نشستی که در جریان همایش ملی کار برگزار شد، آن را یک نمایش توصیف کرد و گفت: مسئولان بدون اقدام علمی و تحقیقات نظری، در این نشست نمایشی شرکت کردند اما باز هم هیچ خروجی نداشت.

به گزارش فارس، تدوین سند ملی کار شایسته با وجود گذشت بیش از 10 سال هم‌چنان در میان اظهارات ضد و نقیض مسئولان مورد غفلت واقع شده و با وجود تأکید قانون، رسماً منتشر نشده است. این در حالی است که حضور تشکل‌های کارگری برای تدوین آن به عنوان یک ضرورت یاد می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول