اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

ستاری در افتتاحیه سومین جشنواره زیست فناوری:

حمایت از جوانان اساس شکل‌گیری نوآوری و پیشرفت در کشور است

معاون علمی و فناوری رئیس‌‌جمهور گفت: حوزه زیست فناوری یکی از حوزه‌های دارای قدمت فناوری در کشور است که حمایت از فعالان جوان این حوزه اساس شکل‌گیری نوآوری و پیشرفت در کشور است و می‌تواند به دستاوردهای مهم در این حوزه منتهی شود.

حمایت از جوانان اساس شکل‌گیری نوآوری و پیشرفت در کشور است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صبح امروز 31 اردیبهشت ماه، سومین جشنواره زیست فناوری ایران، با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمدرضا مخبردزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعالان حوزه زیست فناوری در نمایشگاه بین المللی تهران گشایش یافت.

اهمیت انبیک (NBIC) و راهبرد علمی  آینده

ستاری ایجاد زیرساخت مناسب برای گسترش حوزه مهم و راهبردی زیست فناوری را از اولویت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خواند و از اهمیت انبیک (NBIC) شامل چهار حوزه فناوری علوم شناختی، فناوری اطلاعات، زیست فناوری و نانو به عنوان اصلی ترین راهبرد آینده خبر داد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه آینده پژوهش کشور در گرو گسترش این چهار حوزه راهبردی فناوری است، افزود: اقتدار ملی کشور تنها در تلفیقی از این چهار حوزه فناوری شکل می گیرد که زیست فناوری نیز بخش مهمی از آن است. قابلیت حوزه انبیک (NBIC)  به حدی است که می تواند دیگر حوزه های فناوری را نیز تحت پوشش خود قرار دهد.

وی بار دیگر بر حمایت دولت از پژوهش های حوزه مرز دانش تاکید کرد و گفت: این حمایت ها توسط ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی صورت می گیرد در حالی که تجاری سازی فناوری عمدتا تحت سیطره شرکت های دانش بنیان است.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران از وضع قابل قبول کشورمان در تولید داروهای پایه زیست فناوری ابراز خرسندی کرد و با اشاره به اینکه دیگر بخش های این حوزه فناوری نیازمند پیشرفت و توجه بیشتری هستند، از عزم معاونت علمی برای حمایت از آن بخش ها در قالب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان خبر داد.

ستاری ادامه داد: اگر چه تلاش های بسیار خوبی در حوزه زیست فناوری صورت گرفته و شرکت های زیادی تشکیل شده است اما همچنان در تحقق بخشی به حمایت های قانونی از شرکت های دانش بنیان مختلف بخش های این حوزه، به تلاش و فرهنگ سازی نیاز داریم.

فاصله فرهنگی کشور با اهداف اقتصاد دانش بنیان

نایب رییس هیئت امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به فراهم بودن ابزارها و الزامات تحقق اقتصاد دانش بنیان، از فاصله فرهنگی کشور با تحقق اهداف این اقتصاد گفت و افزود: قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، به لحاظ فراهم آوری همه الزامات حمایت از اقتصاد دانش بنیان کامل است، اما در کشوری که پایه اقتصاد آن، نفتی است همچنان از لحاظ فکری و فرهنگی برای تحقق اهدافی که در این قانون پیش بینی شده است، فاصله داریم.

ستاری بر ضرورت کاستن از فاصله فرهنگی در اقتصاد دانش بنیان تاکید کرد و از کاهش قیمت نفت طی ماه های اخیر به عنوان فرصتی ارزشمند برای تحقق این برنامه یاد کرد و گفت: سهم کشور از محل درآمدهای نفتی تا زیر 30 درصد کاهش یافته است که گر چه وضع مالی دولت را با مشکلات زیادی مواجه می کند، ولی فرصت بسیار خوبی است تا همه ما به تولید ثروت از محل دانش به طور ویژه اهمیت دهیم و در قالب ساز و کاری دوطرفه بین بخش خصوصی و دولت از شرکت های دانش بنیان حمایت کنیم.

برنامه های معاونت علمی از حوزه مرز دانش و تجاری سازی در سال جدید

وی ضمن اعلام آمادگی معاونت علمی و ستادهای 13 گانه آن، بر حمایت از دو حوزه مرز دانش و تجاری سازی از دو برنامه حمایتی جدید معاونت علمی در سال جاری خبر داد و گفت: مرجعیت علمی کشور با حمایت از چاپ مقاله در مجلات برتر و حمایت از پتنت آفیس دانشگاه ها در سال جاری به صورت جدی دنبال خواهد شد به طوری که تمامی هزینه های ثبت پتنت دانشگاهیان در خارج از کشور توسط معاونت علمی تامین می شود.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: البته این موضوع به شکلی دیگر توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام می شود اما امسال به صورتی خاص و در قالب یک برنامه ویژه توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام خواهد شد چرا که یکی از اصلی ترین مشکلات صنعت کشور آشنا نبودن صاحبان صنعت با پتنت و پژوهش های کاربردی است.

رییس هیئت امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، ثبت یک پتنت در ازای هر 800 مقاله علمی را غیرقابل قبول دانست و از برنامه های مفصل معاونت علمی در حوزه ثبت و حمایت پتنت های مرتبط با زیست فناوری خبر داد.

توجه جدی به جوانان فعال در زیست فناوری

ستاری در بخش دیگری از سخنرانی خود، ضمن قدردانی از دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و رییس سومین جشنواره زیست فناوری، نسبت به تحولات جدی و دستیابی به فناوری های جدید حوزه زیست فناوری ابراز امیدواری کرد و گفت: این حوزه به عنوان حوزه ای صاحب قدمت از لحاظ علمی و شرکت های تشکیل شده جزو فناوری های استخوان دار کشور است، بنابراین توجه جدی به فعالان جوان آن باید صورت گیرد. نوآوری و پیشرفت تنها از راه جوانان به این حوزه فناوری راه می یابد.

در ادامه افتتاحیه سومین جشنواره زیست فناوری ایران، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به همراه محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و محمود قانعی رییس سومین جشنواره زیست فناوری کشور و از بخش های مختلف این نمایشگاه بازدید کرد.

سومین جشنواره زیست فناوری ایران به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 31 اردیبهشت ماه تا 2 خردادماه در نمایشگاه بین المللی تهران برپاست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول