اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

40 درصد از سهم آموزش عالی کشور مربوط به دانشگاه‌ آزاد است/راه‌اندازی دکترای پژوهش‌محور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: 40 درصد از سهم آموزش عالی کشور مربوط به دانشگاه‌ آزاد است.

40 درصد از سهم آموزش عالی کشور مربوط به دانشگاه‌ آزاد است/راه‌اندازی دکترای پژوهش‌محور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حمید میرزاده پیش از ظهر امروز در آیین افتتاحیه اجلاس آساهیل در دانشگاه آزاد واحد اصفهان (خوراسگان) با بیان ‌اینکه این افتخار بزرگی است که همراه با همکارانم در دانشگاه آزاد اسلامی باشم، اظهار کرد: به واسطه همکاری نزدیک با رئیس و دبیرکل آساهیل تمامی تلاش خود را طی دو سال آینده به کار خواهیم بست تا ظرفیت‌های حرفه‌ای و شبکه گسترده داخلی و بین‌المللی خود را در راستای توسعه بیشتر آساهیل از طریق همکاری میان اعضا به کار گیریم.

وی افزود: مایلم مراتب قدردانی خود را از واحد دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان برای میزبانی این گردهمایی مهم و از واحد آکسفورد و مرکز همکاری‌های بین‌المللی آکسفورد (OICC) برای ساماندهی و مدیریت مشترک اجلاس و از دست‌اندرکاران حوزه معاونت بین‌الملل دانشگاه برای نظارت مستمر بر حسن اجرای امور اجلاس که طی چند ماه گذشته به عمل آورم.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی با یادآوری موضوع کنفرانس، تصریح کرد: موضوع این کنفرانس «به سوی 2020 با همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در حوزه پژوهش، برنامه‌های آموزشی و تجربیات دانشجویی» است که می‌خواهم اهمیت این موضوع را نه فقط برای خود و دانشگاه اسلامی، بلکه برای حاضران در اجلاس مجدداً تأکید کنم.

وی ادامه داد: همچنین می‌خواهم چالش‌های زیادی که آموزش عالی در حال حاضر نه تنها در این کشور بلکه در کل دنیا با آن روبرو است را یادآور شوم که می‌طلبد گرد هم آییم و از کانال همکاری و اقدام جمعی راه‌حل‌های مناسبی برای این چالش‌ها بیابیم و نقشه راهی برای نسل آینده ترسیم کنیم.

* دانشگاه‌ها در گذشته با محدودیت کنونی روبرو نبوده‌اند

میرزاده بیان داشت: آموزش عالی اکنون بر سر دو راهی است و شرایط قرن جدید ما را مجبور ساخته تا از نقطه نظر مالی در محیطی ناآرام و بی‌ثبات فعالیت کنیم و این در حالی است که دانشگاه‌ها در گذشته تا این اندازه با محدودیت منابع روبرو نبوده‌اند.

وی ادامه داد: در این اوضاع و احوال انتظارات فزاینده‌ای از دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی برای گسترش مشارکت در سطوح محلی، ملی، منطقه‌ای و جهانی وجود دارد و دانشگاه‌ها لازم است دانشجویان را برای آینده‌ای با ویژگی‌های جهانی بیشتر آماده کنند.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی اضافه کرد: دانشگاه‌ها با مسئله تناسب برنامه‌های آموزشی، نگهداری تعداد دانشجو، فناوری جدید کیفیت آموزش و تدریس، توسعه مشارکت، تخصیص بودجه و ضرورت بهبود مدیریت و دانشگاه مواجه هستند.

وی تبیین کرد: نباید مسائلی از قبیل مشارکت در پژوهش‌های نوین و فعالیت‌های تجاری و همیاری دانشگاه‌ها به اقتصاد ملی را از نظر دور داشت.

میرزاده یادآور شد: همچنان که صدها هزار نفر و بلکه میلیون‌ها دانشجو به دانشگاه وارد می‌شود از سوی دیگر آنها انتظار دارند دانش و مهارت‌هایی را کسب کنند که بتواند آنها را در دنیای پر از فرصت‌ها به سوی جایی که آمال و آرزوهایشان تحقق یابد، هدایت کند.

وی با بیان اینکه این نیاز دانشگاه‌ها به سرعت در حال رشد و توسعه است، افزود: مؤسسات نخبه‌گرا با ظرفیت‌های اندک از نظر محو می‌شوند و جای خود را به مراکز آموزشی برای عموم مردم می‌دهد.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی بیان کرد: این تحول ماهوی در دانشگاه‌ها نیاز رو به رشد جامعه را حل کرده و آموزش عالی را در مقیاس بزرگ در دسترس دانشجویان متقاضی واجد شرایط قرار داده است.

وی افزود: در این کنفرانس نمایندگان کثیری از دانشگاه‌های قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا گرد هم آمده‌اند تا این چالش‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

این مسئول اضافه کرد: انتظار می‌رود دانش و تجربه گسترده خود را با دیگران در میان گذارند، به امید اینکه دیدگاه‌های جدیدی در آموزش عالی بیابند و گفت‌وگوی سودمندی را در حرکت به سمت جلو نه تنها برای خود که برای محققان و مدرسان نسل آینده انجام دهند.

وی تأکید کرد: من اطمینان دارم که هر یک از شما صاحب تفکر و تجربه ارزشمندی هستید که می‌توانید آن را در اختیار دیگران قرار دهید و همچنین آمادگی دارید که در تلاش برای محیطی بهتر برای دانشجویان محققان و کارکنانتان از تجربیات دیگران درس بگیرید.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی توضیح داد: ما نیز مشتاقیم از تجربیات شما بهره‌مند شویم و آماده تبدیل تجربیات با شما نیز هستیم.

وی متذکر شد: دانشگاه آزاد اسلامی 32 سال پیش به عنوان یک دانشگاه مستقل و غیرانتفاعی در پاسخ به نیاز فزاینده آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی در کشور تأسیس و با سرعت زیادی از یک ساختمان کوچک به یک دانشگاه عظیم تبدیل شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی عنوان داشت: هم‌اکنون بیش از 400 واحد دانشگاهی و مرکز تحقیقاتی در مقیاس بیش از 20 میلیون متر مربع در سطح کشور وجود دارد که چهار واحد خارجی در کشورهای انگلستان، امارات متحده عربی، لبنان و افغانستان است.

میرزاده در پایان با تأکید به اینکه امروزه دانشگاه آزاد اسلامی با بر عهده داشتن حدود 40 درصد از سهم آموزش عالی در ایران نقش کلیدی در آموزش عالی ایران ایفا می‌کند، اضافه کرد: آموزش کیفی بیش از یک‌میلیون و 700 هزار دانشجو در رشته‌های علوم انسانی، تکنولوژی، مهندسی، علوم، پزشکی و علوم پزشکی، کشاورزی و سایر رشته‌های مرتبط، دانشگاه آزاد اسلامی را به بزرگ‌ترین دانشگاه ایران و یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های حضوری منطقه و جهان تبدیل کرده است.

* 50 درصد مشاغل حرفه‌ای کشور به دست فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد

وی گفت: بیش از 5 میلیون نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی که 50 درصد فارغ‌التحصیلان آموزش عالی ایران را تشکیل می‌دهند مشاغل حرفه‌ای و اداری کشور را بر عهده دارند و این امر نشان سهم بزرگ دانشگاه در اقتصاد ایران است.

میرزاده ادامه داد: بسیاری از افراد نیز به سطوح عالی‌تر تحقیق و توسعه در داخل و خارج کشور وارد شده‌اند و پژوهشگران و دانشمندان واجد پروفایل علمی فعال بسیاری هستند که مقاله‌پژوهی و کتاب به چاپ می‌رسانند.

وی افزود: البته در نگاهی به آینده ما قصد داریم که پروفایل تحقیقاتی خود را از طریق همکاری با سایر دانشگاه‌ها هم در سطح ملی و هم بین‌المللی ارتقاء ببخشیم.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی بیان کرد: من از این فرصت استفاده می‌کنم تا تمامی پژوهشگران حاضر در کنفرانس را تشویق به مشارکت با یکدیگر و شناسایی علایق پژوهشی کنم.

وی یادآور شد: خرسند هستم اعلام کنم که واحدهای مختلف دانشگاه واجد بودجه‌های نسبتاً بزرگ پژوهشی هستند که می‌تواند برای این موضوع استفاده گردد.

* برای اولین بار دکترای پژوهش‌محور به جای آموزش محور راه‌اندازی شد

میرزاده بیان کرد: همچنین ما برای نخستین‌بار دوره‌های دکترای پژوهش‌محور را علاوه بر دوره دکترای آموزش‌محور راه‌اندازی کردیم که شمار زیادی از پروژه‌های تحقیقاتی را از جمله در صنعت و خدمات جذب کند.

وی اضافه کرد: این پروژه‌ها از طریق گرنت‌های تحقیقاتی، صنعتی و خدماتی بخش خصوصی تأمین اعتبار می‌شوند.

رئیس دانشگاه‌های آزاد اسلامی بیان داشت: در راستای تحولات بین‌المللی در آموزش بین‌المللی، نقشه جامع علمی 15 ساله ایران برای آموزش علوم و فناوری در سال 2009 به تصویب رسید تا موجبات ارتقای اقتصاد دانش‌بنیان شده و بودجه مصرفی تحقیق و توسعه کشور را به چهار درصد از GDP در سال 2030 افزایش دهند.

وی بیان داشت: بر طبق دستورالعمل‌های وزارت علوم، هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی هم‌اکنون تعدادی از اهداف راهبری را برای دهه چهارم حیات خود ترسیم کرده است که ناظر به ارتقای سطح کیفی فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی بوده و با استفاده از تمامی منابعش اقدامات خلاقانه و دانش‌بنیان را به کار بندد.

* تا پایان سال 2017 تعداد مراکز رشد دانشگاه آزاد به 150 مرکز و 800 شرکت دانش‌بنیان می‌رسد

میرزاده گفت: در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی 61 مرکز رشد و 451 شرکت‌دانش بنیان دارد که تا پایان سال 2017 تعداد این مراکز به 150 مرکز رشد و 800 شرکت دانش‌بنیان می‌رسد.

وی اظهار کرد: این مرکز پژوهشگران را یاری می‌کنند تا ایده‌های برتر را به کسب و کار سود‌ده تبدیل و فرصت‌های شغلی به دست آورند و به شرکت‌های ذی‌صلاح نیز کمک می‌کند تا از امکانات پژوهشی و مشاوره موجود در دانشگاه بهره ببرند.

رئیس دانشگاه‌ آزاد اسلامی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی تحولات بین‌المللی در آموزش عالی را هوشیارانه دنبال می‌کنند، از این رو اخیرا طرح راهبردی 5 ساله بین‌المللی دانشگاه را تدوین کرده‌ایم که ما را قادر می‌سازد با همکاری سایر مؤسسات به اهداف وسیع بین‌المللی دست یابیم.

وی افزود: تنها چاره غلبه بر چالش‌های آموزش عالی از طریق همکاری با یکدیگر و حمایت از همدیگر در زمان مورد نیاز است.

میرزاده اضافه کرد: مسئولیت‌های مشترکی داریم و انجمن آساهیل به ما این فرصت را می‌دهد که آنها را به انجام برسانیم.

وی در پایان یادآور شد: اکنون زمان آن رسیده که اصل هم‌افزایی علوم مختلف، توجه به توسعه رشته‌های چندنظمی با نگاه به تقاضای حرفه‌ای در بازار ملی و جهانی را جایگزین توسعه کلاسیک کنیم.

انتهای پیام/2301/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول