اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«الاخبار» لبنان گزارش داد

طرح قاهره برای سوریه؛ «بشار اسد» در مسند خود باقی خواهد ماند

یک منبع دیپلمات مصر خبر داد که قاهره قصد دارد برای حل سیاسی بحران سوریه «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور در منصبش باقی بماند، ولی معارضان نیز در دولت مشارکت داشته باشند.

طرح قاهره برای سوریه؛ «بشار اسد» در مسند خود باقی خواهد ماند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دور جدیدی از مذاکرات برای ایجاد دیدگاه واحد در میان معارضان سوریه در راه است. قاهره این بار در روزهای 8 و 9 ژوئن میزبان این مذاکرات خواهد بود تا تکمله مذاکرات پیشین معارضان باشد. مذاکراتی که انتظار می‌رفت در آوریل گذشته کامل شود، ولی به دلیل اختلاف میان طیف‌های معارض این مذاکرات به تأخیر افتاد.

روزنامه «الاخبار» با اشاره به این مذاکرات به نقل از «بدر عبدالعاطی» سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر گزارش داد که «هدف از نشست فراگیر معارضان و نیروهای ملی سوریه بیان دیدگاه‌هایی است که از طیف معارضان سوریه وسیع‌تر است تا در راستای پایان بحران سوریه اقداماتی صورت گیرد».

اما یک منبع دیپلمات مصری گفت: «قاهره به هماهنگی با مسکو ادامه می‌دهد تا مکانیزمی به وجود آید که معارضان را خشنود کند و همزمان مستلزم بقای بشار اسد در منصبش باشد به گونه‌ای که معارضان در دولت شریک باشند».

به گفته این منبع، قاهره می‌کوشد تا به طرف‌های مختلف اعمال فشار کند تا از نفوذ خود برای امتیازگیری استفاده کند و از این طریق، راهکار واقعی برای این بحران ایجاد شود؛ راهکاری که به دور از مداخلات نظامی خارجی باشد و تمامیت ارضی سوریه نیز حفظ شود.

این منبع ادامه داد: «مصر شروطی به رهبران معارضان سوریه تحمیل نمی‌کند ولی دیدگاه‌های مختلف را مطرح خواهد کرد... قاهره می‌کوشد تا در جلسات محرمانه نقاط اختلافی میان معارضان را بداند».

وی درباره امکان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در سوریه نیز گفت: «توافق شده است که رئیس جمهور سوریه [در منصب خود باقی] بماند ولی این مشخص نیست که توافق شده است وی تا زمان پایان مدت ریاست جمهوریش بماند یا اینکه انتخابات زودهنگام برگزار خواهد شد... در مرحله کنونی مهمترین مسئله، تشکیل یک دولت ائتلافی است که نماینده همه طیف‌های معارض باشد و بدین ترتیب درگیری داخلی متوقف و با داعش مقابله شود».

«هیثم مناع» از معارضان داخلی دولت نیز گفته بود که بیش از 200 نفز از «اعراب و اکراد و همه گروه‌ها در این نشست مشارکت خواهند داشت تا یک هیئت سیاسی را انتخاب کنند و نقشه راه و منشور ملی را طراحی کنند».

قرار است که یک گردهمایی جدید به نام «معارضان ملی سوریه» آغاز شود. این نشست پس از میزبانی قاهره در ژانویه گذشته و با حضور معارضان داخلی و خارجی برگزار می‌شود. به گفته مناع در پایان این نشست، یک سند ده بندی مبتنی بر حل سیاسی جنگ سوریه تنظیم خواهد شد. این گردهمایی به صورت کلی با «ائتلاف سوریه» تفاوت دارد؛ ائتلافی که از کشورهای غربی، عربستان، قطر و ترکیه حمایت مالی دریافت می‌کند.

مناع در پایان تأکید کرد :«[این نشست] صد در صد یک نشست سوری خواهد بود. خود ما تأمین مالی آن را بر عهده داریم، هیچ کس در آن سیطره ندارد و دستور کار سوریه‌ای صرف خواهد بود... قاهره نیز بدون مداخله میزبان این نشست خواهد بود».

انتهای پیام/ص

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول