اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
کارشناس سیاسی روس در گفت‌وگو با فارس:

بحران مشروعیت گریبانگیر مخالفان اسد/نشست آستانه مورد حمایت دولت دمشق نبود

به اعتقاد کارشناس سیاسی روس مذاکرات مخالفان سوری در آستانه دستاورد چندانی نداشت و نشان داد، مخالفان اسد دچار بحران مشروعیت و ضعف سیاسی شده‌اند.

بحران مشروعیت گریبانگیر مخالفان اسد/نشست آستانه مورد حمایت دولت دمشق نبود

«الکساندر کنیازف» کارشناس سیاسی روس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در خصوص اهداف برگزاری مذاکرات به اصطلاح صلح سوریه در قزاقستان گفت: هدف از برپایی این دیدارها در «آستانه» تبادل نظر بین برخی از مخالفین «سکولار سوری» بود و در نهایت، نتیجه قابل تاملی نیز به همراه نداشت.

به گفته کنیازف، آستانه با توجه به روابط نزدیک خود با ترکیه و نفوذ «استانبول» بر روی ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلابی سوریه، محل رایزنی‌های جدید مخالفان «بشار اسد» انتخاب شد.

وی ادامه داد، ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلابی در ترکیه مستقر بوده و تاکنون رهبری آن از حضور در رایزنی‌های مسکو اجتناب کرده است در محافل دیپلماتیک غربی این ائتلاف یکی از گروه‌های اصلی مخالفان سوری دانسته می‌شود که بحث انتخاب محل رایزنی‌ها نیز با این بحث مرتبط می‌باشد.

نشست آستانه مورد حمایت دولت دمشق نبود

وی ادامه داد: قزاقستان به نوبه خود ضمن موافقت با میزبانی مخالفان سوری اعلام کرد، مشکل سوریه تنها از راه مسالمت آمیز و توسط خود سوری‌ها قابل حل می‌باشد. «ایرلان ادریس‌اف» وزیر امور خارجه قزاقستان در صفحه توییتر خود نوشت که آستانه در رابطه با موضوع مذاکرات طرف‌های سوری موضعی شفاف داشته و هیچگونه اهداف پنهان را مد نظر ندارد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به حضور حدود 30 نفر از نمایندگان سازمان‌ها و احزاب مخالف میانه‌رو و گروه‌های قومی سوریه، تصریح کرد: دمشق از اعزام نماینده خود به آستانه خودداری کرد و «ریاض حداد» سفیر سوریه در روسیه گفت که کشورش از رایزنی‌های مخالفان سوری منتظر هیچ نتیجه‌ مثبتی نیست.

به باور کنیازف، آن عده از مخالفان سوری که در آستانه رایزنی انجام دادند از جمله نیروهای بانفوذ دانسته نمی‌شوند چرا که از گروه‌های مختلف تشکیل شده‌اند. بنا به گفته سفیر سوریه در مسکو، بسیاری از مخالفان از شرکت در این رایزنی منصرف شدند و به این دلیل دیدار آستانه همانند نشست‌های قبلی «قاهره» و استانبول بدون نتیجه خواهد بود.

وی ضمن اشاره به نتایج رایزنی‌های آستانه، گفت: در پایان دیدار مخالفان سوری 2 سند به امضا رسید که یکی به قدردانی از کشور میزبان و ابراز امیدواری به ادامه رایزنی‌ها در آستانه تعلق داشته و دیگری نسبتا محتوایی می‌باشد که برخی از شرکت‌کنندگان از امضای آن اجتناب کردند.

کنیازف گفت: در متن بیانیه آستانه آمده بود که شرکت‌کنندگان این دیدار خواستار اخراج تمام شبه‌نظامیان خارجی از همه طرف‌های درگیر از سوریه و خواهان کنترل کشور توسط ارتش شدند.

مخالفین دولت بشار اسد دچار ضعف سیاسی شده‌اند

به اعتقاد وی، به نظر می‌رسد که مخالفان دولت بشار اسد شانس حضور در یک روند سیاسی مشروع را از دست داده‌اند. از سال 2012 به این طرف صفوف آن‌ها به دلایل مختلف و از جمله پیوستن بخش زیادی از مخالفان به‌ همراه گروه‌های مسلح و نیمه‌مسلح وابسته به خود به سازمان‌های تروریستی نظیر «جبهه النصره» و «داعش»، به طور جدی تضعیف شد.

کنیازف با بیان اینکه تجربه استفاده از مخالفان سکولار ضد بشار اسد شکست خورده است، تصریح کرد: شرایط بن‌بستی رایزنی‌های این گروه‌ها مانند دیدار آستانه و روند ژنو از قبل قابل تشخیص بوده و فقط با هدف تظاهر «تلاش‌ها برای پیدا کردن راه‌حل سیاسی» دنبال می‌شود. 

«رندا قسیس» رهبر جنبش «برای جامعه کثرت‌گرا» نیز تائید کرد: اختلاف نظر بیشتر بر روی بحث مزدوران خارجی وجود داشت ولی تصریح نکرد که کدام یک از شرکت‌کنندگان از این پیشنهاد حمایت نکردند.

به گفته کنیازف، آستانه قصد دارد در آینده نیز اقداماتی را در راستای حل‌وفصل مشکل سوریه دنبال کند. به این منظور تاکید می‌شود که موضع قزاقستان شفاف بوده و این موضوع با همکاری سازمان ملل متحد و سایر کشورهای ذی‌نفع مانند عربستان سعودی، ترکیه، ایران، روسیه و البته دولت سوریه دنبال شود.

وی ادامه داد: عدم وجود نتایج واقعی این نشست باعث ناراحتی زیاد دیپلماسی قزاقی نخواهد بود. زیرا برخلاف تلاش‌های ناکام آستانه در ابتدای سال جاری میلادی برای میانجیگری در بحران اوکراین، این‌بار حداقل بخشی از مخالفان سوری در قزاقستان حضور یافتند که برای وزارت امور خارجه و همچنین مدیریت این کشور نتیجه مثبت به شمار می‌آید.

کنیازف افزود: مسائل و مشکلات خاورمیانه به طور مستقیم با قزاقستان نیز ارتباط دارد و بر اساس اطلاع موجود در حال حاضر بیش از 350 شهروند قزاقی در کشورهای خارجی در ترکیب گروه‌های تروریستی قرار دارند که حداقل نصف آن‌ها را زنان و فرزندان تروریست‌ها تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد، قزاقستان جزو نخستین کشورهای منطقه است که بابت حضور اتباع خود در درگیری‌های مسلحانه در خارج از قلمرو این کشور مسئولیت کیفری وضع کرد اما با این وجود براساس نظر کارشناسان و نمایندگان نهادهای امنیتی قزاقستان این روند در حال گسترش می‌باشد.

وی بزرگترین نگرانی‌های آستانه در زمینه رشد افراطی‌گری را مربوط به مناطق غربی (استان‌های مانگیستائو، آتیرائو، آکتوبه) و جنوبی این کشور دانست و افزود: در کنار مشکلات اجتماعی و اقتصادی، یکی از دلایل عمده جذب جوانان به گروه‌های افرط‌گرا به این دلیل است که  ساختارهای رسمی دینی قزاقستان آمادگی و برنامه برای پاسخ گفتن به نیازهای مرتبط با رشد سریع مذهب در این کشور را ندارند.

کنیازف در پایان نیز یادآور شد، از وجود این ضعف جریان‌های مذهبی غیر بومی متعلق به کشورهای عربی، ترکیه و پاکستان از این فرصت استفاده می‌کنند و در نتیجه شرایط به اصطلاح مناسب‌تری برای جذب جوانان به سازمان‌های تروریستی و از جمله داعش فراهم می‌شود.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول