اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

در برنامه نگاه یک/1

شمخانی: اجازه نمی‌دهیم تهدیدی علیه مرزهای ما شکل بگیرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران را با ثبات‌ترین و مقتدرترین کشور منطقه خواند و تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد تهدیدی علیه مرزهای ما شکل بگیرد.

شمخانی: اجازه نمی‌دهیم تهدیدی علیه مرزهای ما شکل بگیرد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امشب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما طی سخنانی با اشاره به خرداد ماه و  با بیان اینکه خرداد، ماه امام (ره) است، یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی را گرامی داشت.

وی اعیاد شعبانیه را نیز تبریک گفت.

شمخانی در خصوص نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان سال همدلی، همزبانی ملت و دولت گفت:‌بستر سال 94 نیازمند تعمیم عملی این واژگان پر محتوا است. شرایط منطقه‌ای، مذاکرات هسته‌ای و انتخابات مجلس در پایان سال ایجاب می‌کرد به نحوی این بستر فراهم شود تا ضمن عبور از آسیب پذیری‌های محتمل به یک مدلی برسیم که فارغ از نگاه‌های جناحی، فتح و پیروزی را نصیب کشور کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره محور همدلی و وحدت در بین دولت و ملت گفت: زمانی می‌گوییم مستقل‌ترین، مقتدرترین و با ثبات‌ترین کشور هستیم، این وضعیت ناشی از نوع حکومت ماست. ساختار و اقدامات حکومت باعث شد که ما ثبات پیدا کنیم.

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی در خصوص ریشه ثبات و امنیت در ایران در حالی که در منطقه پرآشوبی حضور داریم، خاطرنشان کرد: ایران باثبات‌ترین کشور منطقه است، به راحتی از تحولات درونی عبور می‌کند و در مورد تحولات بیرونی نیز اقدامات پیشدستانه‌ای دارد. ایران کشوری است که با ثبات‌ترین و مقتدرترین کشور منطقه است و دارای صبر استراتژیک (راهبردی) می‌باشد.

شمخانی در خصوص حضور گروه‌های تروریستی و تکفیری در منطقه نیز عنوان کرد: در منطقه‌ای که ما زندگی می‌کنیم، مدل‌های حکومتی موروثی، خانوادگی و ... وجود دارد. متاسفانه سرخوردگی ناشی از استبداد، تحقیر ناشی از استکبار و احساس بی هویتی ناشی از محدودسازی در کشورهای پیرامون بستری را فراهم می‌کند که اعتراض صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: امروز افراط شکل گرفته در منطقه ما همراه با ارتجاع، استکبار و صهیونیسم است و اینها در اینکه محور مقاومت باید مورد تضعیف قرار گیرد و به وضع فرسایشی برسد، متفق هستند.

شمخانی همچنین جنگ نیابتی را یک جنگ مکمل برای تضعیف محور مقاومت و محور انقلاب اسلامی خواند و به اقدامات و تلاش‌های استکبار جهانی برای مقابله با انقلاب اسلامی طی سال‌های گذشته اشاره کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در خصوص تهاجم سعودی‌ها علیه یمن و اهداف ریاض از این حمله نیز گفت: اهداف خام و مبتنی بر تفکر آماتوری و هیجانی و جوان ناشی از تغییر حاکمیت در عربستان منجر به تصمیم راهبردی غلطی شد که می‌شد به شیوه دیگری و به صورت مسالمت‌‌آمیز حل شود ولی یک مدل بسیار بد تصمیم‌گیری را در منطقه ما اجرا کردند.

وی ادامه داد: امروز حدود دو ماه است که بدون توقف - البته 5 روزه که آن هم به صورت گزینشی حمله می‌کردند -اعلام کردند که گروه حاکم صنعا را ترک و اسلحه‌ها را تحویل دهد و حاکمیت قبلی برگردد. اما امروز گروه کوچکی (انصارالله) که ادعای حاکمیت در یمن نداشت و انصارالله گروهی جهانی شده است.

شمخانی به تنفر ایجاد شده از عربستان در بین مردم یمن نیز اشاره کرد و گفت: دیگران خارج از منطقه به جای جلوگیری از این تهاجم، معتقدند با فرسایش بردن امت اسلامی از لحاظ راهبردی، امنیت اسرائیل تامین می‌شود. 

وی در خصوص اینکه گفته می‌شود می‌خواهند ارتش عربی ایجاد کنند،‌پرسید: مگر یمن عربی نیست؟ هرموقع انبار مهمات اسرائیل پر می‌شود یک دسر غذایی دارد و می‌رود غزه را بمباران می‌کند.

به باور دبیر شورای عالی امنیت ملی باید جبهه عربی تشکیل شود برای مقابله با کسی که منافع جهان اسلام را هدف قرار داده است.

وی از تکفیری‌ها پرسید آیا شما تا به حال راکتی به سمت تل آویو شلیک کرده‌اید؟ گفت: چطور می‌شود تل‌آویو در امنیت باشد، ولی اهل سنت در رمادی و عراق در امنیت نباشند.

شمخانی در ادامه به طرح 4 ماده‌ای ایران برای یمن اشاره کرد و گفت: این مدل سختی نیست. نگاه آنها بیش از آنکه به واقعیات صحنه باشد به نوع هواپیما، انبار مهمات و سلاح های خریداری شده توسط دلارهای نفتی است. اما آنها نمی‌توانند مقاومت یک ملت را از بین ببرند. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: ما در زمان حاکمیت قبلی عربستان و بعد از آن سعی کردیم از این بی مهاباگری مبتنی بر دستور دادن به دیگران دست بردارند و حتما در کنار هم به شکل منطقه‌ای، حتما می‌توانیم مشکلات منطقه را حل کنیم.

شمخانی تصریح کرد: هیچ کس قصدی در توسعه وضعیت جغرافیایی خود ندارد. ما نیازی نداریم مساحت خود را وسعت ببخشیم؛ نه اول انقلاب به کشوری تجاوز کردیم و نه آموزه‌های دینی ما این اجازه را به ما می‌دهد.

وی افزود: نخبگان اهل سنت باید نسخه‌ای را برای نسل کشی که به نام دین صورت می‌گیرد، ترسیم کنند و ما نیز کمک می‌کنیم.

به گفته شمخانی جنگ بین تمدن‌ها در راستای منافع اسرائیل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره هدف ایران در حمایت از محور مقاومت گفت: هدف ما مقابله با توسعه رژیم صهیونیستی با شعار از نیل تا فرات بود. این رژیم هر زمان اراده می‌کرد هر زمینی در اطراف مرزهای خود را اشغال می‌کرد. ما مدعی تاسی به شعار رسول خدا هستیم، مگر ما می‌توانیم نسبت به سرنوشت جهان اسلام بی تفاوت باشیم، ما غمخوار مستضعفان جهان هستیم.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌های تکفیری وقتی بروز و ظهور یافتند گفتند تهدید اول ما ایران و شیعیان هستند، می‌گویند اگر در عراق دولت اسلامی شکل گرفته این دولت با توجه به اینکه صدام سنی را ساقط کرده، دولت مطلوب بغداد نیست. اگر در سوریه امروز حاکمیتی وجود دارد که ذلت پذیر نیست، مبتنی بر حمایت ایران شکل گرفته است. 

شمخانی در خصوص تلاش‌ها برای کشاندن ناامنی به مرزهای ایران، عنوان کرد: اینکه تا امروز نتوانستند ناامنی را به ایران بکشانند این نیست که نخواسته‌اند بلکه واقعیت این است که نمی‌توانستند.

وی در خصوص پاسخ ایران به هرگونه ماجراجویی در کشاندن جنگ‌های نیابتی به مرزهای ایران خاطرنشان کرد: آنها تا یک زمانی تا نزدیکی مرز ما با خانقین آمدند، ولی منهدم شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد تهدیدی علیه مرزهای ما شکل بگیرد.

وی گفت: اینها تصمیم داشتند در برخی مناطق مقدس ما انفجاری ایجاد کنند که قبل از حرکت منهدم شدند و نیروهای امنیتی ما به قرارگاه‌های شیطانی آنها مسلط هستند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول