اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ناظر پروژه احیا و مرمت جمعه مسجد اعلام کرد

جمعه مسجد اردبیل معماری برگزیده ونیز

موزه شهری جمعه مسجد اردبیل در فهرست پروژه منتخب بینال معماری ونیز قرار گرفت.

جمعه مسجد اردبیل معماری برگزیده ونیز

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل، پروژه «موزه و بدنه شهری مسجد جامع عتیق اردبیل» به عنوان یکی از پروژه‌های منتخب برای حضور در بینال هنر و معماری 2015 ونیز در محل پاویون جمهوری اسلامی ایران به مدت هفت ماه از 15 اردیبهشت تا اول آذرماه سال‌جاری به نمایش گذاشته می‌شود.

پروژه «موزه و بدنه شهری مسجد جامع عتیق اردبیل» که در سال 2014 به عنوان پروژه فرهنگی تقدیر شده خاورمیانه مطرح شد، در سال 2015 نیز به عنوان یکی از آثار برتر معماری معاصر ایران پس از انقلاب در پنجاه و ششمین دو سالانه بین‌المللی هنر ونیز حضور دارد.

فضایی در حدود دو هزار متر مربع به عنوان پاویون جمهوری اسلامی ایران در بینال هنری ونیز سال 2015 با در نظر گرفتن چارچوب برنامه‌های هنری، فرهنگی و معماری بینال ونیز و هماهنگی‌های انجام شده با دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط و مسئول در این حوزه و حمایت و پشتیبانی آنها اختصاص یافته است.

چیدمان آثار در بخش معماری بینال ونیز توسط تیم معماری، هنری و رسانه‌ای مجرب و حرفه‌ای و با ملاحظات هم پیوندی با فضای هنری بینال ونیز صورت می‌گیرد.

با توجه به محدودیت ارائه حداکثر یک پروژه معماری توسط هر شرکت‌کننده و بررسی تطبیقی پروژه‌ها با شرایط فراخوان، بررسی شبهات مالکیت معنوی برخی از آثار و... تعداد 66 پروژه به منظور حضور در بخش معماری بینال هنری ونیز گزینش شد که به پروژه‌های منتخب گواهینامه مشارکت در بینال هنری ونیز سال 2015 اعطا می‌شود.

پروژه‌های ارسالی از تنوع جغرافیایی بالایی برخوردار بوده و از شهرهای مختلف ایران مانند تهران، اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد، بم، رفسنجان، ایرانشهر، اردبیل و... و همچنین حتی پکن، فرانکفورت و بانکوک در خارج از ایران برای حضور در بینال ونیز کاندید شدند.

طراح و ناظر پروژه «موزه و بدنه شهری مسجد جامع عتیق اردبیل» درباره این پروژه گفت: بدنه شهری طراحی شده در سال 1390 در اصل سازه نگهبانی برای جلوگیری از رانش تپه تاریخی یا بستر مسجد جامع و نماسازی بدنه متروکه محوطه معبر است.

محسن نوروزوند با بیان اینکه اثر یاد شده تبدیل به یکی از شاخصه‌های معماری بافت تاریخی اردبیل شد، افزود: این پروژه به منظور معرفی تاریخ و آثار سایت به عموم مردم برای نخستین بار در ایران طراحی و اجرا شده، گذری که به طور قطع اهمیت آثار خود را در مسیر برای عموم ارائه می‌کند.

وی طول بدنه پروژه را نزدیک به 100 متر و مساحت محوطه مقابل (پیاده‌رو) را در حدود 700 متر بیان کرد و ادامه داد: سازه نگهبان اجرا شده در بدنه به صورت بنایی بوده و از سنگ‌های مورق مناطق پیرامون شهر اردبیل همچون نمین و خلخال در تمامی سطوح کف و دیوار بدنه استفاده شده است.

طراح و ناظر پروژه «موزه و بدنه شهری مسجد جامع عتیق اردبیل» ایده طرح را برگرفته از برج و باروهای شهرهای کوهستانی و برخوردی ساده و مینیمال در طراحی به گونه‌ای که اثر ارزشمند مسجد جامع را تحت‌الشعاع قرار ندهد، عنوان کرد.

نوروزوند بیان کرد: استفاده از دانه‌بندی‌های سنگی سازنده ساختار، مشابه آجرهای فرسوده بافت بدنه آجری جمعه مسجد، نشانی از اصالت تاریخی و قدمت این اثر می‌دهد.

انتهای پیام/62003/گ/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول