اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ترکان مطرح کرد

شناسایی بیش از 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد کشور گفت: طبق بررسی انجام شده، اکنون در کشور ما بیش از 90 هزار میلیارد تومان معوقات آشکار شامل تسهیلات بانکی و پرداخت وام‌ها شناسایی شده است.

شناسایی بیش از 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی در کشور
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، اکبر ترکان چهارشنبه‌شب در دهمین جشنواره استانی امتنان از کارآفرینان مازندران در دانشگاه شمال آمل با تاکید بر اینکه برای مشکلات عدیده اقتصادی در وضعیت صنعت و واحدهای تولیدی، مهم‌ترین راه‌کار آسیب‌شناسی درست است، افزود: در این امر می‌توان در دو سطح کلان و سطح خرد جامعه نگاه کرد و آن را مورد بررسی قرار داد.

وی با تاکید بر اینکه سهم کل تسهیلات بانکی نسبت به تولید ناخالص در کشورهای توسعه یافته دنیا، 100 درصد تولید داخلی ناخالص است، یادآور شد: در کشور ما تولید ناخالص به طور رسمی 34 درصد است و این تعداد تسهیلات برای چرخش اقتصاد ناکافی است.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه کارآفرینان در صحنه واقعی اقتصاد یک جامعه هستند، اظهار کرد: با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید سعی شده که به این تاثیرگذاران توسعه اقتصادی نظام توجه و نگاه ویژه‌ای شود.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان اینکه گرایش پول در سیستم اقتصاد کشور کافی نیست و پول‌ها در یک جاهایی حبس شده است، تصریح کرد: طبق بررسی انجام شده اکنون در کشور ما بیش از 90 هزار میلیارد تومان معوقات آشکار است که شامل تسهیلات بانکی و پرداخت وام‌هاست.

وی این معوقات را غیرآشکار و معادل مبلغ مذکور برشمرد و اضافه کرد: این معوقات، تسهیلاتی است که افراد نتوانستند بپردازند اما برای پرداخت این معوقه آمدند دوباره به این افراد تسهیلات بیشتر ارائه شد تا معوقات قبلی را پر کنند.

مشاور رئیس‌جمهور، معوقات مسکن مهر را نیز 50 هزار میلیارد تومان برشمرد و با بیان اینکه این مبلغ برگردانده نشده است، یادآور شد: این مبلغ به غیر از 30 هزار میلیارد تومانی است که برای تسهیلات مسکن طی گردش 15 ساله به متقاضیان داده شده است.

وی با تاکید براینکه اکنون 55 درصد منابع بانکی دارایی‌های غیرجاری هستند که گردش مالی ندارند، اظهار کرد: برای چرخش آن، راه‌های متعددی وجود دارد که مهم‌ترین راهکار، فروش دارایی‌های در دست این بانک‌هاست تا پس از تبدیل پول، دارایی‌های جاری افزایش یابد.

ترکان با بیان اینکه برای این منظور کمیته‌های رسیدگی به این امر در استان‌ها در دستور کار قرار گرفته است، یادآور شد: در کمیته‌های استانی، بانک‌ها موظف به فروش املاک و دارایی‌های خود شدند تا دارایی جاری را افزایش دهند.

دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و اقتصادی کشور با اشاره به اینکه وظیفه این کمیته‌ها بررسی پرداخت وام‌ها به افراد و ورود آنها به حساب شرکت‌ها است، گفت: در این امر باید بررسی شود که وام‌هایی که پرداخت می‌شود آیا واقعا در شرکت‌ها استفاده می‌شود یا به منظور کارهای دیگر و یا خرید نیازهای شخصی استفاده شده است.

ترکان با اشاره به اینکه در حوزه بانکی باید پیگیری انجام شود تا بخش سالم آسیب نبیند، تصریح کرد: هم‌اکنون یکی از دلایل رکود اقتصادی در بین واحدهای تولیدی، کمبود تقاضا و کاهش قدرت خرید مردم است.

مشاور رئیس‌جمهور با تاکید براینکه کاهش تقاضا را باید تسهیل کرد و موانع صادرات را برداشت، گفت: برای رفع این مشکل باید به تحریک تقاضا پرداخت.

انتهای پیام/86011/م40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول