اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان خبر داد

کاهش چشمگیر سطح زیر کشت صیفی‌جات در ماهنشان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان از کاهش چشمگیر سطح زیر کشت صیفی‌جات طی سال جاری در این شهرستان خبر داد.

کاهش چشمگیر سطح زیر کشت صیفی‌جات در ماهنشان

خلیل پیمان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار داشت: در حال حاضر به دلیل کمبود منابع آبی کشت برنج در بسیاری از نقاط کشورمان از جمله استان زنجان محدود شده و از کشت گسترده آن جلوگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: شهرستان ماهنشان از جمله شهرستان‌های تولید کننده محصول برنج در استان زنجان است که متاسفانه با وجود اطلاع‌رسانی‌های گسترده در سطح این شهرستان مبنی بر عدم کشت برنج کشاورزان باز نسبت به کشت گسترده این محصول اقدام کرده‌اند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان عنوان کرد: ارزان بودن هزینه‌های آب و برق سبب می‌شود تا کشاورزان چندان به رویکرد عدم کشت برنج ناشی از محدودیت آب اهمیت نداده و رویه گذشته را ادامه دهند.

این مسئول با تاکید بر اهمیت مصرف درست و بهینه آب در بخش کشاورزی خاطرنشان کرد: تا زمانی که هزینه‌های مصرف آب ارزان باشد کشاورز به ارزش و اهمیت آب پی نخواهد برد.

 پیمان با اشاره به اینکه کشاورزان در تولید انواع محصولات کشاورزی فقط قیمت محصول را در نظر می‌گیرند، افزود: بهره‌برداران بخش کشاورزی باید توجیه شوند که تولید محصولی با مصرف آب بسیار بالا بویژه در شرایط کنونی به هیچ عنوان به صرفه نیست.

وی بیان داشت: تولید صیفی‌جات منوط به مصرف آب بسیار بالاست به طوریکه در روند تولید این محصولات آب فراوانی به مصرف می‌رسد و در حال حاضر که با بحران آب مواجه هستیم کشت و تولید اینگونه محصولات در مناطق مختلف کشورمان باید به حداقل برسد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان با اشاره به کاهش سطح زیر کشت صیفی‌جات طی سال جاری در این شهرستان گفت: سال گذشته میزان صیفی‌کاری در ماهنشان 800 هکتار بوده است که این میزان امسال به حدود 150 هکتار کاهش پیدا کرده است.

این مسئول تصریح کرد: سطح محدودی از اراضی کشاورزی شهرستان ماهنشان طی سال جاری به کشت صیفی‌جات اختصاص یافته است که این میزان کشت هم از سوی جهاد کشاورزی به دلیل انجام برخی کارهای ترویجی و آموزشی بوده است.

پیمان در پایان به نقش اطلاع‌رسانی در کاهش چشمگیر سطح زیرکشت صیفی‌جات در شهرستان ماهنشان اشاره کرد و افزود: در راستای آگاهی‌بخشی به کشاورزان ماهنشانی پیامک‌های مختلفی به آن‌ها ارسال و بصورت چهره به چهره سعی در توجیه آنان داشتیم که در این زمینه بسیار موفق بودیم.

انتهای پیام/73010/ذ30/ژ1001         

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول