اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرماندار قاین:

زنگ خطر بحران آب در روستاهای قاین به صدا درآمده است

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرماندار قاین گفت: مشکلات آب‌رسانی به روستاهای قاین نشان از بحران آب و کمبود منابع آبی در این مناطق است.

زنگ خطر بحران آب در روستاهای قاین به صدا درآمده است

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی فرمانداری قاین، علی امینی در شورای حفاظت منابع آب این شهرستان، اظهار کرد: خراسان جنوبی و به تبع آن شهرستان قاین وارد هفدهمین سال خشکسالی خود شده گر چه در این سال‌ها فراز و نشیب‌های زیادی در رابطه با میزان بارندگی داشته‌ایم اما متوسط بارندگی‌های این چند ساله کمتر از حد نرمال بوده و این موضوع در کنار برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از دشت‌های کشاورزی سبب عدم تعادل در دشت‌ها شده و در حال حاضر در بیشتر دشت‌های شهرستان بیلان منفی آب وجود دارد.

وی با اشاره به عواملی که سبب تشدید بحران منابع آب در شهرستان شده است، خاطرنشان کرد: عواملی شامل افزایش تعداد روزهای گرم سال و افزایش دمای هوا در دو دهه گذشته، چاه‌های عمیقی که در سه دهه گذشته بدون کارشناسی حفر شده، عدم توجه و استفاده کشاورزان از روش‌های نوین آبیاری، عدم الگوی مناسب در کاشت محصولات کشاورزی و مشکلاتی که در شبکه آب‌رسانی و آبیاری وجود دارد و سبب هدررفت بیش از 40 درصد آب شرب در شبکه‌های آب‌رسانی می‌شود، از مهم‌ترین عواملی است که منتج به کمبود منابع آب شده است.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری قاین با اشاره به اینکه 39 روستای قاین با تانکر آب‌رسانی می‌شوند، افزود: در این شهرستان عمق متوسط چاه‌های آب شرب از 150 متر به حدود 250 متر افزایش یافته است.

امینی بیان کرد: برای تأمین حداقل آب در روستاها و در بسیاری از نقاط نیاز به کف‌شکنی چاه‌ها است که این امر از بحران منابع آبی در سطح شهرستان خبر می‌دهد.

وی اظهار کرد: مصوبه سال 87 هیئت وزیران نقش مهمی در هماهنگی دستگاه‌های مختلف اجرایی، قضائی و انتظامی برای اجرای قوانین مربوطه دارد که پیگیری اجرای قوانین این بخش باید با دقت و قاطعیت و حفظ منابع عمومی مردم مورد توجه دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور عمرانی فرمانداری قاین با اشاره به توان و ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد، تصریح کرد: با توجه به اینکه بیش از 92 درصد از آب موجود در استان در بخش کشاوری مصرف می‌شود، نقش گروه‌های مردمی و سمن‌ها در ترویج و فرهنگ‌سازی صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار مهم و اثربخش است.

امینی گفت: در قاین سازمان‌های مردم‌نهاد توانمند و فعالی وجود دارند که باید از این توان و ظرفیت در مباحث استفاده بهینه از منابع آبی و آگاهی‌بخشی به عموم مردم استفاده شود.

انتهای پیام/224848/ن/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول