اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان
سفر دوره‌ای «مودی» به آسیای مرکزی آغاز شد

ازبکستان اولین مقصد نخست وزیر هند

همزمان با آغاز سفر نخست وزیر هند به کشورهای آسیای مرکزی، مودی وارد ازبکستان شد و در پی دیدار با رئیس جمهور ازبکستان 4 سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید.

ازبکستان اولین مقصد نخست وزیر هند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «نارندرا مودی» نخست وزیر هندوستان که عصر روز گذشته با سفر 2 روزه وارد تاشکند شده است، با «اسلام کریم‌اف» رئیس جمهور ازبکستان دیدار و در پایان دیدارهای دوجانبه مقامات دو کشور 4 سند همکاری در زمینه‌های گردشگری، همکاری‌های فرهنگی، بازرگانی و سرمایه گذاری امضا کردند.

«الیار غنی یف» وزیر روابط اقتصادی خارجی سرمایه گذاری و بازرگانی ازبکستان و «ناوتیج سارنا» معاون وزیر امور خارجه هندوستان قرارداد همکاری های گردشگری را امضا کردند.

رئیس جمهور ازبکستان پس از امضای این اسناد در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه گفت‌وگو با نخست وزیر هندوستان در فضای دوستانه و صمیمانه گذشت، گفت: این سفر کوتاه، ولی خیلی موثر نخست وزیر هندوستان به ازبکستان صفحه جدیدی را در مناسبات دو کشور باز کرد و به گسترش بیش از پیش همکاری‌های فیمابین جهش تازه‌ای خواهد داد.

رئیس جمهور ازبکستان افزود: ما در این دیدار در خصوص گسترش بیش از پیش همکاری‌های ازبکستان و هندوستان در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، سرمایه گذاری، کشاورزی، فن‌آوری‌های اطلاع رسانی، حمل‌ونقل، مخابرات، فرهنگی و تولیدات داروها به توافق رسیدیم.

وی اظهار داشت: ما با نخست وزیر هندوستان همچنین مسائل امنیت و ثبات منطقه‌ای از جمله اوضاع افغانستان، مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و قاچاق مواد مخدر و نیز همکاری‌های دوجانبه در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و رشد همگرایی منطقه‌ای را بررسی کرده و روی این مسائل اشتراک نظر داشتیم.

«کریم اف» با اشاره به اوضاع افغانستان گفت: برقراری صلح و ثبات در افغانستان جوابگوی منافع تمام کشورهای منطقه است و برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی بین کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

رئیس جمهور ازبکستان با اشاره به نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در شهر «اوفا»ی روسیه تاکید کرد: ازبکستان از تصمیم برنامه ریزی شده در خصوص مسئله عضو شدن هندوستان و پاکستان به سازمان همکاری شانگهای پشتیبانی می‌کند.

نخست وزیر هندوستان نیز در این مراسم گفت: من سفر خودم را به آسیای مرکزی از ازبکستان آغاز کردم که این هم نشانه آن است که ازبکستان برای هندوستان در این منطقه و در تمام آسیا خیلی مهم است.

«نارندرا مودی» افزود: هندوستان نیز خواستار توسعه بیش از پیش مناسبات با ازبکستان در تمام زمینه‌ها است.

وی اظهار داشت: دهلی نو آماده است تا در زمینه‌های کشاورزی، فن‌آوری‌های اطلاعات ، انرژی و ... در ازبکستان سرمایه گذاری کند.

نخست وزیر هندوستان همچنین خاطرنشان کرد: «اسلام کریم اف» رییس جمهور ازبکستان بر اجرای قرارداد صادرات اورانیوم به هندوستان تاکید کرد و این امر نیز برای گسترش همکاری‌های دو کشور کمک خواهد کرد.   

«نارندرا مودی» در پایان از «اسلام کریم اف» دعوت کرد که در فرصت مناسب به هندوستان سفر کند و رئیس جمهور ازبکستان نیز این دعوت را پذیرفت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول