اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شراکت در سود و فرار از ضرر!

یک بام و دو هوای مشاوران غیرقانونی بازار سرمایه کرمانشاه

یک بام و دو هوای مشاوران غیرقانونی بازار منطقه‌ای بورس کرمانشاه در شراکت سود و فرار از ضرر احتمالی با استفاده از رانت اطلاعاتی برای هم‌سفره شدن با سهامداران موجب شده تا از فرصت‌های این بازار نهایت استفاده را ببرند.

یک بام و دو هوای مشاوران غیرقانونی بازار سرمایه کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، «شراکت در سود و دوری از ضرر»؛ این قانون نانوشته مشاورانی است که در بازار سهام جولان می‌دهند و در هم‌سفره شدن با سهامدارانی که تشنه مشاوره هستند از این فرصت نهایت استفاده را می‌برند.

بازار مشاوره بازار سرمایه در اختیار افرادی قرار گرفته که عملا مجوز فعالیت در این حوزه را ندارند و با سهیم‌شدن در سود سرمایه‌گذاران اقدام به سفارش اغلب هدف‌دار به خریداران می‌کنند و به آنها می‌گویند که چه سهمی را فروخته و چه سهمی را بخرند.

خلاء وجود شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در بازار بورس منطقه‌ای کرمانشاه نیز موجب شده تا افرادی سودجو و فرصت‌طلب از این فرصت سوءاستفاده کرده و با وصل‌بودن به منابع اطلاعاتی بازار سرمایه و با استفاده از این رانت اطلاعاتی از دارایی دیگران کسب سود می‌کنند.

سبدگردانی غیرقانونی این مشاوران غیرقانونی تجارتی پر سود و منفعت را برای آنها ایجاد کرده است که هیچگونه نظارتی نیز بر فعالیت‌های آنها نیست؛ سرمایه‌گذارانی که برای کسب سود به هر دری می‌زنند اینگونه اسیر سودجویان می‌شوند و برای رسیدن به مقصود خود به آنها متوسل می‌شوند.

این در حالی است که اغلب این مشاوران که فعالیتشان بیشتر شبیه کلاهبرداری است در این بین به دنبال جذب سرمایه‌ها و تطمیع سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در آنچه که آنها پیشنهاد می دهند هستند، البته باید این را هم در نظر گرفت که این افراد اکثرا صلاحیت مشاور بودن را هم ندارند و صرفا از روی وصل بودن به منابع اطلاعاتی اقدام به این کار می‌کنند تا سود خود را به دست بیاورند.

*شریک شدن 50 درصدی در سود / فرار از ضرر احتمالی

یک سرمایه‌گذار کرمانشاهی با اشاره به خلاء وجود شرکت‌های مشاوره‌ای در بازار بورس منطقه‌ای کرمانشاه، یادآور شد: سرمایه‌گذاران به‌دلیل عدم آگاهی چندان از این بازار نیازمند مشاوره هستند.

علی رضایی خاطرنشان کرد: کارگزاران بورس نیز اطلاعات خود را به افراد خاص خود ارائه می‌دهند و افرادی که به سرمایه‌های بالاتری دارند توجه بیشتری می‌کنند.

وی با تصریح اینکه سهام‌داران خرده‌پا در این بازار اغلب ضرر می‌کنند، گفت: البته در شهرستان‌ها سهام‌داران خرد توجه چندانی به مشاوره ندارند و بر اساس اطلاعات اندک خود اقدام به خرید و فروش می‌کنند.

این سهامدار با اشاره به سابقه و تحصیلات مرتبط خود در رابطه با بازار بورس، بیان داشت: شرکت‌های مشاوره در شهرستان‌ها ضرر می‌کنند و بودن در آنجا برایشان نفعی ندارد.

رضایی به فعالیت مشاوران غیرقانونی بازار سرمایه اشاره کرد و متذکر شد: این افراد بعضی اوقات تا 50 درصد سود را از سهامدار طلب کرده ولی خود را از زیان آن مبرا می‌کنند.

وی گفت: این افراد با وصل‌بودن به منابع اطلاعاتی می‌دانند که چه سهمی سود می‌کند، لذا با شریک شدن با سهامداران با سرمایه‌های کلان از این سود استفاده می‌کنند.

این سرمایه‌گذار بر ارائه آموزش‌های لازم توسط بورس منطقه‌ای کرمانشاه به سهامداران تاکید کرد و افزود: هرچند آموزش‌هایی نیز ارائه شده، اما سهامداران اطلاعات کافی ندارند.

*عدم توجیه اقتصادی فعالیت شرکت‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در شهرستان

یک فعال بازار بورس منطقه‌ای کرمانشاه ارائه مشاوره‌های سرمایه‌گذاری توسط برخی از افراد را غیرقانونی دانست و آنها را افرادی سودجو برشمرد.

محمد رحمانی این مشاوره‌ها را تنها به ضرر سهامداران عنوان کرد و افزود: این افراد تنها در سود با سهامداران شریک می‌شوند و با خودداری از پذیرش ضرر موجب متضرر شدن بیشتر سرمایه‌گذاران می‌شوند.

وی بیان داشت: این افراد به‌گونه‌ای قراردادهای خود را تنظیم می‌کنند که ضرر ناشی از خرید و فروش پیشنهادی از سوی خودشان به سهامدار منتقل شود.

این فعال بازار سرمایه وجود شرکت‌های مشاوره‌ای در کنار بورس را ضروری دانست و گفت: البته شرکت‌های مشاوره‌ای که اطلاعات در اختیار دارند در تهران فعالیت می‌کنند و به بورس‌های استانی نمی‌آیند.

رحمانی تصریح کرد: به غیر از بورس‌های تهران و کرج، تمام بازارهای بورس دیگر در کشور ضرر می‌دهند چون تمام سرمایه‌ها در تهران است و شرکت‌های مشاوره‌ای همه در آنجا قرار دارند.

وی با بیان اینکه در مجموع اگر یک نفر سود کند، یک نفر نیز باید ضرر کند، گفت: نمی‌شود همه با هم سود کنند که البته همیشه سهام‌داران خرد جزو زیان‌ده‌ها هستند.

این فعال بازار بورس عدم تجربه کافی و آگاهی لازم سهامداران خرد را مهمترین دلیل زیان‌دیدن آنها عنوان کرد و ادامه داد: افرادی در این بازار موفق هستند که از شرکت‌های موجود در بازار اطلاع داشته باشند و آنهایی که در تهران هستند از این موقعیت خوب بهره‌مندند.

به گزارش فارس، فعالیت غیرقانونی مشاوران سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه که تنها به منافع خود می‌اندیشند و در بازی با دارایی سهامداران به‌دنبال کسب سود هستند و از ضرر احتمالی دور می‌مانند نوعی بی‌عدالتی از نگاه سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود که نظارتی هم بر آن صورت نمی‌گیرد.

قطعا این بستر جاذب سرمایه نیست و رانت اطلاعاتی موجود، تنها عده‌ای خاص را در پوشش مشاور در این بازار صاحب سودهای کلان می‌کند؛ نیاز بازار سرمایه به شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری غیر قابل انکار است و وجود آنها برای بهره‌‌مندی از نظرات و راهنمایی‌های افراد با صلاحیت و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در شهرستان‌ها ضروری است.

انتهای پیام/2700/م40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول