اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حماسه و مقاومت

دبیر کل بنیاد هابیلیان در گفت‌وگو با فارس:

ادعای «فابیوس» در دفاع از حقوق بشر مضحک است/در دوره سازندگی و اصلاحات پرداختن به «تروریسم» خط قرمز بود

فرانسه،بیش از 34 سال مقر اصلی منافقین بوده و آنها از داخل همان کشورهایی نظیر فرانسه بیانیه داده و رسما جنایات‌شان را بر عهده می گرفتند، حالا خیلی مضحک است که مقامات این کشور بخواهند به کشور ما بیایند و مدعی بحث حقوق بشر باشند.

ادعای «فابیوس» در دفاع از حقوق بشر مضحک است/در دوره سازندگی و اصلاحات پرداختن به «تروریسم» خط قرمز بود

به گزارش گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس، دومین کنگره بین المللی هفده هزار شهید ترور با موضوع «ایران، قربانی تروریسم» به مدت 2 روز در روزهای 9 و  10 شهریور ماه سال جاری در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود. اولین کنگره هفده هزار شهید ترور دو سال گذشته و به صورت ملی برگزار شد.

هاشمی نژاد دبیر این همایش خود طعم تلخ تروریسم را احساس کرده چرا که او فرزند مبارز انقلابی، شهید حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالکریم هاشمی نژاد است که در سال 1360 و حین خروج از دفتر حزب جمهوری اسلامی به دست منافقین به شهادت رسید. به همین مناسبت با محمد جواد هاشمی نژاد دبیر کل بنیاد هابیلیان و دبیر کنگره گفت و گو کردیم که در ادامه خواهید خواند:

فارس: هدف از برگزاری دومین کنگره 17000 شهید ترور چیست و آیا به اهداف مورد نظر از اولین کنگره دست پیدا کردید؟

هاشمی نژاد: 1700 شهید ترور آمار بسیار بالایی  است و از جنبه های مختلف اهمیت دارد. اول این که ما شهدای بسیاری داریم که ترور شده اند و دوم این که منطقه خاورمیانه در دنیا اهمیت دارد، سوم؛ کشور ما ظالمانه از طرف کشورهای خارجی، به حامی تروریسم متهم می شود، در حالی که ایران خود قربانی این موضوع است. تمامی جنایات تروریسمی که در خاورمیانه و چه غیر از آن، شاهد هستیم، همه نوع آن در کشور ما قبلا امتحان شده است. از همه مهم تر این که رهبر معظم انقلاب در دیدار با خانواده های شهدای هفتم تیر دقیقا اشاره کردند با وجود این آمار بالای این شهدا در این زمینه کار نکرده ایم و این پتانسیل زیادی برای کار کردن دارد که هنوز کار نشده و باید انجام می شده است.

خلاء درباره موضوع تروریسم زیاد است

با توجه به این موارد، حدود 10 سال است که روی این موضوع کار می کنیم. بنیاد هابیلیان از سال 84 فعالیت خود را آغاز کرد و این کار را به صورت ابتدایی شروع کردیم و با توجه به اشاره ای که رهبر معظم انقلاب داشتند، خلا در این زمینه فراوان بود، طوری که حتی در کشور، آمار شهدای ترور را نداشتیم و اصلا نمی دانستیم در کشور چند شهید ترور وجود دارد. از سال 85 پژوهش یک ساله انجام دادیم و آن زمان شانزده هزار و چهارصد شهید ترور وجود داشت که این آمار متاسفانه افزایش پیدا کرد و تا بعد از شهدای هسته ای، به هفده هزار و صد و شصت رسید.

شهدای ترور، سیر صعودی دارد

زمانی که آمار شهدای ترور یک سیر صعودی دارد، نشان می دهد که موضوع روز و جهانی است و درباره آن بسیار کوتاهی و کم کاری کرده ایم و هیچ انعکاسی در کشور ما نداشته است. جالب است بدانید در دیداری که با یکی از سفرای خارجی که در کشور ما سفیر است داشتم، با توجه به این که کسی سفیر می شود،  اطلاعات محل خدمت خود را می داند، ولی اصلا از این موضوع که سی و چند سال پیش نخست وزیر، رئیس دیوان عالی کشور و  رئیس جمهورکشورمان ترور شده اند، اطلاع نداشت. یا با سفیر کشور دیگری که امروز با او ملاقات داشتم، می گفت ما اگر تمام تاریخ کشورمان را بررسی کنیم، نمی دانیم که افراد ترور شده به هزار نفر می رسد یا نه، ولی شما که 17000 هزار نفر ترور شده دارید، چرا انعکاس نداده اید و کسی از آن، خبر ندارد؟

این ها مواردی است که باید درباره آنها کار کرد. با توجه به مجموعه کارهایی که در 10 سال گذشته انجام دادیم و به خصوص 2 سال پیش که تصمیم به برگزاری کنگره گرفتیم و بعد از برگزاری، این موضوع خیلی مطرح شد و گسترش پیدا کرد، حتی در خارج از کشور هم انعکاس پیدا کرد.

فارس: بعد از برگزاری کنگره به چه نتایجی دست یافتید و انعکاس آن به چه صورت بود؟

هاشمی نژاد: بعد از برگزاری اولین کنگره، بسیاری از مراکز مختلف، حتی نماینده های سیاسی کشورهای دیگر تعجب می کردند که چرا ما این کار را تا به حال انجام نداده ایم و همین اظهار نظرهای زیاد مشخص کرد که پرداختن به این موضوع از نیازهای مهم کشور است. بنابراین به این نتیجه رسیدیم این کار را باید به صورت بین المللی و با حضور اندیشمندان کشورهای مختلف انجام دهیم، چرا که این موضوع صرفا فقط مربوط به کشور ما نیست.

این مسئله باعث شد کنگره را به صورت بین المللی برگزار کنیم و از آنجایی که موضوع فراگیری است، از همه درخواست کردیم به هر نحوی می توانند ما را در این راه، همراهی کنند و خوشبختانه زمینه خوبی فراهم شد. به یاری خدا کنگره را در موعد مشخص که همزمان با ایام سالگرد شهید رجایی و روز مبارزه با تروریسم است، برگزار خواهیم کرد.

فارس: کدام کشورها در این کنگره حضور دارند؟

هاشمی نژاد: تقریبا از همه کشورها حضور دارند، ولی از کشورهایی که اندیشمندانی در این حوزه دارند، درباره آن کار کرده، یک نگاه فکری، دیدگاه مشخص یا مکتوبات داشته اند، دعوت کرده ایم.

فارس: کشورهای حامی تروریسم هم در این کنگره شرکت می کنند؟

هاشمی نژاد: بله، قطعا بخش عمده ای از حوزه آمریکا و اروپا داوطلب حضور در این کنگره شده اند.

فارس: چه تعداد مقاله به کنگره فرستاده شده است؟

هاشمی نژاد: امسال مقالات بسیار خوب و با حجم بالا دریافت کرده ایم. با توجه به این که فرصت دریافت مقالات محدود بود، اما چه در کنگره قبلی و چه در کنگره پیش رو، تعداد قابل ملاحظه ای مقاله به دبیرخانه دائمی ما رسید. همچنین از اندیشمندان کشورهای خارجی مقاله داشته ایم که ما را بر آن داشت تا کنگره ای که قرار بود یک روزه برگزار شود را در 2 روز برگزار کنیم. تعداد مقالات و اطلاعات بیشتر را در نشست خبری  قبل از برگزاری کنگره است، اعلام می کنیم.

تروریسم بحث سیاسی با دامنه وسیع است

برای این که پشتوانه علمی این حرکت را استحکام دهیم و به شکل استاندارد باشد، چندین نشست علمی مختلف در دانشگاهای مختلف مثل دانشگاه فردوسی، موسسه امام خمینی، موسسه ایرانیان بین الملل و دانشگاه آزاد «آزاد شهر» برگزار کردیم. به دلیل این که موضوع تروریسم، بحث سیاسی با دامنه وسیع است و بسیاری از موضوعات اجتماعی، سیاسی، حقوقی و مسایل مختلف را در بر می گیرد، لازم است که از دیدگاه های مختلف به آن پرداخته شود.

با توجه به این که خلاء در همه زمینه های مختلف این موضوع وجود دارد، لازم بود که جامعه علمی ما هم در این جهت همکاری داشته باشند که اساتید با گرایش های مختلف، اقبال خوبی نشان دادند.

فارس: انتخاب شهدای شاخص برای این کنگره به چه صورت بوده است؟

 هاشمی نژاد: دیدگاه ما در این بحث، نوع شهادت فرد است. گاهی برخی از ترورها شاخصه عجیبی داشته اند. مثلا رژیم صهیونیستی این همه جنایت می کند، اما با آتش کشیدن یک نوزاد، دنیا را تکان داده اند. برخی از حوادث ما هم، این چنین هستند و ما تلاش کرده ایم که از خانواده های آنها دعوت کنیم. در این کنگره برای اولین مرتبه از جانبازانی که در این مسیر، مجروح شده و مجروحیت آنها دائمی است، تجلیل می کنیم.

فارس: برای روشنگری افکار عمومی دنیا در رابطه با ترور و تروریسم چه کارها و اقداماتی باید انجام شود؟

هاشمی نژاد: نگاه و توجه مسئولین را به این اولویت، جلب می کنم، چرا که موضوع با اهمیتی است. ما باید خیلی زودتر از این ها، اقدام می کردیم. تلاش داریم که مرکز خودمان را به صورت یک مرکز تخصصی کامل با وجوه مختلف در رابطه با موضوع تروریسم تبدیل کنیم که بتوانیم در مباحثی که به تروریسم مربوط می شود، مطلب، محتوای غنی و حرفی برای گفتن داشته باشیم. این حرکت یک عزم ملی می طلبد و با نگاه محدود امکان پذیر نیست.

دقت کنید که تروریسم از دستور کار و صحبت های سیاستمداران کشورهای غربی خارج نمی شود، در حقیقت چون خود، عامل بسیاری از این جنایت ها هستند و با توجه به این که رسانه در اختیار دارند، همچنین کم کاری برخی کشورهایی که قربانی تروریسم هستند، با سرو صدای زیاد سعی می کنند خاک بر چشم دیگران بپاشند.

ریشه تروریسم در غرب است

اگر  بسیاری از حرکت های تروریستی بررسی شود و طبق اذعان و مدارکی که کشورهای غربی به جا گذاشته اند، نتیجه کاملا روشن است که ریشه همه این حوادث در دست خود آنها است. با این همه دروغگویی غربی ها درباره حقوق بشر و بحث مهار تروریسم، اگر بخواهیم با آنها مقابله  کنیم و مشت دروغین آنها را در دنیا باز کنیم، قطعا باید این موضوع را به یکی از اولویت های کشورمان قرار دهیم. ملاحظه می کنید که برخی از هیئت های دیپلماتیک که به کشور ما می آیند به جای این که سرافکنده باشند، در بسیاری از موضوعات حقوق بشری، مدعی هم می شوند.

تصور کنید کشوری مثل فرانسه، که بیش از 34 سال است که مقر اصلی منافقین بوده و  منافقین در دهه 60 از همان مقرهای کشورهایی نظیر فرانسه، در کشور ما جنایت انجام می دادند، از همان جا بیانیه داده و رسما این جنایات را بر عهده می گرفتند، خیلی مضحکه است که مقامات این کشور بخواهند به کشور ما بیایند و مدعی بحث حقوق بشر هم باشند.

رژیم صهیونیستی زاییده تروریسم است

در اوج مذاکرات هسته ای، بارها بحث های حقوق بشر یا موضوع تروریسم را شنیده ایم. این بسیار غم انگیز است وقتی که موضوع تروریسم را مطرح می کنند، نگاهشان دقیقا به رژیم صهیونیستی است که خود مظهر و زاییده ترور و تروریسم است. اساسا رژیم صهیونیستی با شیوه تروریستی و با تروریزم و ارعاب به وجود آمد.

با توجه به این مسایل، کشورهایی مثل ما که مورد هدف کشورهای غربی قرار گرفته ایم، باید خیلی درباره این موضوعات کار کنیم. درست است که از نظر آنها، دنیا یک سویه است ولی خلا در این زمینه فراوان است و باید اعتراف کنیم که در این زمینه کاری که باید انجام می دادیم، انجام نشده است. ما می توانیم با حرکت هایی مثل برگزاری کنگره، بخش وسیعی از افکار جهانی را تغذیه کنیم و بازتاب های این جنایات را به دنیا نشان دهیم. برای من تاسف انگیز بود سفیر کشوری که در کشور ما فعالیت می کند اطلاع ندارد که رییس جمهور و نخست وزیر کشورمان در همین سی و چند سال گذشته ترور شده و به شهادت رسیده اند. این نشان دهنده این است که در ریاست های گذشته، برخی اشکالات وجود داشته است که وضعیت به این صورت است.

در دو دولت بعد از جنگ تروریسم از خطوط قرمز بود

من به عنوان بازمانده یک شهید ترور این مطلب را بیان می کنم و این حق را دارم که انتقاد کنم. بعد از جنگ، سیاست دو دولت سازندگی و اصلاح طلب این بود که به موضوع ترور و تروریسم پرداخته نشود و این مسایل را خط قرمز قرار دادند. به طوری که امکان بازپخش شدن جنایت های تروریستی حتی گروهکی مثل منافقین وجود نداشت و اسم آنها نیز برده نمی شد و همین مسئله فرصت بسیار زیادی از ملت ما را سوزاند. اجازه بازتاب مظلومیت کشور ما داده نشد و نتیجه آن شد که دشمنان ما در صحنه باشند، ولی اسم آنها را نیاوردیم.

این اقدام درباره دشمنانی انجام شد که در وسط میدان بوده، جنایت می کردند و به ملت و بهترین فرزندان کشور ما ضربه می زدند. 20 سال، چنین سیاستی اتخاذ شد و به آنها پرداخته نشد. طبیعی است که فضا، برای کشورهای غربی و برای جهانیانی که خودشان عامل تروریسم هستند، باز می شود و جای قربانی و مقتول با هم عوض می شود و می توانند همچین ادعایی داشته باشند. در حقیقت ما کاستی های سابق در دو دولت بعد از جنگ را به این شکل جبران می کنیم.

فارس: با توجه به این که کشور ما قربانی 17 هزار شهید ترور است، ولی چرا همچنان از طرف کشورهای حمایت کننده تروریسم، به عنوان حامی تروریسم معرفی می شویم؟

هاشمی نژاد: در سفری که سال 1390 به بخش حقوق بشر سازمان ملل در شهر ژنو داشتیم، با یک جلسه که در حدود 2 ساعت به طول انجامید و با ارائه مدارکی که غربی ها به جا گذاشته بودند، باعث شد این آمار 17 هزار شهید ترور در سازمان ملل ثبت شود. این نشان می دهد که ما چقدر در این زمینه کم کار کرده بودیم. این بخش به ما بر می گردد که این کار را انجام نداده ایم و در سایه همین خلاء که به وجود آمده بود، عاملین این جنایت ها، به جای ما نشستند و این ادعا را در مورد کشورمان می کنند.

تروریسم ابزار هدف سلطه گران است

دومین مسئله ای که وجود دارد، این است که یک تعریف واحد حقوقی رسمی برای موضوع ترور و تروریسم در دنیا وجود ندارد و هیچ گاه کشورهای غربی و آمریکایی، زیر بار این نکته که بخواهند تعریف واحدی شکل بگیرد که همه کشورها در آن اتفاق نظر داشته باشند، نرفتند و نخواهند هم رفت، چرا که بحث ترور و تروریسم، ابزار دست کشورهای غربی و آمریکایی شده تا  به اهداف خود برسند.

حدود یک قرن پیش، آمریکا تصمیم می گیرد که لایحه ای به سنای آمریکا ارائه دهد تا تعریف مشخصی از تروریسم داده و آن را به صورت قانون در آورد. در آنجا تروریسم را به اشکال مختلف تعریف کردند و نماینده های سنا گفتند که این موضوع و مفهوم را به هر شکلی که مورد بررسی قرار دهیم، خودمان مصداق و نمونه آن، تعریف می شویم. بنابراین، تعریف را از دستور کار خارج کردند و اجازه ندادند که تعریفی شکل بگیرد.

همین موضوع باعث شده است که کشورهای غربی و آمریکا از تروریسم به عنوان ابزاری برای رسیدن به اهداف خود بهره ببرند و باعث بسیاری از جنایت های تروریستی شوند.

چندی پیش در شورای امنیت، بحثی مطرح شد که عوامل حادثه سقوط هواپیمای مسافربری که در اوکراین سقوط کرده بود، محاکمه شوند. بنابراین آمریکایی ها لایحه ای به شورای امنیت دادند که قطعنامه ای صادر شود تا عاملین این حادثه در دادگاه لاهه محاکمه شوند.

نماینده روسیه در پاسخ به این اقدام  می گوید، چرا زمانی که در دو سه دهه پیش هواپیمای مسافربری ایران را با 290 نفر سرنشین ساقط کردید، لایحه نیاوردید و در حال حاضر این کار را انجام می دهید. بنابراین بحث تروریسم وضعیت نابسامانی دارد و ابزاری شده است در دست قدرت ها که هر کجا خواستند از آن استفاده کنند و اقدامات غیر قانونی انجام دهند.

تروریسم علیه کشورهای مقابله کننده استفاده می شود

عراق، یک نمونه است که آمریکایی ها با همین ادعا  لشکر کشی کردند و نه تنها تروریسم را مهار نکردند، بلکه آن را گسترش هم دادند. لذا در سایه دلایل مختلف است که این واژه سیاسی، علیه کشورهایی به کار می رود که قصد مقاومت در مقابل آنها را دارند. کشورهایی مثل لبنان که که اشغال شده و مقاومت می کنند، علیه آنها از ابزار تروریسم استفاده می کنند و اگر کشوری مثل ما از این مقاومت و مردم مظلوم آن، حمایت کند، به عنوان حامی تروریسم معرفی می شود. فلذا به دلیل این که این واژه به کارشان می آید، خیلی از آن استفاده می کنند.

گفت‌وگو: زهراظهروند

انتهای پیام/ب

  

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول