اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

استاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با فارس مطرح کرد

کمیسیون امنیت ملی از آمانو برای حضور در مجلس دعوت کند

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: لازم است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آمانو برای حضور در مجلس دعوت کند تا توضیحات خود را به ایرانی‌ها ارائه دهد، البته به احتمال زیاد این دعوت رد خواهد شد.

کمیسیون امنیت ملی از آمانو برای حضور در مجلس دعوت کند

هادی آجیلی کارشناس مسائل بین‌الملل و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، درباره حضور آمانو در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با بیان اینکه آمانو به کمیته روابط خارجی سنا می‌رود نه الزاماً جهت سخنرانی در کنگره، گفت: به نظر می‌رسد سخنرانی او برای جمعی متخصص و سناتور آمریکایی خواهد بود که معادل آن در ایران دعوت کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از آمانو و سخنرانی‌اش در اینجا است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت مجلس ایران را اجابت نکند، افزود: داوری که قرار است برجام را قضاوت کند از همین ابتدا سوءگیری خود را مشخص کرده است.

وی افزود: لازم است کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از آمانو برای حضور در مجلس دعوت کند تا وی توضیحات خود را به ایرانی‌ها ارائه دهد، البته به احتمال زیاد این دعوت رد خواهد شد.

آجیلی اظهار داشت: دلیلی ندارد که وقتی 6 کشور با ایران مذاکره کرده‌اند ‌آمانو به عنوان یک فرد به ظاهر بین‌المللی و به عنوان مدیرکل آژانسی که باید بی‌طرف باشد در مجلس یکی از کشورهای عضو 1+5 برای سخنرانی حضور پیدا کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه به نظر می‌رسد آمانو برای پاره‌ای از توضیحات به آمریکا احضار شده که به هیچ وجه امر مرسومی در عرصه بین‌الملل نیست، تاکید کرد: اگر آمانو به دنبال مرسوم کردن حضورش در مجالس دنیاست، باید متقابلاً در ایران نیز حضور پیدا کند.

آجیلی با بیان اینکه افشای اطلاعات محرمانه ایران از سوی آژانس در سوابق این سازمان وجود دارد، گفت: ما در گذشته شاهد درز اطلاعات از سوی آژانس و بازرسان آن بودیم و سابقه خوبی از اقدامات آژانس نداریم.

وی با اشاره به جمع‌بندی برجام بین ایران و 1+5 افزود: آمانو در توضیحات خود در سنای آمریکا اگر محرمانه بودن توافق و طرح‌های فیمابین با ایران را رعایت نکند به نظر می‌رسد که اجرایی شدن برجام محتمل نباشد. چرا که موضوع روش بازرسی‌ها با ایران موضوعی کلیدی و محرمانه است.

آجیلی اظهار داشت: چگونگی روش بازرسی‌ها و محرمانه بودن، اساس پذیرش برجام از سوی ایران بوده زیرا جمهوری اسلامی اعلام کرده که تنها در این قالب نگرانی‌های امنیتی‌اش رفع می‌شود.

وی گفت: اگر بنا باشد نگرانی‌های امنیتی برای ایران ادامه پیدا کند و تردیدی در دادن اطلاعات محرمانه به آمریکا از سوی آژانس برخلاف تعهدی که داده وجود نداشته باشد؛ این موضوع بیانگر مسیر بدی برای اجرای برجام خواهد بود که احتمالاً بعدها نیز تکرار خواهد شد.

آجیلی خاطرنشان کرد: تصورم این است آمانو با صراحت زیاد طر‌ح‌های ایران را در کمیته روابط خارجی سنا افشا نخواهد کرد، ولی اگر هم افشایی باشد به نظر می‌رسد این موضوع مخفیانه خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پایان با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سابقه بسیار بدی در افشای اطلاعات کشورها دارد، گفت: بسیار محتمل است که توافق محرمانه ایران و آژانس با روش‌های خاصی به گوش آمریکایی‌ها برسد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول