اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

فارس گزارش می‌دهد

تفاوت آماری بین بانک مرکزی و معاونت وزیر نفت

در پی انتشار آمار تولید و صادرات نفت در ۲ سال گذشته توسط مسئولان بانک مرکزی، معاون وزیر نفت این آمار و ارقام منتشرشده را رد کرد.

تفاوت آماری بین بانک مرکزی و معاونت وزیر نفت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس هفته گذشته همزمان با ورود به سومین سال از دولت یازدهم بانک مرکزی جدیدترین آمار در مورد تولید و صادرات نفت خام در مدت 2 سال گذشته از دولت یازدهم را منتشر کرد.

براساس این آمار در سال ۱۳۹۰میانگین تولید نفت خام کشور حدود 3 میلیون 619 هزار بشکه در روز و صادرات نفت خام نیز 2 میلیون 107 هزار بشکه بوده است.

همچنین این آمارها نشان می داد به محض تحریم نفت خام ایران اگرچه تولید نفت خام 3.1 درصد رشد داشته و به 3 میلیون 732 هزار بشکه رسیده است، اما حجم صادرات نفت خام با 9.8 درصد کاهش به یک میلیون 900 هزار بشکه رسید.

اما آنچه مورد توجه است حجم تولید و صادرات نفت خام از سال 92 یعنی همزمان با آغاز فعالیت دولت یازدهم است که این آمار نشان می دهد تولید نفت خام ایران با کاهش 6.7 درصدی به 3 میلیون 481 هزار بشکه و صادرات نفت خام نیز به یک میلیون 685 هزار بشکه یعنی کاهش 11.3 درصدی رسیده است.

این گزارش اضافه می کند، در سال 93 نیز تولید نفت خام کشور با کاهش 12 درصدی به 3 میلیون 63 هزار بشکه و صادرات نیز با 14.8 درصدی کاهش به یک میلیون 435 هزار بشکه رسیده است.

پس از ارائه این گزارش که توسط مسئولان دولت یازدهم در بانک مرکزی جمهوری اسلامی منتشر شده است، منصور معظمی معاون وزیر نفت، در جلسه شورای برنامه‌ریزی انرژی که اواخر هفته گذشته برگزار شد، نسبت به این آمار و ارقام واکنش نشان داد و گفت: آمارهای موجود و گزارش عملکرد وزارت نفت در دولت یازدهم نشان می‌دهد که تولید نفت و گاز در این دولت کاهش نیافته است.

وی ادامه می دهد: ظرفیت تولید گاز کشور در این  دولت ٢٠٠ میلیون مترمکعب افزایش یافته و ظرفیت تولید نفت کشور نیز با توجه به اعمال تحریمها کاهشی نبوده و وزارت نفت خود را برای دوران پساتحریم آماده کرده است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول