اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌توجهی به محل شهادت رئیس‌علی دلواری/ غفلتی که توجیه‌پذیر نیست

با وجود اینکه رئیس‌علی دلواری شناخته‌شده‌ترین شخصیت مبارزاتی جنوب کشور است اما محل شهادت وی در بوشهر مورد بی‌توجهی مسئولان قرار گرفته است.

بی‌توجهی به محل شهادت رئیس‌علی دلواری/ غفلتی که توجیه‌پذیر نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، رئیس‌علی دلواری پس از 7 سال مبارزه با استعمار انگلیس در 12 شهریورماه 1293 شمسی به دست یکی از نیروهای مزدور داخلی به شهادت می‌رسد.

بر اساس تاریخ قیام رئیس‌علی دلواری، وی در محلی بنام تنگک صفر در نزدیکی شهر بوشهر به شهادت می‌رسد اما پس از شهید شدن پیکر وی ابتدا به روستای جائینک و بعد از آن نیز در شهر نجف عراق به خاک سپرده می‌شود.

نکته مهم این است با توجه به نقش و جایگاه رئیس‌علی در مبارزه علیه استعمار انگلیس و اینکه همواره نام رئیس‌علی با مقاومت و رشادت عجین بوده است اما عجیب اینکه در این سال‌ها توجه چندانی به محل شهادت رئیس‌علی دلواری که مشهور به تپه رشادت می‌باشد، نشده است.

از مسئولان و متولیان امر انتظار می‌رود با توجه به سابقه و نقش رئیس‌علی در مبارزه علیه استعمار و تبعیت از علما اقدامی شایسته و درخور توجه در مورد محل شهادت رئیس‌علی انجام دهند

بر اساس این گزارش رئیس‌علی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیرشده، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن 33 سالگی کشته شد.

تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیس‌علی دلواری در همه منابع، شب 23 شوال 1333 قمری برابر با 3 سپتامبر 1915 میلادی 12 شهریور 1294 است.

تصاویر زیر بخش‌هایی از محلی است که رئیس‌علی دلواری به شهادت رسیده اما همان‌طور که در تصاویر هم مشاهده می‌شود هیچ اثر شایان توجهی برای نشان دادن این محل وجود ندارد ضمن اینکه بخشی از تصاویر مربوط به مسیرهای منتهی به محل شهادت رئیس‌علی است که نیاز است نشان و تابلویی در محل و خیابان مذکور نصب شود تا به‌ویژه در ایام نوروز که گردشگران به بوشهر سفر می‌کنند نیز با محل شهادت رئیس‌علی آشنا شوند.

 

انتهای پیام/2255/ن30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول