اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دهمین جشنواره ملی آش در زنجان پایان یافت

دهمین جشنواره ملی آش در زنجان به کار خود خاتمه داد.

دهمین جشنواره ملی آش در زنجان پایان یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، شب گذشته پس از روزهای طولانی سوت و کور سینمای روباز شهر زنجان، این مجموعه شاهد جمعیت قابل توجهی بود و برگزاری اختتامیه جشنواره ملی آش ایرانی از سوی شهروندان زنجانی با استقبال مطلوب مواجه شد.

جشنواره‌ای که تنها یک جشنواره ساده غذایی نبود و در کنار برگزاری آن فرصتی برای استان‌ها فراهم شد تا مراسم و آیین‌های خود را به نمایش بگذارند.

دهمین جشنواره ملی آش و نخستین جشنواره غذاهای جاده اکو در حالی آغاز شده بود که وضعیت جوی این جشنواره را یاری نکرد و موجب تغییر در برنامه افتتاحیه شد، اما آسمان زنجان با اختتامیه جشنواره آش سر سازگاری داشت و این مراسم در آب و هوایی آفتابی و مطبوع برگزار شد.

*اجرای موسیقی اصیل ترکی در اختتامیه

در حالی که افتتاحیه جشنواره ملی آش رنگ و بومی ملی داشت و علیرضا قربانی در این آیین هنرنمایی کرد، اما اختتامیه روی اجرای موسیقی اصیل ترکی را به خود دید و هنرمندان استان زنجان توانستند رضایت تماشاگران را در اجرای آهنگ‌های خود جلب کنند؛ استان‌های دیگر هم از اجرای برنامه‌های محلی خود در ادامه جشنواره بی‌نصیب نماندند و این مراسم حال و هوای ملی و محلی به خود گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ابتدای این مراسم در سخنانی با اشاره به اینکه جشنواره‌ آش زنجان مقاوم‌ترین جشنواره در حوزه گردشگری است، گفت: هیچ جشنواره‌ای تاکنون نتوانسته است با این دوام و قدرت پیش برود.

یحیی رحمتی با بیان اینکه در جشنواره ملی آش در بحث غذا 25 استان شرکت داشتند، تصریح کرد: 31 استان از سراسر کشور نیز در جشنواره صنایع دستی شرکت کرده بودند.

وی با اشاره به حضور هفت استان در بخش هنرهای نمایشی اضافه کرد: موسیقی‌های سنتی و رقص‌های آیینی بخش‌های هنرهای نمایشی این جشنواره را به خود اختصاص داده بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با اشاره به اینکه آشپزهای پنج کشور عضو سازمان اکو در نخستین جشنواره غذاهای کشورها جاده ابریشم حضور داشتند، ادامه داد: ترکیه، آذربایجان، چین، تاجیکستان و ایران کشورهای شرکت‌کننده در این جشنواره بودند.

رحمتی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌ها در جذب گردشگران اظهار کرد: گردشگری در کشور در حال رشد است و میراث فرهنگی تلاش می‌کند سهم خود را به صورت مطلوب ایفا کند.

در بخش‌های مختلف دهمین جشنواره ملی آش حضور پررنگ‌ شهرداری نظر همه را به خود جلب می‌کرد؛ از برگزاری برنامه‌های فرهنگی جانبی تا برپایی مسابقات مختلف و توزیع کالاهای فرهنگی نشان می‌داد که شهرداری هم این فرصت مناسب جمع شدن شهروندان دور هم را برای فرهنگ‌سازی غنیمت شمرده است.

همچنین کالای فرهنگی خاص و خلاقانه‌ای در بین شهروندان توزیع شد، بادبزن‌هایی که در گرمای ساعات پایانی روز، خنکی مطلوب را به تماشاگران و حاضران در اختتامیه می‌داد و حاوی پیام‌های فرهنگی و شهروندی بود.

معاون فرهنگی شهردار زنجان نیز از توزیع 21 هزار عدد کالای فرهنگی در بین شهروندان خبر داد و گفت: این کالاها حاوی 14 پیام فرهنگی و شهروندی بوده است.

سیدسعید صفوی اظهار کرد: موضوع پیام‌های توزیعی شامل حجاب و عفاف، اخلاق شهروندی، صرفه‌جویی در مصرف آب، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی اعتیاد، آلودگی هوا و ماهواره است.

*رقص محلی در اختتامیه جشنواره

عرب‌های میهمان از استان خوزستان و کردهای کردستان با رقص‌های آیینی خود که رنگ و بوی حماسی داشت جلوه‌ای ویژه به اختتامیه دادند؛ رقص‌های محلی این هنرمندان در روزهای برگزاری جشنواره بسیار مورد استقبال میهمانان قرار گرفت.

بتول نقی‌زاده از استان خراسان جنوبی به عنوان نفر نخست جشنواره ملی آش برگزیده شد، همچنین بتول نقدی از استان ایلام دوم و فریبا سمسامی از استان زنجان عنوان سوم جشنواره ملی آش را از آن خود کردند.

گفتنی است، استاد علی تعبدی هنرمند رشته کاشی هفت رنگ به عنوان برترین هنرمند صنایع دستی حاضر در نمایشگاه صنایع دستی انتخاب شد و استادان غلامعلی رضایی و شاهرخ پوری در رشته‌های چارق‌دوزی و نمدمالی به صورت مشترک مقام دوم را از آن خود کردند، همچنین استاد رضا جان‌علی هنرمند در رشته مقرنس به عنوان سومین غرفه‌دار برتر این جشنواره انتخاب شد و نیما ذاکری استادکار رشته گلیم‌بافی تقدیرنامه اخلاق نمایشگاه را دریافت کرد.

اقدام جالب دیگر شهرداری در اختتامیه جشنواره ملی آش ایرانی تقدیر نمادین شهردار و رئیس شورای شهر از رکاب‌علی اسکندری یکی از کارگران شهرداری بود که به پاس زحماتی که در این جشنواره انجام داده‌ داده بود، صورت گرفت.

شایان ذکر است، برترین‌های جشنواره ملی آش و صنایع دستی با کاسه‌های سیمین ملیله‌کاری و صنایع دستی مورد تقدیر قرار گرفتند.

انتهای پیام/73009/ز40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول