اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

حذف خاموش هویت بیجار گروس از "خانه کرد"

مدتی است که لباس سنتی زن و مرد بیجار گروس از میان لباس های "خانه کرد" حذف شده و گویی با این اقدام هویت بیجار گروس در خانه کرد در حال خاموشی است.

حذف خاموش هویت بیجار گروس از "خانه کرد"

به گزارش خبرگزاری فارس از بیجار، لباس‌های محلی بخشی از فرهنگ و شناسنامه هر قوم و شهر است، وجود مکانی به نام موزه خانه کرد فرصتی برای معرفی فرهنگ شهرهای مختلف کردستان به دیگر مردم ایران و البته گردشگرانی از سایر کشورهاست، اما حذف لباس‌های محلی بلند بام ایران، بیجار گروس از موزه "خانه کرد" موجب حذف نماد و بخشی از هویت این شهرستان از تاریخ کردستان است.

بیجار، شهری با قدمت بلند تاریخی و فرهنگ غنی است که برخی از مورخان قدمت آن را به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح نسبت می‌دهند و به همین دلیل نیز آثار بی‌شمار مذهبی و تاریخی در این شهر، روزانه پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری است.

وجود بزرگان نام آشنا و پر آوازه دیار گروس همچون فاضل‌خان گروسی (شاعر و نویسنده دربار فتحعلی شاه) و امیرنظام گروسی ( سیاستمدار، وزیر، دیپلمات، ادیب و خوشنویس دوره قاجار) که نامشان بر صفحه بلند تاریخ اسلامی می‌درخشد نشان از فرهنگ غنی و وجود مشاهیر و مفاخر بزرگ این دیار است.

فرهنگ غنی مردم بیجار گروس در پوشش‌های مختلف لباس کردی در کنار طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری مهم بام ایران، معرف فرهنگ این دیار است.

 پوشش و لباس اصیل کردی بخشی از فرهنگ و شناسنامه کردهاست که رنگ‌های شاد و نقش و نگارهای متنوع به کار رفته در آن  علاوه بر جنبه‌های زیباشناختی، آرامش روحی و روانی را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

لباس‌های سنتی زنان بیجاری جزو لباس‌های اصیل ایرانی است که طرح و نگار نقش بسته بر آن چشم‌ها را به میهمانی طبیعت می‌برد و هر نقش نمادی با پیشینه‌ای دیرینه است.

لباس کردی که دختران و زنان بر تن می‌کنند در رنگ‌های شاد و با حاشیه‌های متنوع دوخته‌شده که عمدتا شامل شال، جلیقه و دستار است.

لباس کردی (چه نوع زنانه و چه مردانه آن) یکی از لباس‌هایی است که در طول تاریخ و تا حدودی در عصر کنونی توجه فرهنگ‌ها و قومیت‌های مختلف سراسر جهان را به خود معطوف داشته و هر ساله در نمایشگاه‌های جهانی مد و لباس تحسین همگان را بر می‌انگیزد.

در استان کردستان موزه‌ای به نام "خانه کرد" ایجاد شده است که در آن شخصیت‌های مهم و لباس‌های محلی به نمایش گذاشته شده و هویت هر شهر را به گردشگران معرفی می‌کند اما متاسفانه مدتی است که لباس زن و مرد بیجار گروس از میان لباس‌های مختلف استان کردستان در این موزه حذف و به دست فراموشی سپرده شده است.

گویی با این اقدام، هویت بیجار گروس از میان شهرهای مختلف کردستان حذف شده و این موضوع موجب اعتراض مردم و شهروندان بیجاری و البته موجب نگرانی آنها از این بی‌توجهی شده است.

مسئولان استانی و شهرستانی دلیل حذف لباس‌های محلی بیجار گروس از خانه کرد را تخریب مجسمه‌ها می‌دانند که نیاز به بازسازی دارد، متأسفانه دیرزمانی است این مهم بلاتکلیف مانده و مسئولان دلیل عدم رسیدگی به آن را نبود و یا کمبود اعتبار عنوان کرده‌اند!!

حال سوال اینجاست که آیا با تخریب مجسمه لباس‌های محلی یکی دیگر از شهرهای استان هم آن لباس سریعا از بخش معرفی لباس‌های محلی حذف می‌شد، یا این نگاه تبعیض‌آمیز فقط مختص بیجار گروس است؟ و آیا پس از مدت زیادی از آسیب و تخریب مجسمه زن و مرد بیجار گروس هنوز بودجه‌ای برای بازسازی این مجسمه‌ها  تخصیص نیافته است.

و سوال‌های بسیار دیگری که ذهن شهروندان  بیجاری را به خود مشغول کرده و انتظار می‌رود مسئولان استانی و شهرستانی هرچه سریع‌تر در بازگرداندن هویت بیجار گروس در موزه خانه کرد اقدام عاجل نمایند.

نکته قابل تأمل و البته تأسف دیگر نبود مجسمه‌ای از امیرنظام گروسی و شیخ فاضل گروسی و دیگر مشاهیر و نام‌آوران دیار گروس در بخش معرفی مشاهیر کردستان در خانه کرد است و این جای سوال دارد که آیا این مورد نیز نشان از تبعیض و یا کم‌کاری مسئولان و البته بیجاریان به عنوان پیام‌آوران خطه گروس نیست.

با ورود هر گردشگر به مجموعه موزه خانه کرد این اندیشه در ذهن او متبادر می‌شود که این موزه، موزه کردهای ایران و بالاخص کردهای استان کردستان از اقوام و تیره‌های مختلف است و با ورود به بخش‌های مختلف بخشی از فرهنگ کرد و البته مشاهیر و شعرا و ... به بیننده معرفی می‌شود اما متأسفانه از بیجار گروس هیچ نماد و هیچ گونه معرفی در این موزه نیست که باز هم نشان از کم‌کاری‌ها و عدم توجه به بیجار گروس است.

فرش پولادین بیجار گروس که شهره جهانی دارد و رنگ گیاهی و طبیعی و استحکام آن چشم هر بیینده‌ای را به خود خیره می‌کند نیز در این موزه وجود ندارد حتی نامی هم از آن دیده نمی‌شود.

فرش کردی و سنتی کردستان دیدنی است و در این موزه قابل رؤیت! اما نه نشانی از دار قالی و فرش آهنین بیجار به چشم می‌خورد نه گلیم و گلیمچه معروفش و چرایی نبود این همه نماد دیار گروس، بیجاریان را متعجب کرده است.

هنرمندان این خطه همه ساله در قالب‌های مختلف فرهنگی و هنری سعی در شناساندن فرهنگ اصیل گروس به سراسر کشور دارند تا قابلیت‌های فرهنگی بیجار که از آن با عنوان دروازه استان کردستان یاد می‌شود نیز به سایر هموطنان و گردشگران معرفی کنند.

این سوال‌های بی‌پاسخ در موزه استان و خانه کرد موجب نگرانی شهروندان بیجاری شده است.

================

یادداشت: مهدی باشوکی

================

انتهای پیام/79015/م40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول