اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس بخش علوم و برنامه انسان و کره مسکون یونسکو:

وضعیت ذخیره‌گاه‌های جهان خوشایند نیست/تالاب هامون در مسیر ثبت جهانی

رئیس بخش علوم و برنامه انسان و کره مسکون یونسکو با اشاره به اینکه وضعیت ذخیره‌گاه‌های جهان خوشایند نیست، گفت: اشتباهاتی در مدیریت این مناطق داشتیم و اکوسیستم را نابود کردیم.

وضعیت ذخیره‌گاه‌های جهان خوشایند نیست/تالاب هامون در مسیر ثبت جهانی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، «چون‌لی هان» عصر امروز در نشست مشورتی ذی‌نفعان با موضوع وضعیت موجود و چالش‌های پیش‌رو در مدیریت ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره ایران که در هتل صدرا و در نزدیکی زیست‌کره بین‌المللی میانکاله بهشهر برگزار شد، اظهار کرد: شبکه جهانی محیط‌زیست، استراتژی نوینی برای برنامه اقدام جدید ذخیره‌گاه‌های جهان دارد و یونسکو نیز سازمان تخصصی برای آموزش‌های علمی، فرهنگی و تحقیقاتی و ... جهت صلح و توسعه پایدار است.

وی با اشاره به اهمیت علم و مدیریت اکوسیستم‌ها و تنوع زیست‌محیطی در جهان، بیان داشت: باوجود محدودیت‌ها و مشکلات مالی فراوانی که برای مدیریت ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره و منبع زیستی داریم اما سازمان یونسکو در این بخش حمایت‌های قابل قبول دارد.

دبیر برنامه MAB (انسان و کره مسکون) یونسکو با بیان اینکه وضعیت خوشایندی در حفاظت از ذخیره‌گاه‌ها نداریم، افزود: با این وجود علاقه‌مندی زیادی برای بهبود مدیریت ذخیره‌گاه‌ها به‌ویژه در ایران داریم و حتی ذخیره‌گاه‌های دنا و سبزکوه را با همکاران محیط‌زیست مورد بازدید قرار دادیم و خوشحالیم که این دو منطقه در فهرست ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره به ثبت رسیدند و تالاب هامون نیز در مسیر ثبت جهانی ذخیره‌گاه‌ها قرار دارد.

چون‌لی هان با اشاره به اضافه‌شدن 20 ذخیره‌گاه جدید در جهان، ادامه داد: در بحث گیاه‌شناسی نیز تاکید زیادی بر تحقیق درباره تنوع گیاهی ذخیره‌گاه‌ها داریم و در قرن 21 اهداف جدیدی نیز برای این منظور توسط یونسکو تنظیم شده است.

رئیس بخش علوم و برنامه انسان و کره مسکون یونسکو با بیان اینکه مدیران ذخیره‌گاه‌‌های زیست‌کره باید دانش کافی برای مدیریت را داشته باشند، خاطرنشان کرد: برخی از کشورها در اروپا توسعه‌ای پایدار را در این زیست‌گاه‌ها ایجاد کردند، در ایران نیز باید این ذخایر را بهبود داد و در کشورهایی از جمله افغانستان و پاکستان نیاز به برنامه‌های جامعی است.

این مسئول اظهار کرد: ذخیره‌گاه‌ها جایی هستند که انسان و طبیعت هماهنگ با هم در یک تعادل زندگی می‌کنند، اکنون 170 میلیون نفر در ذخیره‌گاه‌های جهان در حال زندگی هستند، لذا بی‌نهایت تنوع فرهنگی را در آنها در کنار تنوع اکوسیستم می‌بینیم.

وی بیان کرد: 650 ذخیره‌گاه زیست‌کره در جهان داریم که بخش زیادی از آنها دارای اکوسیستم دریایی و جزیره‌ای (250 مورد) و جنگل‌های حاره‌ای (105 مورد) هستند.

چون‌لی هان از وجود 65 ذخیره‌گاه زیست‌کره با اکوسیستم کوهستانی گفت و اینکه هفت مورد از آنها در منطقه شهری قرار دارند و زمانی که از توسعه سبز صحبت می‌کنیم می‌توانیم به این بخش توجه داشته باشیم.

رئیس بخش علوم و برنامه انسان و کره مسکون یونسکو با اشاره به اهمیت اقتصاد سبز و مشارکت جامعه محلی برای پیش‌برد اهداف زیست‌محیطی در جهان، بیان داشت: لازم است به تنوع فرهنگی در ذخیره‌گاه‌های زیستی توجه کنیم و آنها را در حل مسائل و بحران‌های زیستی دخیل بدانیم، هر چند که این اقدام راحت نیست اما این جهتی است که ما انتخاب کرده‌ایم.

این مسئول ادامه داد: علم در اینجا به چالش‌هایی می‌پردازد و راهکارهای بومی ارائه می‌دهد، مدیران ذخیره‌گاه‌ها باید اهداف جهانی را با علم تلفیق کنند تا چالش‌ها را از بین ببریم و بدانیم که 650 ذخیره‌گاه زیست‌کره در 120 کشور سرمایه بزرگی در جوامع مختلف هستند و باید به این شبکه توجه کنند.

وی در پایان با بیان اینکه ذخیره‌گاه‌ها مولفه‌هایی دارند و کمک می‌کنند تا جوامعی سالم و پایدار داشته باشیم، گفت: برنامه احیا اولویت نخست ما است، اشتباهات زیادی داشتیم و اکوسیستم را نابود کردیم اما می‌توانیم کمی به عقب برگردیم و آنها را با درایت خوب، احیا کنیم.

انتهای پیام/86001/ش40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول