اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

آژانس برنامه جهانی غذا:

1.5 میلیون نفر از مردم افغانستان سوءتغذیه دارند

آژانس برنامه جهانی غذا در گزارشی اعلام کرد: یک و نیم میلیون نفر در افغانستان از سوءتغذیه رنج می‌برند که نسبت به سال گذشته 317 هزار نفر افزایش داشته است.

1.5 میلیون نفر از مردم افغانستان سوءتغذیه دارند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، ادامه خشکسالی‌ها در بخش‌هایی از افغانستان، حوادث طبیعی و ناامنی‌های گسترده در این کشور سبب شده میلیون‌ها نفر از دسترسی به مواد غذایی محروم شوند.

سازمان جهانی غذا (WFP) چندی پیش در گزارشی اعلام کرد بیش از 7 میلیون نفر در سراسر افغانستان به کمک‌های غذایی نیاز دارند ولی این سازمان با کمبود شدید بودجه روبروست و احتمالاً نمی‌تواند پیش از فرا رسیدن فصل زمستان مواد مورد نیاز را به همه نیازمندان برساند.(جزئیات بیشتر)

یونیسف یا صندوق کودکان سازمان ملل نیز اخیراً از وضعیت کودکان مبتلا به بیماری سوء تغذیه ابراز نگرانی کرده و گفته است که 40 درصد کودکان در افغانستان ‌مبتلا به این بیماری ‌هستند.

«عزیزالله فروتن» سخنگوی یونیسف در افغانستان نیز با اشاره به اینکه کودکانی که به سوء تغذیه گرفتارند علاوه بر هیکل کوچک و قد کوتاه دچار عقب ماندگی ذهنی نیز خواهند شد که برای آینده افغانستان خطرناک است.

آژانس برنامه جهانی غذا در جدیدترین گزارش خود ضمن ابراز نگرانی از معضل سوءتغذیه بین کودکان و زنان افغانستانی، آمارهایی را در این خصوص ارائه کرده است.

در این گزارش آمده است: افغانستان دهه‌هاست به دلیل جنگ، درگیری و بلایای طبیعی با چالش‌های بسیاری مواجه است.

یک هفته پیش، زلزله‌ای مهیب در افغانستان به وقوع پیوست که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران تن شد و خسارات زیادی را نیز برجای گذاشت.

در ادامه گزارش آژانس برنامه جهانی غذا به 10 حقیقت درخصوص سو‌ءتغذیه و ناامنی غذایی در افغانستان اشاره شده است:

1. افغانستان یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و با توجه به شاخص توسعه انسانی، از بین 187 کشور جهان، در جایگاه 169 قرار دارد.

2. در حال حاضر یک و نیم میلیون نفر در افغانستان از سوءتغذیه رنج می‌برند که نسبت به سال گذشته 317 هزار نفر افزایش داشته است.

3. زنانی که سرپرست خانواده‌ها را بر عهده دارند تقریباً 2 برابر سایر زنان در معرض سوءتغذیه قرار دارند و نیز به احتمال زیاد آنها تحت شرایط سخت زندگی به تکدی‌گری روی خواهند آورد.

4. 60 درصد کودکان افغانستانی در نتیجه سوءتغذیه مزمن نسبت به سن خود کوتاه‌ قدتر هستند.

5. بیش از یک سوم کودکان زیر 5 سال و همچنین 21 درصد زنان در سن باروری از کمبود وزن رنج می‌برند؛ 5.2 میلیون نفر دچار کمبود پروتئین هستند.

6. سوءتغذیه و ناامنی غذایی در افغانستان به واسطه بی‌ثباتی سیاسی، جنگ و درگیری تشدید شده است؛ حدود 400 هزار نفر سالانه به طور جدی به واسطه بلایای طبیعی مانند خشکسالی و سیل آسیب دیده‌اند.

اخیراً نیز افزایش خشونت و درگیری در «قندوز» مردم این شهر را آواره کرده است.

7. مناطق دورافتاده افغانستان اغلب در زمستان مسدود شده و دور از دسترس می‌شوند؛ برنامه جهانی غذا 4 هزار تن مواد غذایی در مناطقی که به علت بارش سنگین برف غیر قابل دسترس هستند، قرار داده که این محموله غذایی 219 هزار نفر را در فصل سرما حمایت می‌کند.

8. در سال 2015 سازمان جهانی غذا با هدف ارائه غذا و کمک‌های غذایی به 3.9 میلیون نفر از مردم افغانستان کمک کرده است.

9. در طی 6 ماه گذشته، یک و نیم میلیون نفر از مردم افغانستان طی برنامه‌های مختلف کمک غذایی دریافت کرده‌اند.

10. آژانس برنامه جهانی غذا از سال 1963 در 34 ولایت افغانستان فعالیت داشته است.

بر اساس گزارشی که آژانس‌های سازمان ملل و شرکای آنها منتشر کردند، در افغانستان، شمار افرادی که برای مقابله با وخامت ناامنی غذایی به فروش زمین‌هایشان رو آورده‌اند یا به کمک خانواده‌ها و بستگانشان وابسته‌اند، سال گذشته میلادی 2 برابر شد.

اما موضوع نگران‌کننده‌تر تعداد روز افزون کسانی است که در وضعیت ناامنی غذایی شدید هستند و پولی در بساط ندارند، به همین سبب به فروش زمین‌های خود روی آورده‌اند یا کودکانشان را مدرسه بیرون می کشند تا آنها سرکار بفرستند یا برای ادامه زندگی دست نیاز به سوی خویشاوندان خود دراز کرده‌اند.

آژانس برنامه جهانی غذا، شاخه کمک غذایی سازمان ملل متحد، بزرگترین نهاد انسانی جهان است.

این سازمان از طریق اداره مرکزی خود در رم و بیش از 80 دفتر در کشورهای دیگر جهت کمک به مردمی که قادر به تامین غذای کافی برای اعضای خانواده خود نیستند،تلاش می‌کند.

چندی پیش (18 ژوئن 2015) آژانس برنامه جهانی غذا در افغانستان از کاهش کمک‌های این سازمان در سال 2015 به علت کمبود بودجه خبر داده بود.

به دنبال درگیری‌های اخیر طالبان و نیروهای امنیتی کشور در «قندوز»، برنامه جهانی غذا اعلام کرد که توزیع مواد غذایی برای بیش از 150 خانواده‌ای که برای فرار از جنگ  به «مزار شریف» رفته‌اند را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول