اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

برخورد با عرضه کود و سم بدون شماره ثبت در بازار / لزوم تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه توسط دولت

رئیس موسسه تحقیقات خاک و آب کشور با بیان اینکه عرضه تمامی کودها باید با شماره ثبت باشد، گفت: ارائه شماره ثبت برای انواع کودها تلاش به‌منظور سلامت محصول، سلامت جامعه و بهبود تغذیه گیاهی است.

برخورد با عرضه کود و سم بدون شماره ثبت در بازار / لزوم تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه توسط دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، دستیابی به غذای کافی، سالم و مغذی به‌عنوان یکی از حقوق اساسی افراد جامعه در سند چشم‌انداز 20 ساله در افق 1404 مورد تأکید قرار گرفت که در این راستا بخش کشاورزی خود را موظف به دستیابی توانمندی‌های لازم در برقراری امنیت غذایی و خوداتکایی در محصولات اساسی می‌داند.

خاک، امانتی است که در اختیار ما به‌عنوان منبع پایه و بستر تولید از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، به‌گونه‌ای که امنیت غذایی در گرو امنیت خاک است و برای تنویر افکار عمومی، سال 2015 به‌عنوان سال جهانی خاک نام‎گذاری شده است که حاصل‌خیزی خاک نقش محوری را در امنیت خاک و پشتیبانی تولید عهده‌دار است.

مدیریت تلفیقی حاصل‌خیزی خاک و تغذیه گیاه نیز عبارت از توأمان منابع شیمیایی، آلی و زیستی برای ارتقای حاصل‌خیزی خاک است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

* لزوم تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه توسط دولت

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار کرد: حدود 3 هزار نوع کود شیمیایی در بازار وجود دارد که 2 هزار و 901 برند فرمول کودی به موسسه خاک و آب کشور ارسال شده که از این تعداد بیش از یک‌هزار برند فرمول کود، گواهی ثبت دریافت کردند.

کامبیز بازرگان افزود: براساس آیین‌نامه وزارت جهاد کشاورزی تا مردادماه امسال مهلت داده شد تقاضاها به موسسه خاک و آب ارائه شود تا مورد آنالیز و بررسی قرار گیرد که یک‌هزار و 600 تقاضا دریافت شد، از این تعداد، 987 پرونده تعیین تکلیف شده و 100 پرونده رد شده است.

وی با بیان اینکه عرضه تمامی کودها باید با شماره ثبت باشد، اضافه کرد: ارائه شماره ثبت برای انواع کودها، تلاش برای سلامت محصول، سلامت جامعه و بهبود تغذیه گیاهی است.

رئیس مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور خاطرنشان کرد: کودهای شیمیایی باید مطابق با نیاز، به مقدار لازم و در زمان مناسب توزیع شود که کم مصرف‌شدن کود به یکی از مشکلات در استفاده از خاک تبدیل شده و این موضوع محدودکننده بوده و برای افزایش تولید، عاملی آسیب‌زا است.

این مسئول ادامه داد: اکنون کود به اندازه کافی از نظر نوع و مقدار مناسب مصرف نمی‌شود و نظارتی در مصرف نداریم، از سویی کشاورز اعتماد خود را در مصرف کود از دست داده است.

بازرگان یادآور شد: دولت باید با تشکیل کنسرسیوم سه‌جانبه متشکل از شرکت‌های خدمات مشاوره‌ای فنی‌مهندسی، آزمایشگاه و تأمین‌کننده کود از شکل‌گیری این کنسرسیوم و فعالیت‌های آن حمایت کند تا الزامات مورد نیاز برای تقویت خاک، در کشور رعایت شود.

* میزان کود‌پذیری ارقام بومی برنج در مازندران پایین است 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌و‌گو با فارس، با بیان اینکه چند‌سالی است که دانش کودهای آلی، نانو و بیولوژیک رشد خوبی در کشور پیدا کرده و حتی صادر هم می‌شود، گفت: برای صادرات این کودها مجوز از مؤسسه آب و خاک گرفته شده است و با توجه به الزام قانونی، باید تلاش شود کودهایی که دارای تأیید‌یه و مجوز از مؤسسه تحقیقات خاک و آب هستند، در کنار کود‌های شیمیایی برای مصرف توصیه شوند.

دلاور حیدرپور افزود: تغذیه نادرست از مشکلات بزرگ در کشاورزی است و در مازندران نیز میزان کود‌پذیری ارقام بومی برنج پایین است که بخش تحقیقات باید این مشکل را رفع کند.

وی با بیان اینکه شرایط اقلیمی مازندران این اجازه را می‌دهد که از کودهای زیستی و آلی در مزارع و باغ‌ها استفاده کنیم، گفت: سازمان تعزیرات حکومتی نیز به‌خوبی با ورود کودهای غیرمجاز و قاچاق برخورد می‌کند و سازمان جهاد کشاورزی هم با کنترل و پایش در بازار، در عرضه کودهای غیرمجاز برخورد جدی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: به‌اندازه کافی گواهی برای عرضه کودها در استان گرفته شده و همکاران ما هر کودی که برچسب مؤسسه تحقیقات آب و خاک دارد را مجاز به توصیه به کشاورزان هستند.

این مسئول اظهار کرد: با بررسی‌هایی که از کودهای شیمیایی، آلی و زیستی شده است، بیشتر آنها مجوز مصرف گرفتند و با انجام نمونه‌هایی که در مازندران گرفته شده، کودهایی که استاندارد لازم را ندارند، با عرضه‌کنندگان آن برخورد جدی می‌شود.

حیدرپور خاطرنشان کرد: کشاورزان شناخت کافی برای تشخیص کود مناسب برای مصرف را ندارند و بخش کشاورزی به‌عنوان امین کشاورزان باید کودهایی که دارای تأییدیه مصرف هستند را رصد و پایش کرده و به کشاورزان برای استفاده راهنمایی کند.

وی اضافه کرد: با آنالیز‌هایی که از کودهای موجود در بازار می‌شود، با متخلفان عرضه کودهای دارای عدم استاندارد برخورد شده و کشاورزان با اعتماد کامل از کودهای موجود در بازار استفاده کنند.

* محدودیت امکانات و توان نظارتی دستگاه‌های اجرایی برای نظارت تولیدکنند‌گان 

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: مازندران به‌دلیل محوریت در تولید محصولات کشاورزی و باغی، مصرف‌کننده بیشتر نهاده‌های کشاورزی به‌‌ویژه کود و سم است.

حسین اصغرزاده با بیان اینکه انواع کودهایی که تولید می‌شود، با کم‌ترین اطمینان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان جهاد کشاورزی و تعزیرات حکومتی، بخش مهمی از بازرسی و نظارت‌ها را معطوف به عرضه کود و سم در استان کرده است.

وی ادامه داد: چندماهه امسال 573 مورد بازرسی از واحدهای تولیدی مختلف سطح استان انجام شده که از این تعداد 42 مورد پرونده مربوط به نهاده‌های کشاورزی سم و کود بوده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران با اشاره به اینکه مشکلات ساختاری و قانونی در برخی آیین‌نامه‌ها وجود دارد، گفت: هر باید و نبایدی را در قالب دستورالعمل و آیین‌نامه ابلاغ می‌کنیم که باید مرجعیت قانونی داشته باشد.

این مسئول تصریح کرد: مبنای برخورد با واحدهای متخلف، تفاوت قیمت کالای اصلی و کالای فروخته شده است، درحالی که باید مابه‌التفاوت کالای اصلی و فرعی را درنظر بگیریم.

اصغرزاده ادامه داد: امکان آزمایش و آنالیز کودها در استان محدود بوده و فرآیند نمونه‌گیری و آزمایش طولانی‌مدت است.

وی اضافه کرد: تیم‌های نظارتی در سطح کشور باید بیشترین توان را در سطح تولید بگذارند و اگر شبکه توزیع اصلاح شود، بخشی از تخلفات در بازرسی‌ها کاهش می‌یابد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در پایان گفت: امکانات و توان نظارتی دستگاه‌های اجرایی برای نظارت تولیدکنند‌گان محدود است.

به گزارش فارس، سلامت کودی نقش مهمی در سلامت خاک دارد، به‌طوری که مستقیماً به سلامت محصول تولیدی برمی‌گردد و به‌عنوان یک اصل باید کود سالم در اختیار کشاورزان قرار گیرد تا انتظار تولید محصول سالم داشته باشیم.

کودی که بر اساس فرمولاسیون و مواد ترکیبی، دقیق و بر اساس نیاز گیاه تولید شده باشد و به‌موقع و به اندازه کافی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

============

گزارش از: زکیه اقبالی

============

انتهای پیام/3141/ش30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول