اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی:

کوتاهی دولت در استخدام معلولان/ تنها 10 درصد از معابر مشهد برای معلولان بهسازی شده است

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: در شهر مشهد 11 میلیون متر مربع معابر وجود دارد که تنها 10 درصد از این معابر برای تردد معلولان بهسازی شده‌ و حدود 30 تا 40 درصد از ساختمان‌های دولتی بهسازی شده‌ است.

کوتاهی دولت در استخدام معلولان/ تنها 10 درصد از معابر مشهد برای معلولان بهسازی شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حمیدرضا پوریوسف عصر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی معلولان در اداره‌کل بهزیستی خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر در استان چیزی در حدود 97 هزار نفر معلول را تحت پوشش قرار داده‌ایم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که چیزی در حدود 15 درصد از افراد جامعه ما ناتوان هستند که بخشی از آنها را معلولان تشکیل می‌دهند و بخشی دیگر از آنان بیماران، سالمندان ناتوان و کسانی که دچار ناتوانی موقت هستند را به خود اختصاص می‌دهند.

پوریوسف عنوان کرد: در حیطه معلولان در استان خراسان رضوی کارهای بسیار خوبی انجام شده که در حدود 8 هزار نفر از معلولان استان تحت پوشش مراکز توانبخشی شبانه‌روزی هستند.

وی افزود: سطح خدمات بهزیستی برای معلولان متفاوت است، ممکن است بعضی از معلولان به دلیل بالا بودن سطح اقتصادی خود از ما خدمات اقتصادی دریافت نکنند ولی در زمینه‌های دیگر از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مطالباتی که جامعه معلولان از دولت دارد، بحث مناسب‌سازی شهرها است، تصریح دسترسی و بهره‌مندی از تمام خدمات شهری به منزله مناسب‌سازی است.

وی افزود: هدف اصلی مناسب‌سازی، کل مردم جامعه هستند زیرا 15 درصد از مردم جامعه بالفعل ناتوان هستند.

پوریوسف عنوان کرد: بحث مناسب‌سازی هم شامل قوانین و مقررات و ضمانت‌های اجرا و هم شامل فرهنگ ‌سازی عمومی است که این فرهنگ‌سازی هم باید در سطوح بالا و هم در سطوح پایین اجرا شود زیرا نقش افراد عادی جامعه در این زمینه بسیار پررنگ است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات معلولان بحث چالش برانگیز اشتغال است که این مشکل به دلیل دیدگاه منفی جامعه نسبت به کم بودن توانمندی‌های معلولان بوجود آمده است و در حال حاضر 3 هزار و 900 معلول فاقد شغل در استان داریم و از ابتدای سال 94 تا به امروز 988 نفر از معلولان در زمینه‌های مختلف مشغول به کار شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: بحث دیگری که ما در زمینه اشتغال‌زایی برای معلولان داریم بحث آماده‌سازی شغل است که فرد معلول که می‌خواهد وارد بازار کار شود باید یک سری از مهارت‌ها را به دست آورد و سپس وارد عرصه کار شود.

وی عنوان کرد: در زمینه ارزیابی شغلی یک هزار و 871 نفر در سال 94 ارزیابی شده‌اند که این افراد به تدریج در پروسه آماده‌سازی قرار می‌گیرند.

پوریوسف بیان کرد: ادارات دولتی موظف هستند سه درصد از نیروهای خود را از معلولان تأمین نمایند که در سال 94 تاکنون در دستگاه‌های دولتی هیچگونه استخدامی را نداشته‌ایم و ما موظف هستیم افراد معلول را بیشتر در دستگاه‌های غیردولتی مشغول به کار نماییم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی اظهار کرد: مشکل مسکن یکی دیگر از مشکلات عمده معلولان است که بسیاری از معلولان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

پوریوسف در زمینه مسکن معلولان بیان کرد: به 161 نفر از معلولان کمک هزینه‌ای به مبلغ 3 میلیون تومان بابت خرید مسکن مهر اعطاء شده و در مورد مسکن دو معلولی و بالاتر 741 خانوار روستایی و شهری در سامانه بهزیستی ثبت‌نام شده‌اند که در زمینه مسکن دو معلولی روستایی 196 نفر برای اخذ تسهیلات به بانک معرفی شد‌ه‌اند و با 90 نفر از آنها عقد قرارداد شده و در مورد مسکن دو معلولی شهری برای 126 خانوار در واحدهای شهری جانمایی شده است.

وی عنوان کرد: متوسط معلولان در کشور چیزی در حدود 4.1 درصد از جمعیت کشور است که در استان خراسان رضوی این رقم به چیزی در حدود 6.1 درصد می‌رسد که در حال حاضر ما 10 تا 15 درصد از میانگین کشوری هم بالاتر هستیم.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی افزود: در شهر مشهد 11 میلیون متر مربع معابر وجود دارد که تنها 10 درصد از این معابر برای تردد معلولان بهسازی شده‌اند و حدود 30 تا 40 درصد از ساختمان‌های دولتی بهسازی شده‌اند اما در حوزه ساختمان‌های عمومی غیردولتی مانند مساجد، مراکز آموزشی و مجتمع ‌های مسکونی و تجاری وضعیت بهسازی بسیار ضعیف است.

انتهای پیام/3138/ل40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول