اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اصفهان:

هر مدیری سرمایه ملی نیست

استاندار اصفهان گفت: باید توجه داشت صرف اطلاق نام مدیر به یک فرد و یا حضور در پست‌های مدیریتی او را واجد شرایط دقیق و علمی که به آن اشاره شد، نمی‌سازد و از این منظر سرمایه‌ای ملی تلقی نمی‌شود.

هر مدیری سرمایه ملی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری اصفهان، رسول زرگرپور با اشاره به مستندسازی و مکتوب کردن تجربیات مدیران ایرانی، بر اساس مدل مدیریت دانش اظهار کرد: در راستای تبیین ایده «مدیران سرمایه ملی» ابتدا باید بررسی کرد مدیر باید دارای چه شاخص‌ها و ویژگی‌هایی باشد تا وی را جزء سرمایه‌های ملی به حساب آورد.

وی افزود: اگر مدیریت را علم به کارگیری منابع محدود جهت دستیابی معقول به اهداف از پیش تعیین ‌شده تعریف کنیم یک مدیر حداقل باید دارای سه مشخصه باشد تا بتواند در این تعریف بگنجد که در راستای عملی کردن این تعریف، مدیر باید از علم، هنر و تجربه بهره‌مند باشد.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه دارا بودن هر کدام از مختصات و مشخصات مذکور برای هر فرد جهت اعمال هنر ذاتی و علم مدیریت کارآمد، لازم اما ناکافی است، خاطر نشان کرد:‌ بنا بر تعریف گفته شده، مدیریت را در این سه حوزه این گونه می‌توان تبیین کرد؛ اگر مدیریت را هنر بدانیم در نتیجه پذیرفته‌ایم که بخشی از این پدیده، ذاتی است، از این منظر که علمی است که می‌توان وجوه اکتسابی را در آن یافت و از این نگاه که تجربه در آن دخیل است، مدیریت عرصه‌ای فنی است.

وی اضافه کرد:‌ به این ترتیب مدیریت به عنوان یکی از مهمترین علوم در حوزه علوم انسانی ترکیب هنر ذاتی، علم اکتسابی و فن تجربه است و به دنبال آن مدیر فردی است که واجد این شرایط باشد و نمی‌توان کسی را که هر یک از این سه ضلع مثلث مدیریت را نداشته باشد، مدیر نامید.

زرگرپور بیان داشت: اما کسی که دارای هر سه شاخصه باشد، مدیر است و به همین دلیل باید سرمایه ملی قلمداد شود و باید توجه داشت صرف اطلاق نام مدیر به یک فرد و یا حضور در پست‌های مدیریتی او را واجد شرایط دقیق و علمی که به آن اشاره شد، نمی‌سازد و از این منظر سرمایه‌ای ملی تلقی نمی‌شود.

وی اذعان داشت: منطق حکم می‌کند که هر مجموعه تصمیم‌گیری از سرمایه‌های خود را صیانت کند که چگونگی صیانت از این سرمایه‌ها در هر مقطع دارای ویژگی‌های خاصی است و همانطور که هر پدیده‌ای دارای عمر مفید است مدیران نیز دارای عمر مفید نه از نظر فیزیکی بلکه از نظر انرژی و توان در اداره امور هستند.

استاندار اصفهان اظهار داشت: در این مقطع باید از مدیران کارآمد و موفق به عنوان سرمایه فکری و مشاوران تصمیم‌ساز بهره‌جویی کرد چراکه به اعتقاد من مدیران پس از دوره‌ای فعالیت به مرحله زکات‌دهی به لحاظ علمی و تجربی می‌رسند و باید از آنها به عنوان مشاور و دستیار و نظیر این عناوین در معنای واقعی آن و نه به عنوان زینت‌المجالس استفاده کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه این نگرش در کشور ما و در همه دوره‌هایی که تا به امروز شاهد آن بوده‌ایم چندان جاری و ساری نیست، یادآور شد: راه‌های متعددی جهت استفاده و پاسداشت مدیران باتجربه وجود دارد که هر سازمان به تناسب شرایط و ویژگی‌های خاص خود از آن بهره می‌برد.

زرگرپور ادامه داد: یکی از شیوه‌ها، ارتباط شفاهی و یادگیری از این طریق است، گفت‌وگو نیز عادی‌ترین و عمیق‌ترین فعالیت انسانی است که در هر زمان و مکان وجود دارد؛ گفت‌وگو شامل پرسیدن و طلب کردن است، یادگیری از مدیران از کانال گفت‌وگو، محور فرآیندی است که به موجب آن، یادگیرنده معنا را ابداع می‌کند و از راه مکالمه، تجربه آموخته شده را به دانش تبدیل می‌سازد.

وی با بیان اینکه این یادگیری، حرکت از تجربه فردی به مفاهیم عمومی و جمعی است، متذکر شد: یادگیری با گفت‌وگو از فردی شروع می‌شود که تجربه خود را انتقال می‌دهد؛ تجربه فردی از این راه به دانش گروهی مبدل می‌شود.

استاندار اصفهان تاکید کرد:‌ شیوه دیگری که می‌توان از طریق آن از تجربه مدیران استفاده کرد، یادگیری از طریق عمل است؛ در این روش شخص باتجربه به شخص کم‌تجربه آموزش می‌دهد که البته نه از راه کلام، بلکه با مشاهده، تقلید و تمرین. این نوع یادگیری که راهی برای سهیم‌سازی تجربه است، تجربه «تجربه» نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بخواهیم در زمینه استفاده از سرمایه‌های ملی کشورمان سازوکار دائمی و علمی طراحی کنیم، تأسیس بنیاد مدیران پیشکسوت و بازنشسته شاید بهترین راه باشد، افزود: چنین جایگاه و مرجعی با حوزه تأثیرگذاری ملی، محل خدمت مدیرانی است که از نقطه اوج فعالیت‌شان خارج شده‌اند و به معنایی بازنشسته هستند.

زرگرپور عنوان داشت: این امور جزء مولفه‌هایی است که دارای شأن حاکمیتی است و این تشکل می‌تواند با طراحی سازوکارهای مناسب با ارگان‌ها، نهادها، سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به کمک نیاز دارند، مشاوره دهد و تجارب و اطلاعات خود را به آنها منتقل کند؛ در این شرایط است که کشور در یک بستر مناسب جهت هم‌افزایی کامل قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در کشور ما حتی با تعریف محدودی که از مدیریت ارائه شده، پتانسیل فراوانی از مدیران با تجربه و موفق داریم که به دلیل مسائل حاشیه‌ای کنار می‌روند، گفت: راهکاری جهت استفاده از تجربیات آنها اندیشیده نشده است که این اتفاق فاجعه‌ای غیرقابل جبران است.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه این مدیران با صرف هزینه‌های هنگفت به جایگاه کنونی خود رسیده‌اند، اظهار کرد: ما باید نهاد، مرجع یا بنیادی داشته باشیم که در جهت رشد و شکوفایی مملکت با انباشته کردن این تجارب، استانداردسازی آن، تجزیه و تحلیل، تبدیل تجارب به الگوهای عملی و بومی، چالش‌های پیش روی سازمان‌های ایرانی را با شیوه‌های بومی مرتفع کند.

وی یکی از تفاوت‌های بنیادین و آشکار علم مدیریت با سایر علوم را عدم ثبات و پایداری تئوری‌ها و فرضیه‌ها در این رشته دانست و افزود: آنچه می‌تواند طول عمر مفید این نظریه‌ها را افزایش دهد، استفاده از الگوهای تجربی به جای نظریات آکادمیک است چراکه الگوهای تجربی با واقعیات جامعه ممزوج است در نتیجه واقعی‌تر است و عمرش نیز طولانی‌تر خواهد بود.

زرگرپور در پایان گفت: این مهم رخ نخواهد داد، جز به مدد بهره‌گیری از تجربه مدیرانی که در این سرزمین با همه معضلات و مشکلاتش مدیریت موفقی را از خود به نمایش گذاشته‌اند.

انتهای پیام/63056/ج/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول