اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران مطرح کرد

وجود خلأهای قانونی در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران گفت: اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم با خلأهای قانونی همراه شده است.

وجود خلأهای قانونی در اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، حسین دوانی عصر امروز در همایش بررسی اصلاحیه قانون مالیات مستقیم و احکام مالیات قانون رفع موانع تولید در محل اتاق بازرگانی کرمانشاه اظهار کرد: امسال برای نخستین بار درآمدهای مالیاتی از درآمدهای نفتی بیشتر شده است.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال جاری تصریح کرد: امسال همچنین درآمدهای غیرنفتی برای نخستین بار بعد از زمان قاجار از درآمدهای نفتی پیشی گرفته است.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران ادامه داد: بر اساس اظهارنظر مسئولان فرار مالیاتی در کشور معادل 20 میلیارد دلار بوده و این در حالی است که درآمدهای نفتی کشور در بهترین حالت حداکثر با این میزان برابری می‌کند.

دوانی با بیان اینکه در حال حاضر 40 درصد اقتصاد کشور مالیات نمی‌پردازد، گفت: در سال گذشته 5 درصد مشاغل درآمد خود را بیش از 50 میلیون تومان و 95 درصد زیر این قیمت اعلام کرده‌اند.

وی لزوم تناسب بین ارائه خدمات و مالیات دریافتی توسط دولت را مورد تأکید قرار داد و بیان داشت: در برخی کشورهای اروپایی مردم حتی 70 درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات می‌پردازند و در عوض از خدمات تحصیل رایگان، بهداشت و درمان و... بهره می‌شوند.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران خاطرنشان کرد: از نظر اقتصادی مردم رفتار عقلایی دارند و با مشاهده کارهای انجام شده توسط دولت و از محل مالیات‌ها خود به خود برای پرداخت مالیات راغب می‌شوند.

دوانی اشاره‌ای به تاریخچه قانون مالیات در کشور داشت و اظهار کرد: مالیات از زمان حکومت‌داری به شکل باج و خراج وجود داشته و نخستین قانون مالیات بر درآمد در زمان حکومت‌داری نوین رضاخان و در سال 1328 تصویب شد.

وی تصویب اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم در تیرماه امسال را یادآور شد و افزود: این موضوع در زمان دولت دهم مطرح شد و دولت یازدهم که با تصور اینکه قانون مالیات بدون کارکرد شده است این اصلاحیه را دنبال کرد و همزمان اقدام به ارائه قانون رفع موانع تولید کرد و با این تصور که حداقل یکی از این دو در مجلس شورای اسلامی تصویب شود وارد شد، اما در نهایت هر دو این موضوعات به تصویب رسید.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران بر لزوم شفاف‌سازی پرداخت مالیات از سوی مسئولان تأکید کرد و گفت: دولتمردان یک‌بار برای همیشه اظهارنامه مالیاتی خود را در معرض دید عموم قرار دهند تا مردم نیز برای پرداخت مالیات تشویق شوند.

دوانی با بیان اینکه اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از اول فروردین‌ ماه 95 اجرایی می‌شود، ادامه داد: در قانون مالیات کشور از ابتدا تاکنون تعریف درآمد مالیاتی مشمول سود وجود ندارد.

وی اشاره‌ای به مواد مربوط به مالیات املاک داشت و افزود: نقل و انتقالات املاک با نرخ مالیات 5 درصد قیمت منطقه‌ای صورت می‌گیرد و با این وجود مالیات هیچ نقشی در افزایش قیمت مسکن نداشته است.

عضو شورای عالی انجمن حسابداران خبره ایران با تصریح اینکه این اصلاحیه دارای خلأهایی است، بیان داشت: یکی از این خلأها این است که اگر فردی که ملکی را اجاره می‌کند از بین وزارتخانه‌ها، مؤسسات و یا اشخاص حقوقی باشد آنچه پرداخت می‌کند بر اساس اسناد دفترخانه رسمی ملاک و معیار پرداخت مالیات است و به راحتی می‌توان تا قبل از پایان سال مبلغ اجاره را به صورت توافقی در دفترخانه به کمترین قیمت تبدیل کرد.

دوانی گفت: مسئولان معتقدند که دو گروه بانک‌ها و بساز بفروش‌ها اقتصاد کشور را بن‌بست رسانده‌اند و برای این موضوع در قانون جدید برای اشخاص حقیقی مالیات 131 درصدی و افراد حقوقی مالیات 25 درصدی در نظر گرفته شود که اشخاص حقیقی با فروش دو واحد و اشخاص حقیقی با فروش یک واحد در سال مشمول این قانون می‌شوند.

انتهای پیام/81007/آ 30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول