اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در مراسم روز جهانی تنوع بیولوژیک در افغانستان مطرح شد

کاشت روزافزون درخت طی 4 ساله اخیر در افغانستان

سخنرانان مراسم روز «تنوع بیولوژیکی» در کابل با تأکید بر افزایش کاشت درخت طی 4 سال اخیر، اعلام کردند افغانستان 4 هزار نوع گیاه بومی دارد.

کاشت روزافزون درخت طی 4 ساله اخیر در افغانستان

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، از روز جهانی «تنوع بیولوژیکی» به همت وزارت کشاورزی  افغانستان با حضور مقام‌های این وزارت، اعضای ارشد اداره حفاظت از محیط زیست و شماری از زمین‌شناسان طی مراسمی در کابل تقدیر شد.

تأثیر 4 دهه جنگ در تنوع بیولوژیکی افغانستان

«عبدالقدیر جواد» معاون مالی و اداری وزارت کشاورزی افغانستان، در این مراسم با بیان اینکه افغانستان به دلیل داشتن آب و هوای مناسب، تنوع حیوانات و نباتات، در زمره کشورهای مطلوب جهان برای رشد و نمو گیاهان به حساب می‌آید گفت: 4 دهه جنگ در افغانستان سبب زندگی دشواری برای سایر موجودات زنده شده است.

جواد افزود: اکنون افغانستان دارای 4 هزار نوع گیاه بومی، 500 نوع پرنده، 150 نوع حیوان پستاندار، 139 نوع ماهی و 112 نوع خزنده است.

وی با ارائه چالش‌های فرا ‌رُوی تنوع بیولوژیکی، تصریح کرد: قطع درختان، شکار، جمع‌آوری مواد سوخت و کاهش کشاورزی از جمله عواملی است که فرا ‌رُوی تنوع بیولوژیکی قرار دارند.

معاون مالی و اداری وزارت کشاورزی افغانستان اظهار داشت: تنوع بیولوژیکی به مفهوم نجات زندگی و زمینه‌ساز عرضه خدمات برای انسان‌ها است.

افزایش کاشت درختان در 4 سال اخیر

عبدالقدیر جواد اظهار داشت: در سال 2012 پوشش جنگل یک میلیون و 690  هکتار زمین بود، در حالی که این رقم در سال جاری به یک میلیون و 780 هزار هکتار افزایش یافته است.

جواد گفت: وزارت کشاورزی برای ایجاد یک برنامه پایدار برای تنظیم منابع طبیعی، قوانین و برنامه‌های مختلفی چون استراتژی برای علفزارها و جنگل، برنامه ملی برای تنظیم پایدار علفزارها، برنامه ملی تنظیم جنگل و برنامه عمومی منابع طبیعی را برای اجرا در نظر دارند.

وی تصریح کرد: ایجاد و توسعه «بند امیر» به عنوان نخستین پارک ملی، پارک ملی «واخان»، منطقه حفاظت شده شاه «فولادی»، زیستگاه طبیعی پرندگان آبی و مهاجر در «کول حشمت خان» و منطقه حفاظت شده فرمانداری «درقد» از جمله فعالیت‌های وزارت کشاورزی است.

معاون مالی و اداری وزارت کشاورزی افغانستان افزود: مردم باید برای داشتن تنوع بیولوژیکی، در حفاظت حیوانات و نباتات تلاش کنند.

تنوع بیولوژیکی در آستانه نابودی

در همین حال «عبدالولی مدقق» معاون اداره ملی محیط زیست، با بیان اینکه افغانستان عضو فعال کنوانسیون جهانی تنوع بیولوژیکی است، گفت: تمام نیازمندی‌های بشر وابسته به تنوع بیولوژیکی است.

مدقق افزود: برخی منابع طبیعی در حال نابودی است در حالیکه می‌توانیم از همین منابع سالانه میلیارد‌ها دلار درآمد داشته باشیم.

وی کاهش تنوع بیولوژیکی را کاهش حاصلخیزی خاک خواند و افزود: تخریب زیستگاه‌ها و حیات وحش، تخلیه زباله‌ها در دریا‌ها، استفاده بیش از حد کود شیمیایی و قطع درختان از عواملی است که تنوع بیولوژیکی را آسیب‌پذیر کرده است.

معاون اداره محیط زیست تصریح کرد: اداره محیط زیست در همکاری با وزارت کشاورزی افغانستان، برنامه‌های موثری را برای بهبود تنوع بیولوژیکی روی دست دارد که به زودی عملی خواهد شد.

سخنرانان تنوع بیولوژیکی را محصول میلیون‌ها سال توسعه خواندند و تأکید کردند که مداخله انسان‌ها در این حوزه سبب چالش و تخریب تنوع بیولوژیکی شده است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول