اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

مسئول نمایشگاه «کتاب سعادت» در گفت‌وگو با فارس:

حاضریم کتاب‌ها را رایگان در اختیار جوانان قرار دهیم؛ ناامنی‌ مانع ترویج فرهنگ مطالعه

مسئول نمایشگاه «کتاب سعادت» از فقدان فرهنگ مطالعه در افغانستان خبر داد و با تأکید بر اینکه برای تشویق جوانان به مطالعه هر کاری را انجام می‌دهیم، گفت: در این راستا حاضریم کتاب‌هایمان را رایگان در اختیار نسل جوان قرار دهیم.

حاضریم کتاب‌ها را رایگان در اختیار جوانان قرار دهیم؛ ناامنی‌ مانع ترویج فرهنگ مطالعه

«ضیااحمد ورسجی» مسئول نمایشگاه «کتاب سعادت» افغانستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گفت: برای تشویق جوانان به فرهنگ مطالعه اگر توان داشته باشیم، تمام کتاب‌ها را به خیابان‌ها برده و به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه «کتاب سعادت» افغانستان با همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در تاریخ 29 اردیبهشت سالجاری با حضور وزیر اطلاعات و فرهنگ و شماری از فرهنگیان افغانستانی افتتاح شده است، گفت: این نمایشگاه تا تاریخ 18 خرداد به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

ورسجی با تأکید بر اینکه نمایشگاه «کتاب سعادت» افغانستان یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های کتاب در افغانستان است، اظهار داشت: در این نمایشگاه 25 هزار جلد کتاب در 2 طبقه به نمایش گذاشته شده است.

اکثریت کُتب نمایشگاه «کتاب سعادت» ایرانی است

مسئول نمایشگاه کتاب سعادت با بیان اینکه کُتب نویسندگان ایران بهترین منابع درسی و تحصیلی در افغانستان است گفت: اکثر کُتبی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته تألیف شده اندیشمندان ایرانی است.

وی با اشاره به منابع کُتب تألیف شده اندیشمندان افغانستانی، پاکستانی و عربی گفت: اکثر منابع این کُتب نیز کُتب ایرانی است، ضمن اینکه کُتب اندیشمندان پاکستان، افغانستان و کشورهای عربی نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: کُتب عربی بیشتر در بخش‌های عربی و دینی، کُتب ایرانی در بخش سیاسی و دانشگاهی و کُتب هند در بخش اقتصاد و زبان است که در این نمایش وجود دارد.

ضیااحمد ورسجی انتشارات سعادت را یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌های کابل عنوان کرد و افزود: در این نمایشگاه کُتب آلمانی، روسی و ترکیه‌ای نیز به نمایش گذاشته شده است.

رکود فرهنگ مطالعه

وی با ابراز نارضایتی از حضور بازدیدکنندگان در این نمایشگاه گفت: استقبالی که 2 سال پیش از نمایشگاه کتاب آن سال برگزار شد را در نمایشگاه سالجاری شاهد نیستیم که این موضوع بیانگر کاهش فرهنگ مطالعه در جامعه جاری افغانستان است.

ورسجی با بیان اینکه ناامنی‌ها، فرار مغزها، فرار سرمایه‌ها و عدم محیط مناسب روحی برای جوانان، دلائل اصلی کاهش فرهنگ مطالعه است، گفت: مطالعه به محیط آرام نیاز دارد، در حالیکه زنده ماندن در افغانستان به یک معجزه تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در سال‌های پیش روزانه حدود هزار نفر بازدید می‌کرد، با احساس نارضایتی از بازدیدکنندگان این نمایشگاه در سالجاری گفت: اکنون 250 بازدیدکننده در روز نیز نداریم.

حاضریم کتاب‌هایمان را رایگان در اختیار جوانان قرار دهیم

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری نمایشگاه و فعالیت انتشارات «کتاب سعادت» مادی نیست گفت: ما کتاب و مطالعه را تنها راه بُرون‌رفت از چالش‌های موجود می‌دانیم و به همین دلیل مصمم هستیم تا فعالیت‌های خود را ادامه دهیم.

ورسجی با بیان اینکه تاکنون با بی‌مهری دولت راه را تنهایی پیموده‌ایم، اظهار داشت: برای تشویق جوانان به مطالعه از هیچ اقدامی دریغ نخواهیم کرد، حتی اگر توان داشته باشیم کتاب‌هایمان را به خیابان‌ها برده و به صورت رایگان در اختیار جوانان قرار خواهیم داد.

وی مطالعه را تنها راه بُرون‌رفت از بحران‌های کنونی افغانستان دانست و از اینکه علم و دانش در خدمت پول قرار گرفته اظهار نگرانی کرد.

ناامنی‌ها سد راه ترویج فرهنگ مطالعه

مسئول نمایشگاه «کتاب سعادت» افغانستان در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه چندین راهکار را برای ترویج فرهنگ مطالعه بکار بسته‌اند، گفت: ما برگزاری نمایشگاه را بهترین راه برای تشویق جوانان به مطالعه می‌دانیم، در حالیکه ما در کتابخانه بیشتر از نمایشگاه کتاب می‌فروشیم.

وی با بیان اینکه مصمم هستیم تا نمایشگاه‌های کتاب را در ولایت‌ها مختلف نیز برگزار کنیم، ناامنی‌های موجود را سد راه این تصمیم خود دانست و گفت: تا پایان معضل ناامنی ما قادر به برگزاری نمایشگاه در ولایت‌ها نیستیم.

ضیااحمد ورسجی با بیان اینکه ما در تلاش ارتباط‌گیری با دانشگاه‌های خصوصی هستیم، اظهار داشت: قرار است در دانشگاه‌های خصوصی نمایشگاه‌هایی را برگزار کرده و جوانان را به سمت «کتابی شدن» تشویق کنیم.

توان پرداخت مالیات گزاف را نداریم

وی از آغاز کمپین وسیع ترویج فرهنگ مطالعه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها  توسط انتشارات سعادت خبر داد و گفت: امیدواریم که این یک راهکار خوب برای تشویق جوانان به فرهنگ مطالعه محسوب شود.

وی در بخش پایانی سخنان خود از دولت افغانستان خواست تا در حوزه برگزاری نمایشگاه‌های کتاب در تمام ولایت‌های افغانستان از انتشارات‌ها حمایت کنند، ضمن اینکه این کار دولت هزینه‌ای ندارد.

مسئول نمایشگاه «کتاب سعادت» از دولت افغانستان خواست تا در بخش انتقال کُتب با آنها همکاری کرده و از اخذ مالیات گزاف از کتاب‌فروشی‌ها مبادرت کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول