اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل عنوان کرد

درمان 40 بیمار دارای زخم لاعلاج با لارو درمانی

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از درمان 40 بیمار زخم لاعلاج، با لارو درمانی خبر داد.

درمان 40 بیمار دارای زخم لاعلاج با لارو درمانی

سید علی‌اصغر سفیدگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بابل به تبیین مواردی از جمله تاریخچه این نوع درمان، رغبت نداشتن پزشکان ایرانی به شیوه درمان زخم‎ها با استفاده از طب سنتی لارو درمانی و ضرورت استفاده از این روش در درمان زخم‎ها پرداخت که در ادامه می‎خوانید.

فارس: از تاریخچه پیدایش لارو درمانی در جهان و گرایش به این شیوه درمان در ایران بگویید.

شیوه درمان لارو درمانی از 450 سال قبل در دنیا مرسوم بوده، تا آنجا که پزشکان «ناپلئون بناپارت» در سال 1650 این نوع درمان را  کشف کردند، در سال 1329 نیز دکتر «ویلیام بائر» جراح ارتش آمریکا متوجه درمان زخم‌های سربازانی شد که دیرتر از دیگران از خدمات پزشکی برخوردار شده و روی زخم آنها مگس‌ها تخم‌گذاری کردند، ولی بدون عارضه تب مداوا ‌شدند.

با بررسی‌های انجام‌شده متوجه لاروهای مگس بر روی زخم‌های آنها شد که با برداشتن و پرورش این لاروها از آنها برای درمان استفاده کرد.

پزشکان ایرانی اغلب این نوع درمان‌ها را نمی‌پذیرند، حال آنکه لارو درمانی 90 سال است در آمریکا از سال 2004 توسط پزشکان و متخصصان این رشته در چند مراکز خاص استفاده شده و آزمایشگاهی ویژه برای تولید لاروها دارند.

در سال 1935، بیش از 200 بیمارستان و 600 پزشک و 5 هزار و 700 بیمار در ایالت متحده آمریکا و کانادا از ماگوت‌ها استفاده کرده و زخم‌های بدخیم سینه، سوختگی، آبسه، یاخته‌های پولکی سرطانی و التهابات نیمه‌حاد زایده پستانی را درمان می‌کنند.

فارس: اهمیت طب سنتی از دیدگاه شما چیست؟

معتقدم که خداوند درمان همه بیماری‌ها را در همان منطقه قرار داده است؛ اهمیت اقتصادی، سیاسی، فاصله و بعد مسافت، وجود اشکالات دفاعی بدن به‌سبب سن از جمله پیری، انجام عمل پیوند، بارداری، مصرف داروها، مشکلات کبدی و کلیوی، مقاومت‌های دارویی و پایان دوره طلایی اثر آنتی‌بیوتیک، مقاومت میکروب‌ها، مشکل انتقال بیماران به مکان درمان، گرانی و نبود قدرت تغییر و خرید دارو، وضعیت جسمی بیماران و نابه‌سامانی فرهنگی از عوامل مهم به‌کارگیری این روش در درمان بیماران است.

از طرفی نیز با وجود شیطنت‌های سیاسی و تهیه سلاح‌های بیولوژیک و به دنبال دست‌کاری ژنتیکی نیاز به بازنگری و رجوع به طب «وستا» امری ضروری است، بیوتراپی یا کمک از موجودات زنده مکمل درمان یا درمان جایگزین در این حوزه است، لذا بیوتراپی یا زیست‌درمانی و تولید فرآورده‌های جدید بیوتکنولوژی از ضروریات فعلی بشر است، مانند درمان با گیاهان یا جانورانی مثل قارچ، باکتری، زالو درمانی، مدفوع درمانی، ماهی درمانی، زنبور درمانی، مار درمانی، لجن‌ها یا جلبک‌درمانی از اهمیت بالایی برخوردار است.

فارس: رابطه لارو درمانی و بیماری دیابت در چیست؟

در سال 2007 حدود 246 میلیون نفر در دنیا در سن 20 تا 79 سال شامل 6 درصد جمعیت بالغ جهان دارای بیماری دیابت بودند که 25 درصد این بیماران دیابتی دچار ضایعات پا می‌شوند.

حدود 61.5 میلیون نفر در جهان دارای ضایعات دیابتی هستند که به سبب از دست دادن حس لامسه، سوختن و فرو رفتن اجسام به بدن را حس نمی‌کنند، در حالی‌که در کشورهای در حال توسعه 15 درصد مردم دارای دیابت هستند و در طول عمر خود ضایعات زخم دیابت می‌گیرند و در کشورهای توسعه‌یافته شیوع دیابت 20 درصد است.

از آنجا که بیماری دیابت افزایش چشمگیری دارد، می‌توان گفت که براساس پیش‌بینی بهداشت جهانی بیماری دیابت از 171 میلیون نفر در سال 2000 به 366 میلیون نفر در سال 2030 افزایش می‌یابد.

فارس: لارو درمانی در دنیای پزشکی امروز تا چه اندازه استفاده می‌شود؟

در لارو درمانی که به نام «ماگوت‌تراپی» معروف است، مگس‌ها تخم‌ها را روی بافت مرده گیاهی و جانوری قرار داده و لاروها شروع به تجزیه بافت مرده می‌کنند، امروزه پزشکان در بیش از 30 کشور دنیا از لارو طبی برای درمان زخم‌ها به روش از بین بردن نسوج مرده و پاک کردن آنها از نسوج کشنده استفاده می‌کنند.

کشورهای اروپایی، کانادا و ژاپن، لاروها را به‌عنوان وسیله درمانی با صدور پروانه بهره‌برداری مورد استفاده پزشکی قرار می‌دهند، اما هنوز در ایران مقررات خاصی در این مورد وجود ندارد، قبول نداشتن طب سنتی و تعصب بر طب جدید توسط بعضی از دست‌اندرکاران علت این نبود تمایل است.

فارس: نحوه درمان با لارو درمانی و کاربرد این نوع درمان را توضیح دهید.

لاروها به‌مدت دو تا سه روز در توری ویژه که مانع فرار لارو است روی زخم قرار می‌گیرد و کاربرد آن روی زخم فشار، زخم ساق پا، زخم دیابتی پا، زخم‌های ضربه‌ای، زخم جراحی بهبود نیافته، سوختگی، زخم‌های عفونی، زخم‌های وریدی و بستر است.

این روش برای درمان زخم‌های نواحی حفره‌های داخلی بدن، زخم‌هایی که قادر به خون‌رسانی نیستند، زخم‌های خونریزی‌دهنده، بیماران دارای اختلالات انعقادی و بیماران قلبی کاربرد ندارد.

فارس: از سابقه لارو درمانی در کتب و ادیان الهی بگویید.

این متد درمان در کتاب‌های آسمانی انجیل، قرآن و تورات با عنوان داستان درمان حضرت ایوب(ع) آمده است و قرن‌ها پیش نیز اقوامی در استرالیا و برمه به‌طور طبیعی این درمان را به‌کار می‌بردند و قوم مایاها نیز خون گاو و گوسفند را در فضای آزاد گذاشته و بعد از تخم‌گذاری مگس‌ها از آن برای درمان استفاده می‌کردند.

فارس: مزایای لارو درمانی از دیدگاه شما چیست.

از مزایای لارو درمانی این است که زخم‌ها را با حل کردن بافت مرده و نسج عفونی شده تمیز و پاک می‌کند، با کشتن باکتری‌ها سبب ضدعفونی کردن نسوج آلوده می‌شود، سرعت بهبود زخم‌ها را با بزاق و ترشحات معده تحریک می‌کند و تولید آنتی‌بیوتیک ضد باکتری و قارچی می‌کند.

فارس: بیماران در چه هنگام به لارو درمانی نیاز دارند؟

با بررسی وضعیت جسمی و موضعی این بیماران، درمان آغاز می‌شود که هر چهار روز یک‌بار پاسمان تجدید می‌شود، انتخاب بیمار به نوع زخم، نوع بافت درگیر، نوع مردگی پوست، نوع و وضعیت بیمار، نظریه پزشک معالج، وسایلی که در درمان به‌کار گرفته می‌شود و چگونگی مراقبت پزشکی دارد.

نحوه درمان به این طریق است که ابتدا اطراف زخم را شست‌وشو داده و با استفاده از پماد اکسید روی برای حفاظت پوست اطراف زخم مالیده و توسط چسب‌های مخصوص چسبانده می‎شود تا از اثرات تخریبی آنزیم‌های لارو بر روی پوست جلوگیری شود، سپس لاروهای استریل‌ شده را در توری مخصوص استریل بر روی زخم گذاشته و درمان آغاز می‌شود.

تا چهار روز هر دو ساعت یک‌بار، استریل که به‎عنوان جاذب ترشحات روی توری گذاشته شد، تعویض و تجدید می‌شود، در روز چهارم نیز همه لاروها که اکنون به مرحله سوم رسیدند از روی زخم‌ها برداشته و دوباره مرحله لاروگذاری طبق روش نخست، تکرار می‌شود تا بهبودی کامل زخم و عفونت حاصل شود.

فارس: آیا لاروها ضرری به بافت‌های زنده وارد می‌کنند؟

این لاروها به هیچ وجه به بافت زنده حمله نکرده، بلکه بافت سلول مرده را تجزیه کرده و سبب تقویت و رشد بافت زنده می‌شوند، در موضع درمان نیز عروق جدید تشکیل می‌شود و بافت گوشتی به‌نام جوانه گوشتی زخم را پُر کرده و سبب بهبود می‌شود.

فارس: چه مدت در حوزه لارو درمانی فعالیت دارید و هزینه و نحوه درمان به چه صورت است؟

لارو درمانی را به‌مدت یک‌سال شروع کردم و تنها متخصصان عفونی، جراحان عروق، ارتوپد، ترمیمی و متخصص غدد در این زمینه با من همکاری می‌کنند.

هزینه درمان زخم با این روش، برای هر جلسه در آمریکا 200 دلار است و به‌ازای هر سانتی‌متر مربع زخم حدود هشت تا 15 لارو لازم است، در ایران بخش انگل‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی همکاری خوبی با پزشکان دارد.

مگس قادر به تولید 100 تا 300 تخم در هر بار تخم‎ریزی است، لذا ما قادر به تولید میلیاردها تخم لارو در داخل کشور هستیم، در حال حاضر موفق به درمان بیماران سراسر کشور از جمله بجنورد، سمنان، گرگان، مازندران و گیلان بوده که برای نخستین‌بار نسبت به درمان زخم‌های لاعلاج مانند بستر، دیابت و حتی زخم‌های مجروحان شیمیایی جنگ تحمیلی به تعداد 40 نفر اقدام کردم.

انتهای پیام/86009/آ 20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول